Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny trådløs router som virkelig gir meg god hatighet?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet i ny leilighet som har en internettlinje på 100mbit i kontakten i veggen. Når pcen har vært koblet via kabel i veggen har jeg hatt en nedlastningshastighet på 60000kbit/s.

Jeg har nå flyttet pcen og må få trådløst nett. Derfor kjøpte jeg denne routeren med usb-adaptere: http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2015275

Jeg ble lovet at jeg ville få maksimal hastighet, som om jeg skulle ha koblet opp med kabel.

 

(Pcen er forøvrig i samme rom)

 

Hva må jeg gjøre for å få maks hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp flyttet i ny leilighet som har en internettlinje på 100mbit i kontakten i veggen. Når pcen har vært koblet via kabel i veggen har jeg hatt en nedlastningshastighet på 60000kbit/s.

Jeg har nå flyttet pcen og må få trådløst nett. Derfor kjøpte jeg denne routeren med usb-adaptere: http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2015275

Jeg ble lovet at jeg ville få maksimal hastighet, som om jeg skulle ha koblet opp med kabel.

 

(Pcen er forøvrig i samme rom)

 

Hva må jeg gjøre for å få maks hastighet?

 

Sette USB adapteren i pcn, og sette i strøm på ruteren og sette i TP kabelen:P

 

802.11n standarden støtter opptil 300mbit.

Lenke til kommentar

Dette er sånn jeg har Wireless-settings: (Hvis det sier deg noe)

 

Wireless Settings

 

 

Wireless Network

Name (SSID):

Region: Europe

Channel: Auto

Mode:300Mbps

Security Options

None

WEP

WPA-PSK [TKIP]

WPA2-PSK [AES]

WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES]

 

Security Encryption (WEP)

Authentication Type Open System Shared Key Automatic

Encryption Strength 64 bit

Lenke til kommentar
Selv er min åpen da jeg ikke har hus rundt meg som klarer å fange opp signalene. Det jeg også har er en DIR-855 i steden for DIR-655.

 

Får opp hastigheten til 60.000 kbit/s ned?Hvis du har linje for det..

Min hastighet er for øyeblikket 16 MB/s Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke får den hastighetetn du nevnte da :) For det andre så er jo DIR-855 en veldig streng ruter med null porter åpne. For øyeblikket betyr det at min pc nå går rett i modemet mest resten går gjennom ruteren og videre. Men det frister egentlig å skifte til 20 MB/s fra Ventelo :)

 

Mode 300Mbit betyr at router yter maks hvertfall. Du skal kunne se på PC hvor stor bruttohastighet du har.

Du har ikke nevnt hvor stor nettohastighet du oppnår heller...

 

 

Hvordan sjekker jeg hvor stor nettohastighet jeg kan oppnå da?

Gud vet. Men du får testet din totale bredbåndskapasitet her:

http://www.hardware.no/speedometer

 

Ta deg også en tur her: http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Lenke til kommentar
Hvordan sjekker jeg hvor stor nettohastighet jeg kan oppnå da?

 

Ctrl_alt_delete og velg nettverk eller bruk speedometer som leverer nok hastighet.

 

 

Når jeg sjekker i oppgavebehandling så vareierer den fra 80 Mbps til 100mbps.

Når jeg sjekker Speedometer på nettet får jeg 16.000 kbit i nedlastning, og dette er for tregt! Jeg ønsker jo som sagt å få hastigheten jeg har med kabel som er rundt 70mbit i nedlastningshastighet.

Lenke til kommentar

Ditt beste rutervalg er nok DIR-855 eller 655. Dette er gode produkter som leverer det som trengs er jeg ganske sikker på. Du skjønner at ruteren har gigabit modemport og nettverksswitch. Det betyr at du vil ha den beste tilgjenglige hastigheten på grunnn av at D-Link har valgt å benytte komponenter som takler høyere hastigheter i hvert eneste ledd i sitt produkt. Jeg ønsker deg lykke til :)

 

Din nåværende trådløsløsning hadde jeg rett og slett skrotet.

 

Det er sikkert også mulig at du kan benytte angrefrist eller selge varen til siba for en redusert pris. Kontakt de for å se etter.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Hvordan sjekker jeg hvor stor nettohastighet jeg kan oppnå da?

 

Ctrl_alt_delete og velg nettverk eller bruk speedometer som leverer nok hastighet.

 

 

Når jeg sjekker i oppgavebehandling så vareierer den fra 80 Mbps til 100mbps.

Når jeg sjekker Speedometer på nettet får jeg 16.000 kbit i nedlastning, og dette er for tregt! Jeg ønsker jo som sagt å få hastigheten jeg har med kabel som er rundt 70mbit i nedlastningshastighet.

 

 

Hvis du har 100mbit fram til ruteren, og utlinja di er på 100mbit... så skal du ha 100mbit hvis ikke ruteren av en eller annen merkelig grunn skulle begrense nedlastinga di... Dette er sjelden tilfelle selv om det finnes mye festlige rutere der ute.

 

Det jeg lurer på er hvilken speedometer test du brukte?

 

Bruker du speedometer test ifra ett nettsted som max måler opptil 16mbit .... så får du ikke høyere resultat. Flere speedometer har slike begrensninger siden det ligger i toppsjiktet for ADSL. Og da kaster de ikke bort båndbredde hvis f.eks 200 brukere prøver speedometeret med 100 mbit linje.

 

Du skal ikke ha slik linje i norge! BASTA!

 

(misunnelig)

 

Og sånn i tilfelle du ikke er klar over det:

 

hvis du laster ned ifra ei rumensk høkkert side så kan du få slepne 1kb/s

uansett linje du har. Speedometertest bør helst foregå på en norsk side, og

helst en av de større for å få best resultat. Kanskje www.itavisen.no sin?

vet ikke om den er begrenset eller ikke.

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Jeg har tatt testen på itavisen. Men både med og uten kabel! Og ja, den viste 70mbit i nedlastning når jeg hadde kabelen koblet til. Så det er nok routeren som ikke takler det den skal!

Jeg må nok gå for en av de D-link'ene som er blitt tipset om i tråden her. Noen som vet om disse er på tilbud noen steder om dagen?

Jeg ble lovt på siba at den routeren skulle gi meg like bra hastighet som med kabel, ellers kunne jeg komme å bytte den, så gjør det.

 

Takk for tips osv som jeg har fått i tråden her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...