MotorOLA1234 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hei! Lurer på om dere kan svare enkelt på hva som skal installerest først av Windows Vista og Windows XP? Tenkte å bruke Vista til vanlig bruk og XP til spilling. Vil eg kunne spille som vanlig i XP uten å merke noen på ytelsene at Vista også er på maskinen? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Vanligvis er det alltid det elste opperativsystemet som skal installeres først. Det vil da i ditt tilfelle si XP først, så deretter Vista. Begge opperativsyystemene blir isntallert på hver sin partisjon eller Harddisk. Så om du har XP oppe, skal du ikek få noen forstyrrelser fra Vista og visa versa. Du kan ta en titt her: http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696 PS: Etter SP1 er forskjell på spill ytelsen marginal fra XP til Vista. XP gir fremdeles litt mer boost om det er et ord som kan brukes. Men om du har DirextX 10 klart skjermkort og spill, vil Vista gi deg bedre grafikk enn XP kan i spillene. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det er enklest å installere det eldste OSet først, så i ditt tilfellet blir det XP. Er det forøvrig noe poeng i å ha XP kun for spilling? Ikke at jeg spiller så veldig mye, men jeg har ingenting å utsette på Vistas spillytelse etter SP1. Lenke til kommentar
MotorOLA1234 Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Men det er jo noe med kompabilitet! Kan vel ikke spille alle spilla som går i XP i Vista vel? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Muligens noen eldre spill som ikke fungerer, men du kan installere spill i XP kompabilitetsmodus i Vista. Det vil nok ikke fungerer på alt, men en del vil nok la seg installere slik. Det er ikke verre enn å prøve. Hvilke spill er det du tror ikke vil fungere? Lenke til kommentar
MotorOLA1234 Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Oki, nå kommer jeg til å installere Windows Vista først, og XP etterpå. Sånn at jeg får Vista på C: som blir hovedstasjonene, så oppretter jeg en liten partisjon på D: som brukes til Windows XP. Dersom jeg skulle finne ut at jeg ikke lenger vil ha XP, kan jeg da fjerne det fra pcen ved å formatere kun D: ? Og da uten å legge igjen mye registerfiler etc som bare roter og sinker ned pcen? En ting til: Er det enkelt å installere Windows XP etter at jeg har installert Vista? Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Systempartisjonen vil bli kalt C i Vista selv om du legger inn XP først. Om du formaterer partisjonen XP er installert på så vil du fjerne XP ja, det vil ikke påvirke Vista. Det er fullt mulig å installere XP etter Vista, men det er en god del styr. Det er mye lettere for deg å legge inn XP først, og Vista sin systempartisjon vil som nevnt bli kalt C uavhengig av hvilket OS du legger inn først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå