Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leide dvd, mistet den.

Andie93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fredag for rundt en uke siden leide jeg og noen kamerater en film, men da vi skulle gå så møtte vi noen jenter. Vi bestemte oss for å se film med de først. Når vi hadde sett en film der og var på vei hjem så fant vi ikke filmen. Den har ikke dukket opp hos de var og så på film hos eller. Så jeg er ganske sikker på at den er borte for godt. Jeg har ikke skrivi under på noe hos de jeg leide film hos, og de har ikke ringt meg ennå. Hvor mye tror dere jeg må betale i erstatning? Skal jeg vente å se om jeg får en regning, eller dra ditt og si jeg har mistet den. Dette er en rotete ''pakkis'' sjappe, så er ikke sikkert om de i det hele tatt vet at filmen er borte.

Takker for svar :)

loven tilsier at selv om du skulle ha filmen i over 2 mnd så er det en maks grennse på 300kr, de har ikke lov til og ta seg noe meir etter norsk lov.

Så om du har mistet den så må du nok ut med 300kr. men du bør nok ikke miste så mange flere filmer da dem kan nekte å leie ut til deg meir.

Lenke til kommentar
loven tilsier at selv om du skulle ha filmen i over 2 mnd så er det en maks grennse på 300kr, de har ikke lov til og ta seg noe meir etter norsk lov.

Så om du har mistet den så må du nok ut med 300kr. men du bør nok ikke miste så mange flere filmer da dem kan nekte å leie ut til deg meir.

Kilde?

Lenke til kommentar
Fredag for rundt en uke siden leide jeg og noen kamerater en film, men da vi skulle gå så møtte vi noen jenter. Vi bestemte oss for å se film med de først. Når vi hadde sett en film der og var på vei hjem så fant vi ikke filmen. Den har ikke dukket opp hos de var og så på film hos eller. Så jeg er ganske sikker på at den er borte for godt. Jeg har ikke skrivi under på noe hos de jeg leide film hos, og de har ikke ringt meg ennå. Hvor mye tror dere jeg må betale i erstatning? Skal jeg vente å se om jeg får en regning, eller dra ditt og si jeg har mistet den. Dette er en rotete ''pakkis'' sjappe, så er ikke sikkert om de i det hele tatt vet at filmen er borte.

Takker for svar :)

Javel, og hvilken lov er det som sier det?

Lenke til kommentar

Det er alltid noen som prøver å lagre egne regler.

Men har man ikke annet å komme med, så er det bedre å ti stille.

Jeg er redd for at trådstarter må ut med mer enn 300 om de finner det ut.

Det beste er å ordne opp i dette snarest. Å vente lenge, er en dårlig ide.

Lenke til kommentar

I følge fattern som ledet noen MIX film butikker for et par år siden, gav 250,- i gebyr for mistet film (det samme med overleie; man betalte for maks 10 dager overleie).

Hvertfall slik MIX praktiserer det, burde ikke være store forskjellen fra butikk til butikk.

EDIT: Ser det er flere som gjorde det samme:

Filmer som blir helt eller delvis ødelagt eller mistet av kunden må kunden selv erstatte med 250 kr/stk.

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i Release 4•2004 (april))

http://www.release.no/artikkel.asp?ID=2392

Endret av -OleChristian-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvilken lov er det du henviser til nå?

Jeg kan dessverre ikke komme med noen paragrafer eller ledd til deg, men jeg fikk selv se over "Loven" på en utleie buttik dær en kompis jobber.

Før i tiden kunne folk ha opp til flere tusen i skyld.

Selve butikken betaler selv 300kr for filmen og kan ikke kreve meir en maks verdien av film skulle den bli ødelak eller bortkommen.

Hvilken lov er det du henviser til nå?

Jeg kan dessverre ikke komme med noen paragrafer eller ledd til deg, men jeg fikk selv se over "Loven" på en utleie buttik dær en kompis jobber.

Før i tiden kunne folk ha opp til flere tusen i skyld.

Selve butikken betaler selv 300kr for filmen og kan ikke kreve meir en maks verdien av film skulle den bli ødelakt eller bortkommen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...