Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen drar enten mot venstre eller høyre på høy fart


fossxplorer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Passat 99 modell. Ganske ofte drar bilen mot enten høyre eller venstre side ved høy fart, f.eks på motorveien med 120Km/t. VELDIG ubehaglig å kjøre. Dette skjedde etter at bilen var inne på verksted for dette:

 

Følgende er gjort med bilen:

1. byttet HELE forstillingssettet(alle delene i forstillingen. Meyle)

2. Byttet begge foringene i bakstilling(meget dyre foringer, delene kostet over 1000kr pr stk)

3. 4 hjulskontroll er utført.

 

Jeg har nettopp byttet till piggfrie Nokian Hakka RSI vinter dekk som er avbalansert! Men feilen har vært tilstede med sommerdekk også, så det er nok ingenting med dekkene å gjøre..

 

 

Hva kan være feil?

 

Takker alle på forhånd!

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du veldig feil offset på felgene dine i forhold til originalt? Sjekk i vognkortet (min innpress: xx mm) og sammenlign med trykk på felgene (ET=xx). Store avvik her KAN gi ustabilitet selv om alt annet er som det skal være.

 

Edit: Jeg antar du har sjekket for slark i tannstang, endeledd og rattstamme?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Leverte bilen inn til sjekk idag på samme verksted, som jeg har et veldig godt forhold til :)

 

De sier at alt ser bra ut, men at det kan være tannstanga som er problemet....

Kjørte nettopp Oslo-Torp t/r, samme irriterende draginga ventre/høyre!!

 

Vet ikke hvordan jeg skal få frem videre nå.....

 

Takker ALLE for svarene!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
kan det være alder som slår inn? bestefaren min drar ofte til venstre og høyre når han runder 90kmt :p

Ikke avslør for mye nå, husk at dette er egenskaper som går i arv (da vet vi hvordan du er om noen år) :tease:

Lenke til kommentar

UPDATE:

 

Vinterdekkene på 15" hadde HELT feil lufttrykk på rundt 2,6bar. Justerte idag til 2.2 på alle. Men rart at ik verkstedet sjekket dette FØRST.

En annen ting jeg la merke til idag var klikk lyd som kommer når rattet skal svinges til høyre eller ventre fra midt(rett frem) posisjon. Det er noe med rattet eller tannstang etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
UPDATE:

 

Vinterdekkene på 15" hadde HELT feil lufttrykk på rundt 2,6bar. Justerte idag til 2.2 på alle. Men rart at ik verkstedet sjekket dette FØRST.

En annen ting jeg la merke til idag var klikk lyd som kommer når rattet skal svinges til høyre eller ventre fra midt(rett frem) posisjon. Det er noe med rattet eller tannstang etc.

Det er vel ditt ansvar å sjekke lufttrykket i dekkene, ikke verkstedet? Uansett, det var ikke SÅ mye feil, da... Tenk på alle som kjører med 1 eller 3 bar i stedet for 2,2. Ta en kikk når du går på en parkeringsplass, nesten flate dekk og dekk montert mot rotasjonsretningen på 2 eller alle 4 hjul på nesten 3. hver bil.

 

Klikkelyd når du svinger kan være endeledd på styrestagene fra tannstanga. Er disse sjekket/byttet? Kan også være nedre bærekule, som gir slark.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Har opplevd lingende på en lastebil, byttet frem dekkene og alt ble normalt. Mener også dimensjonen ble noe forandret. Husker bare det hjalp å bytte dekk. Men er ikke sikkert det er løsningen for deg.

Men prøv å lån deg noen dekk/hjul, å se om det er noen forbedring.

 

Han sier jo

Jeg har nettopp byttet till piggfrie Nokian Hakka RSI vinter dekk som er avbalansert! Men feilen har vært tilstede med sommerdekk også, så det er nok ingenting med dekkene å gjøre..

 

så det er vel lite trolig at det er dekkene?

Lenke til kommentar

Hei, ja, enig ik SÅ mye feil i trykket nei.

 

Lyden kommer helt klart fra rattet, eller rett bak/under rattet. Det er jeg helt sikker på, så må vel skrue litt og sjekke da?

 

UPDATE:

 

Vinterdekkene på 15" hadde HELT feil lufttrykk på rundt 2,6bar. Justerte idag til 2.2 på alle. Men rart at ik verkstedet sjekket dette FØRST.

En annen ting jeg la merke til idag var klikk lyd som kommer når rattet skal svinges til høyre eller ventre fra midt(rett frem) posisjon. Det er noe med rattet eller tannstang etc.

Det er vel ditt ansvar å sjekke lufttrykket i dekkene, ikke verkstedet? Uansett, det var ikke SÅ mye feil, da... Tenk på alle som kjører med 1 eller 3 bar i stedet for 2,2. Ta en kikk når du går på en parkeringsplass, nesten flate dekk og dekk montert mot rotasjonsretningen på 2 eller alle 4 hjul på nesten 3. hver bil.

 

Klikkelyd når du svinger kan være endeledd på styrestagene fra tannstanga. Er disse sjekket/byttet? Kan også være nedre bærekule, som gir slark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...