konduktans Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Jeg har sett at f.eks flere nye audier har frontlys som står på i noen sekunder etter at du går ut av bilen. "Follow me home"-lys, eller noe slikt noe. Jeg vil ha sånt i bilen min. Fungerer en slik en til frontlyktene? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=77048 Kunne jeg f.eks montert slike i front- og baklyktene og i interiøret? Hadde vært fint å ha Edit: Grunnen til at jeg er usikker er at lyktene i interiøret har lavere W-styrke enn frontlyktene. Vil ikke det ødelegge forsinkeren? Endret 16. november 2008 av conflict Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hvis forsinkeren er koblet til styrespolen til releene til frontlyktene bør det fungere. Hvis du ikke har avansert elektronikk som styrer belysningen bør det gå an å koble den inn direkte på bryteren til hovedlysene (gitt at frontlyktene står på når bryteren er på, også når tenningen er av). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Tenkte egentlig bare å gjøre sånn jeg. Vil ikke det funke? Hva gjør egentlig en slik forsinker? EDIT: mao hvordan fungerer den egentlig? Er det en kondensator inni der? Eller er det et batteri? Eller er det noe annet fancy? Endret 17. november 2008 av conflict Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 såvidt jeg vet en kondensator, muligens koblet til ett rele. Når spenningen over kondensatoren faller under ett visst nivå, etter ca 15 sekunder, åpner releet og lyset slukker. Hvis du kobler sånn som på skjemaet ditt vil det gå alt for stor strøm gjennom forsinkeren. Uansett hva du skal gjøre med hovedlysene, enten å sette på en sånn fancy custom-løsning eller bare en egen/ekstra bryter, er det alfa og omega å koble seg inn på releene, ikke direkte. Da går den store strømmen som vil gå gjennom hovedlyktene (flere ampere per lykt) kun gjennom releene, og strømmen gjennom bryter/forsinker, som kun skal drive relespolene, vil være forsvinnende liten. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tror jeg forstår. Det er en bitteliten strøm som sier at den "store strømmen" skal "strømme"? Altså releet bestemmer om lyktene får strøm? Kunne jeg f.eks koblet forsinkeren direkte til parklysene da? Det blir vel det samme som om jeg koblet til interiørlysene? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tror jeg forstår. Det er en bitteliten strøm som sier at den "store strømmen" skal "strømme"? Altså releet bestemmer om lyktene får strøm? Det stemmer. Ett rele er en strømstyrt strømbryter (eller rettere sagt en spenningsstyrt strømbryter). Kunne jeg f.eks koblet forsinkeren direkte til parklysene da? Det blir vel det samme som om jeg koblet til interiørlysene? Teoretisk er jo alle lyskretsene det samme, det koker ned til ett spørsmål om hvor stor strøm som skal gå. Du får sjekke hvor mye strøm interiørlysene trekker (hint: Strøm = effekt delt på spenning, dvs hvis du summerer wattstyrken på alle interiørlysene og deler på 12 finner du strømmen i Ampere. Samme for parklysene). Jeg vet ikke hvor mye strøm ett typisk parklys eller interiørlysene trekker. Ett tips: Biltema har 12-Volts releer til 30-40 kroner stykket, med disse kan du lage langt mer spennende prosjekter enn med bare brytere... jeg bruker bla. ett til å drive ett melodihorn som trekker om lag 20 Ampere. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Hmmm. Høres komplisert ut. Er ikke supergod i elektronikk, så må nok vente litt med såpass kompliserte ting. Skal snakke med han fyren på biltema angående kobling og slikt. Han veit sikkert hvor stor strøm det hele tåler Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Jeg har krasjet bilen, og skal i den anledningen ha ny støtfanger. Denne skal såklart få montert tåkelys i seg. Jeg vil fortsatt få lysene til å lyse noen sekunder etter at jeg slår av tenninga, men de tidsreleene jeg finner koster omtrent 500 kroner, og det er alt for dyrt. Er det noen som kunne vise meg en timer som utsetter det at lysene slår seg av? Sånn at jeg f.eks har en knapp som slår av og på tåkelysene, og en ekstra knapp jeg kan trykke på for å få noen sekunders levetid? Når jeg tenker over det, så har faren min noe liknende på kaffetrakteren sin, men den holder i 30 min. Finnes noe liknende for 15 sekunder? Det må være 12V. EDIT: Kunne jeg brukt en "Innerbelysningstimer" fra biltema? Har en slik liggende som jeg skal montere på interiørlysene mine. Den kobles mellom bryteren og lyspæren. Altså, den parallellkobles etter med bryteren til interiørlysene. Den røde ledningen på timeren parallellkobles, mens den svarte skal gå til jord. Veit ikke helt hvordan det funker, men det skal tydeligvis fungere helt utmerket. Hvis jeg koblet slik: Kobling.bmp Vil jeg da få lys i noen sekunder etter at jeg slår av tåkelysene? Endret 25. november 2008 av conflict Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ventle har jo allerede gitt deg svarene du trenger. koble forsinkeren til styrespolen til releene, enten det er til hovedlyktene eller til tåkelysene. du vil ikke koble verken forsinkeren eller lysene direkte til batteriet, av utallige årsaker. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Blir dette korrekt måte å gjøre det på da? Er ikke helt sikker på hvordan et ekstralys-rele funker, men antar at det er omtrent sånn. Takk for alle svar Kobling2.bmp Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 jeg tror forsinkeren må kobles i parallell med bryteren for å fungere, dvs pluss på forsinkeren på pluss på bryteren og samme for minus. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Slik står det på pakka til forsinkeren. Kobler jeg riktig om jeg gjør som på bildet i forrige post? EDIT: Ser hva du mener nå. Det virker mer logisk det. Endret 26. november 2008 av conflict Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå