MrL Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Nærmer meg 18 år og går andre året på VGS, allmenn. Her har jeg valgt fag som informasjonteknologi, teknologi og forsikningslære, fysikk og matte R1. Jeg må velge videre utdanning neste år, men jeg har ikke peiling på hva jeg skal bli, men bare litt hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Skriver ned noen stikkord her, og håper på noen kan komme med forslag til yrke. - Intresert i data og spill, men tror ikke jeg kunne tenke meg å sitte på et kontor og nerde/programere hele dagen resten av mitt liv. - Data/programerings jobber krever vell også bra matte skills, jeg sliter allerede pent i R1 og kan si at det ikke er mitt yndlingsfag - Kunne godt tenke meg en jobb der man reiser litt/tar oppdrag andre steder, men alikvell må jeg være mer hjemme enn borte. Alikevell er ikke reising et must. - Har også hatt interesse for film redigering/skaping, men burde vell tatt media og kom. hvis jeg skulle blitt noe innen det - Er også litt intresert i næringsliv, høres ihvertfall litt spennende ut. Kanskje it jobber eller noe annet spennede i næringslivet? - Jobber som inngår hardt kroppsarbeid, dvs snekkering, maler osv er nok ikke noe for meg, heller mer kontor jobb enn å jobbe ute i kulda. - Inntekt er viktig. Ihverfall muligheter til å tjene bra/få forfremmelse eller lignende. Jeg er kanskje litt kravstor, men her er hva jeg definerer inntekten: 300k: for dårlig 400k: brukbart, egentlig for lite, men dette er minimum jeg helst vil tjene. 500k. grei 600k: bra 700k++: veldig bra Å jobbe et sted hele livet der det aldri er muligheter for å tjene over 400k er noe jeg helst vil unngå, selvom det kan være vanskelig. Beste hadde vell kanskje vært en litt variert jobb med litt eller noe av hver av det jeg nevner, men for all del kan det være jobber som ikke innegår dette i det hele tatt som også kan "vekke interesse". Noen som i det hele tatt har noe forslag? Endret 16. november 2008 av MrLG Lenke til kommentar
Mort83 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 bli sivilingeniør. ettertrakta gjeng dette. godt betalt har de og. http://www.ntnu.no/studier/siviingarkitektteknologi Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 - Er også litt intresert i næringsliv, høres ihvertfall litt spennende ut. Kanskje it jobber eller noe annet spennede i næringslivet? Dette var et spennende punkt, hva definerer du som næringsliv? Næringsliv er faktisk en veldig stor porsjon jobber, jeg vil gå så langt som å si at alle jobber er innenfor denne kategorien. http://no.wikipedia.org/wiki/Næringsliv Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) bli sivilingeniør. ettertrakta gjeng dette. godt betalt har de og.http://www.ntnu.no/studier/siviingarkitektteknologi Hva gjør legentlig en sivilingenør? Har lest mye, men har egentlig ikke helt fått med meg hva man egentlig gjør på jobben. Og er dette det samme som dataingenør? BTW, krever det ikke rimelig brae mattekunnskaper for å kunne utdanne seg? - Er også litt intresert i næringsliv, høres ihvertfall litt spennende ut. Kanskje it jobber eller noe annet spennede i næringslivet? Dette var et spennende punkt, hva definerer du som næringsliv? Næringsliv er faktisk en veldig stor porsjon jobber, jeg vil gå så langt som å si at alle jobber er innenfor denne kategorien. http://no.wikipedia.org/wiki/Næringsliv Vell tenker vell mest på de som driver med salg av tjenester, markedsføring, eller starte egen bedrift osv, og kanskje blande dette sammen med f.eks IT, kanskje bli "IT leder" i en bedrift eller et eller annet. Eller f.eks hva som kreves for å komme i en sånn gjeng. Endret 17. november 2008 av MrLG Lenke til kommentar
WallStreet Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) En av bachlorene på BI kalles økonomi og it ledelse. Kanskje verdt en titt? Endret 18. november 2008 av Fibber Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 En av bachlorene på BI kalles økonomi og it ledelse. Kanskje verdt en titt? Takk for tipset, skal skjekkes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå