Gå til innhold

Windows Vista og Windows XP, hva skal installerest først?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanligvis er det alltid det elste opperativsystemet som skal installeres først.

Det vil da i ditt tilfelle si XP først, så deretter Vista.

Begge opperativsyystemene blir isntallert på hver sin partisjon eller Harddisk. Så om du har XP oppe, skal du ikek få noen forstyrrelser fra Vista og visa versa.

Du kan ta en titt her: http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696

PS: Etter SP1 er forskjell på spill ytelsen marginal fra XP til Vista. XP gir fremdeles litt mer boost om det er et ord som kan brukes. Men om du har DirextX 10 klart skjermkort og spill, vil Vista gi deg bedre grafikk enn XP kan i spillene.

Lenke til kommentar

Muligens noen eldre spill som ikke fungerer, men du kan installere spill i XP kompabilitetsmodus i Vista. Det vil nok ikke fungerer på alt, men en del vil nok la seg installere slik. Det er ikke verre enn å prøve. Hvilke spill er det du tror ikke vil fungere?

Lenke til kommentar

Oki, nå kommer jeg til å installere Windows Vista først, og XP etterpå. Sånn at jeg får Vista på C: som blir hovedstasjonene, så oppretter jeg en liten partisjon på D: som brukes til Windows XP.

Dersom jeg skulle finne ut at jeg ikke lenger vil ha XP, kan jeg da fjerne det fra pcen ved å formatere kun D: ? Og da uten å legge igjen mye registerfiler etc som bare roter og sinker ned pcen?

En ting til: Er det enkelt å installere Windows XP etter at jeg har installert Vista? Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram?

Lenke til kommentar

Systempartisjonen vil bli kalt C i Vista selv om du legger inn XP først. Om du formaterer partisjonen XP er installert på så vil du fjerne XP ja, det vil ikke påvirke Vista. Det er fullt mulig å installere XP etter Vista, men det er en god del styr. Det er mye lettere for deg å legge inn XP først, og Vista sin systempartisjon vil som nevnt bli kalt C uavhengig av hvilket OS du legger inn først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...