Gå til innhold

skal begynne med proteiner, hjelp:P


Anbefalte innlegg

hei=)

jeg er 15 år gammel, 1.90 høy, veier mellom 110-115kg (ikke feit:P)

jeg trener mye, og begynner å tenke på om jeg skal begynne me proteiner, i og med at jeg er 110kg, så er det vel ikke et vanlig protein innskudd jeg trenger, litt mer kansje?

hvilket merke er br?

bør jeg gå litt på proteiner før jeg bjunner med kreatin, eller kan jeg begynne med begge første gang?

bør jeg ta karbo tilskudd mens jeg bruker kreatin, eller holder det å spise mat med en del karbo i?

 

ber om svar på disse spørsmålene =D

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hør på deg selv a, nå vet jeg ikke hvor city gym er men så og si hvor enn du går så er det fjortizz-tapere overalt.

 

Hvorfor skal du trenge anneledes proteiner selv om du veier 115 kg? og hvorfor skal du alltid understreke at du ikke er feit, du sier det hele tiden, vær gang du skal si noe om vekta di, du juger i tråden om benkpressen og påstår at du drar 135 kg i benk, noe som egnetlig ikke er så enestående når du er 115 kg på vekta, men du innrømmer at du ikke løfter det, så kanskje ikke så rart at du ikke blir tatt seriøst her

Lenke til kommentar
vis du tror jeg er sånn wannabe fjortis trener så tar du feil, jeg veier 110 kg, hvor det meste er muskler, jeg trener seriøst å er ganske sikker på å komme inn på city gym når jeg blir 16, city gym er ikke for slike fjortis tapere!

Om du virkelig er rippa for fett, og 110kg kun er muskler. Får jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? Hvordan kan du ha økt så bra, uten å få fett på kroppen når du ikke veit hvordan du skal bruke kosttilskudd engang :/ Hvorfor ikke fortsette med det kostholdet du har siden når du har fått så inni granskauen så mye muskler. Så lenge det eneste kravet for å komme inn på city gym er 16 års grense finnes det nok veldig mange fjortiser. Dessverre får city gym snart en til, nemlig deg :)

Lenke til kommentar

i andre tråder så sier han at han er 115 kg rippa, noe som er en veldig bra vekt, 115 kg rippa er rimelig uoppnålig når man er 15 år, og ikke vet hva ett kosthold er for noe, men han har jugd før med hva han løfter så hvorfor ikke vekta også.

 

Og proteinpulver farlig, er jo ikke det han spør om engang, normalt er det greit å ligge på 2-3-4 gram prottis per kg kroppsvekt, men bare en del av dette kommer fra tilskudd, da tilskudd er nettopp det det er, ett suppliment for personer som ikke får i seg nok proteiner via kosten, derfor burde kosten være klar.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke svaret du håper på, men jeg tenker at å spise en dyr biff en gang eller to i uken er bedre enn å kjøre i seg "tomme" proteiner, som uansett koster det samme.

Fisk er heller ikke dumt.

Norsk Wikipedia om proteiner.

 

Legen Stian Kviem innleder et svar på et spørsmål angående proteintilskudd slik:

Hei.

Du stiller spørsmål innen et fagområde hvor de lærde strides og hvor det finnes mange meninger og erfaringer. Jeg har personlige bakgrunn fra et vitenskaplig miljø, slik at du får svar ut fra dette. Og så må du vite at andre vil gi deg andre svar.

Spørsmålet og hele svaret på lommelegen.no.

 

Kostholdsundersøkelser utført på norske idrettsutøvere viser at de fleste får dekket sitt proteinbehov fra kosten alene. Unntak kan være enkelte vegetarianere eller utøvere med et ensidig kosthold eller for de som spiser lite.

Spørsmål med svar på olympiatoppen.no.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

grensen på citygym er 18, men de har lov å ta inn folk på 16 HVIS de er sterke nokk, og har en god grunn, og vil trene seriøst.

jeg har hatt en prat med en av de annsatte, som sier at jeg skulle komme tilbake da når jeg er 16, å vis jeg kunne vert 15, så hadde jeg komt inn:P

 

sorri, at jeg harspamet i andre tråder, det er ingen grunn til å si hvorfor, dere tror nokk ikke:P

Lenke til kommentar
grensen på citygym er 18, men de har lov å ta inn folk på 16 HVIS de er sterke nokk, og har en god grunn, og vil trene seriøst.

Okey, nå virker det hvertfall som en fjortis gym. Du skal rett å slett vise hvor sterk du er foran dem? For å kunne komme inn? :/ Hva er kravene? 135 i benk som du klarte? 300 i bøy som du sikkert klarer?

Lenke til kommentar
grensen på citygym er 18, men de har lov å ta inn folk på 16 HVIS de er sterke nokk, og har en god grunn, og vil trene seriøst.

Okey, nå virker det hvertfall som en fjortis gym. Du skal rett å slett vise hvor sterk du er foran dem? For å kunne komme inn? :/ Hva er kravene? 135 i benk som du klarte? 300 i bøy som du sikkert klarer?

Lite relevant.

 

Til alle:

Les hva Olympiatoppen har å si om saken (lenket til i min første post).

 

Til trådstarter:

Dette hadde du enkelt klart å søke frem ved hjelp av for eksempel Google.

Tips - "Proteintilskudd".

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

ja, men nå stoler ikke jeg helt på olympiatoppen, lommelgen og wikipedia kildene dine...

 

Disse offentlige norske forbundene er tydligvis redd for alt som heter tilskudd, skulle ikke forundre meg om de snart offentliggjør at proteiner og kreatin er som steroider..

 

hvis du får dekka proteinene dine gjennom kosten skal du få i deg kolosale mengder med; melk/egg/kjøtt... prøv å få i deg 3-4 gram per kg kroppsvekt uten tilskudd a..

Lenke til kommentar

Hvor har du tre til fire gram protein per kilogram kroppsvekt fra?

Er dette per økt, dag eller uke?

 

Om man ikke vil stole på for eksempel Olympiatoppen, men setter sin lit til vektløftere på hobbybasis uten engang vite hvilke kjemiske innvirkninger rådene man blindt følger har på kroppen (misforstå meg rett, jeg tror ikke at hverken vitamin-, fett- eller proteintilskudd er farlige) burde man, i alle fall etter min mening, revurdere sitt eget syn på verden.

 

Jeg sier heller ikke med sikkerhet at trådstarter ikke burde ta et proteintilskudd, bare at det ofte er andre begrensende faktorer som er langt viktigere å rette opp i.

 

Det er forresten stor forskjell på proteiner og steroider. :yes:

Norsk vikipedia om steroider.

Lenke til kommentar

En artikkel på iform.no skriver følgende:

 

Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og dèt er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!

 

Det er egentlig ganske mye protein. :yes:

Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Hvor har du tre til fire gram protein per kilogram kroppsvekt fra?

Er dette per økt, dag eller uke?

 

Om man ikke vil stole på for eksempel Olympiatoppen, men setter sin lit til vektløftere på hobbybasis uten engang vite hvilke kjemiske innvirkninger rådene man blindt følger har på kroppen (misforstå meg rett, jeg tror ikke at hverken vitamin-, fett- eller proteintilskudd er farlige) burde man, i alle fall etter min mening, revurdere sitt eget syn på verden.

 

Jeg sier heller ikke med sikkerhet at trådstarter ikke burde ta et proteintilskudd, bare at det ofte er andre begrensende faktorer som er langt viktigere å rette opp i.

 

Det er forresten stor forskjell på proteiner og steroider. :yes:

Norsk vikipedia om steroider.

 

 

å herregud, poenget mitt var at olympiatoppen er så redd for tilskudd at det kunne vært klassifisert fom steroider for dem, hele poenget var en overdrivelse som er ett språkelig virkemiddel. men det skjønte tydligvis ikke du ,og kom ikke å lenk meg wikiepdia dritt, det kunne du lagd selv, så spar meg..

 

Når det kommer til proteiner, så er det ikke no hokkus pokkus, det er kun kroppens byggesteiner, og det er 3-4 gram per kroppsvekt per dag.

Lenke til kommentar

Jeg overdriver jo selv, og forstår godt hva du mener.

Poenget er at folkene på Olympiatoppen kan sakene sine, i alle fall bedre enn meg og deg.

 

Proteiner (lange kjeder av amminosyrer (-COOH og -NH2?) er viktige byggeklosser i blant annet muskelfibre (store deler myosin tror jeg), og jeg har aldri sagt at man ikke skal stappe seg full av proteiner.

Det ville dessuten være umulig å opprettholde et normalt stoffskifte (metabolisme) uten dem, da de sammen med vitaminer og mineraler er den aktive delen i alle kroppens enzymer.

 

Om det stemmer at man trenger omtrent fire gram protein per kilogram kroppsvekt per dag (tilsvarer omtrent et kilogram tunfisk om man veier rundt 100 kilogram), ser jeg at det absolutt kan være lurt å få i seg ekstra proteiner gjennom for eksempel et kosttilskudd.

Likevel står jeg på min påstand om at det er mye annet som ofte kan endres før det er gunstig å betale dyrt for "tomme" proteiner. Til dels fordi kroppens behov for mikronæringsstoffene, fett og energi også vil øke (linært?) med det økte behovet for proteiner, og til dels fordi jeg tror at nordmenn flest (også vektløftere) spiser for lite frukt og grønt (som gir et veldig balansert kosthold, det er i et vanlig eple for eksempel omtrent 0.07% fett, 0.06% proteiner osv.).

 

Å lese Wiki-artikler er langt fra noen usikker vitenskap, du kan selv se når og hvorfor de siste endringene ble gjort.

Dessuten kan stort sett alt kryssjekkes i bøker osv.

Det var aldri min intensjon å fraråde trådstarter, eller noen andre for den saks skyld, fra å innta proteiner gjennom kosttilskudd. Poenget var at man (muligens?) like gjerne kan spise en god biff, noen egg og litt fisk og få en jevnt over bedre helse.

 

Endring:

Jeg synes i alle fall at å blande vidt forskjellige ting som kosttilskudd og steroider (og her blandes det mellom steroider og anabole steroider) i en veldig saklig og aktuell diskusjon svekker din tillit som debattant.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...