Gå til innhold

Hvordan behandle mordere og annet kriminelt pakk?


Anbefalte innlegg

Om det er så enkelt at selv et barn kan legge frem regnestykket på at det er billigere med dødsdom enn livstidsom, så får du vel gjøre akkurat det da. Alle faktiske tall lagt frem i denne tråden (og den andre for den del) viser det motsatte. Og bemerkelsesverdig nok har dødsstraff/tortur forkjemperne ikke lagt frem faktiske tall. Kun synsing og følerier. Kan det være fordi de vet at ingen tall støtter tøvet deres?

 

Det er meg en glede!

 

Her kommer et eksempel på hva en dom koster. X er her prisen for etterforskning, rettssaken og ankesaker. Denne vil være lik, ganske enkelt fordi at enhver som skal dømmes har de samme rettighetene uavhengig av straffen.

 

x + 5kr, lønn til vakter og bøddel, pris for våpenet(butikkpris for en standard 9mm kule) = prisen for en avlivning.

x + kostnad til mat, vakthold, medisiner, dagpenger, utdannelse, strøm, husrom = prisen ved fengselsstraff

 

Jeg tror nok at kostnadene til mat, vakthold, medisiner osv overskrider de 5 kronene kula koster. Det er viktig å merke seg at prisen på våpenet er en investering, den kostnaden fordeles utover de avlivningene som blir gjort, man trenger altså ikke nytt våpen hver gang - så her regner jeg altså med "worst case scenario".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet aldri om angeren de påroper seg er ekte eller ikke og du vet aldri om behandlingen/ rehabiliteringen har gitt den ønskede effekt selvom de later som det!

Nå er det da ikke mengden anger som avgjør om en dom er ferdig sonet. Men ut fra argumentet ditt kan det virke som det er forvaringsdom du snakker om? Og i så tilfelle har jeg tro på at de som skal avgjøre om løslatelse skal finne sted, gjør en grundig vurdering.

 

Rett og slett har de ikke noe mer hverken i samfunnet eller i livet å gjøre! Det er dermed bare å sette en rask giftsprøyte å bli ferdig med dem!

Nok en gang dette gnålet om "rask giftsprøyte"? Dagens system fungerer. De aller fleste soner sin dom og vender tilbake til samfunnet uten å gjøre skade. Noia much?

 

Ang. anger så mente jeg at de ikke nødvendigvis har forbedret seg, men at de kansje bare later som. Selvom fengselansatte tror at rehabilitering om soning av dommen har gjort sin del så er det ikke sikkert. Det kan være et spill for galleriet!

 

Hva mener du med at dagens samfunn fungerer? Og at de fleste holder seg i skinnet etter å ha sonet dommen betyr ikke at de er unnskyldt for det de alt har gjort og det betyr heller ikke at alle holder seg rolig. Gjenntakelsesfaren finnes selvom den kansje er liten.

Lenke til kommentar
kansje de kan jobbe og bidra med noe til samfunnet selv inne fra fengselet, men spør deg så om deres bidrag er noe vi har behov for og om vi, samfunnet kan klare seguten.

Deres bidrag er definitivt noe vi har behov for! Hvordan våger du å påstå at Burzum - Filosofem ikke er noe vi har ibruk for? Samfunnet kan klare seg uten elektrisitet, film og musikk, men det blir jo et svært fattig samfunn av det!

:roll: Igjen så bare dummer du deg ut da du beskylder meg for å argumentere utifra følelser. Saken er at folk som med viten og vilje dreper ikke har noe i samfunnet å gjøre!

Jeg vil gjerne ha svar på hvorfor du bruker disse beskrivelsene da? Hvorfor velger du å beskrive mord/mordere med disse ordene:

...dreper dem med kniv, balltre eller kjetting... dreper dem ved å drukkne eller kvele dem... begår drap med skytevåpen. Alle disse og andre drapsmenn stiller så definitivt i rekken av groteske monstre og bestialske beist!

 

Uansett, gi dem giftsprøyten! thumbup.gif

 

Hvorfor er vi så avhengi av de kriminelles bidrag? Det finnes uansett flere arbeidsløse her i landet. Mange som kan bidra før det kriminelle pakket trengs!

 

Jeg snakker ikke utifra følelser og det begynner jeg å bli lei av å si! Jeg klom med de eksemplene fordi de er kjente drapsmetoder. Derfor.

Lenke til kommentar
Så ditt beste argument er å hente situasjoner fra: Kina,Iran og Rawanda feks? er du seriøs nå?

Hvis dere kan bruke USA som argument så må vel jeg kunne bruke de land som passer meg, eller har du problemer med deg kanskje?

 

Så til de siste; jeg undres om du leste dette en gang, men de fleste sakene der henviste til personer som døde på glattcelle, og i de fleste tilfeller pga mangel på tilsyn eller komplikasjoner pga inntak av medikamenter eller alkohol (husker noen av sakene)*snipp*

De fikk dødsstraff av det systemet dere ser ut til å støtte. Jeg spør igjen, hva betyr et par liv fra eller til på samvittigheten? Dobbeltmoralen lyser lang vei av dere, problemet er bare at dere ikke innser det selv. Jeg undres på hvor mange som var uskyldig stappet på celle av disse. Dere har kanskje allerede uskyldig blod på hendene, tenk over det neste gang dere velger å kalle andre for barbariske!

 

Jeg må si, du gjør en god jobb som djevelens advokat, men så mye moro i tråd, vel det har jeg ikke funnet på lenge. Jeg har absolutt ikke problemer med meg selv, som du så fint spør om, jeg syns jeg er et kjempe fint menneske, med mange gode egenskaper...og jeg er verdsatt av mange.

 

Men, enten leser ikke du kildene du henviser til, eller så gjør du det, og håper vi IKKE gjør det. Etter å ha bladd gjennom 10-12 sider, og lest ingressene, og de sakene som viste til en aktuell hendelse, så kan det oppsummeres med:

 

- Selvmord på glattcelle

- Selvmord etter å ha drept noen

- Tortur + alvorlig sykd/underernæing etc

- Tortur

- Overdose (av hasj faktisk, eller THC)

- Spesielt utsatte grupper, som feks journalister i østblokk land, eller Falun gong medlemmer i Kina

 

Jeg registrerer også med interesse at du nå har måttet ty til Kina, Eritrea, Iran og Rawanda...land som enten er kjent for usedvanlig mange menneskrettighets brudd, eller andre omstendigheter som skiller deres rettsystem vesentlig fra vårt....i det minste er USA mer lik, og vi har ikke bruk det som argumentasjon utover kostnader, så hvor logikken din sluttet, og ønsket etter å motbevise ble for sterkt, vel, det aner jeg ikke.

Dog taler INGEN av linkene dine for noe spesielt i det hele tatt, i hvert fall ikke noe som er relatert til kostnadene for dødsstraff vs fengsel, eller konsekvensene av uskyldige som blir dømt.

 

Jeg tviler ikke et sekund på at både Glimti og Nikka kunne tatt et liv.

 

Snakk for deg selv!

 

Når man snakker om å ta liv så tenker jeg på regelrette drap og ikke på statelig avliving av en morder.

 

Kunne sikkert ha forsvart en som var i fare for å bli drept med de midler som trengtes, men det er noe man ikke vet eller tenker over før man faktisk opplever en slik situasjon.

 

Og forskjellen er hva? begge tar jo vitterlig livet av noen?

 

det var en som sa at en som har sonet sin dom for drap ikke dreper igjen.

http://www.dagbladet.no/2009/01/19/nyheter...alitet/4443545/

hørte på tv at denne mannen har vært inn og ut av fengsel pga drap.

 

Det er jo alltid praktisk å bruke en mann som ikke er dømt for det igjen for å hevde en slik argumentasjon....tenk litt lengre :)

 

Og tenk nøye over dette nå. Dersom du fortsetter å hyle og skrike helt grunnløst om at mine argumenter bare er basert på følelser så kommer jeg ikke til å gidde å besvare deg lenger!

 

Det er ikke grunnløst, det han sier om deg er jo ytterst reelt, og han/hun er vitterlig ikke første til å si det....likevel blir så særs oppbrakt av dette, hva var hensikten med tråden egentlig? finne meningsfeller for å diskutere hvordan en skal koke mordere i smult?

Og vi er barbariske Nikka....Glimti vil koke noen levende eller fore dem til hunder, og vi vil ha systemet som det er i dag...

 

Forskjellen er at de ene tar livet av en uskyldig mens den andre avliver en morder!

 

Jeg har forklart hennsikten med tråden tideligere. Bare å bla noen sider tilbake. Dette er et interessangt og seriøst emne og det er ikke min feil at enkelte må hyle i vei om følelser hele tiden!

Lenke til kommentar
Som freke påpekte lenger ned - Vi bor i et av verdens tryggeste land. Det er grunnlag nok til å hevde at rettssystemet vi lever under tydeligvis har noe for seg.

 

Hvorfor endre på dette? Nikka og Glimti vil sikkert si noe i retning av at drapsstatistikken i Norge fortsatt kan reduseres. I så fall anbefaler jeg de å lese litt kriminologi - uavhengig av hvilket system man bruker (enten basert på menneskerettigheter eller skrekksamfunnet enkelte debatterer for), er det fortsatt avvikere. Det har det alltid vært og vil alltid være.

 

En enkel måte å gjøre samfunnet tryggere på er å ikke slippe ut de værste kriminelle som mordere, voldtektsmenn og voldsforbrytere! Joda, det har blitt påpekt at få av dem gjenntar forbrytelsen, men gjenntagelsesfaren er til stede og må tas på allvor.

 

Hvorfor skal man bare sole seg i glansen ove at man lever i et av verdens tryggeste land istedefor å samtidig fokusere på hvordan man kan gjøre det enda tryggere?

Lenke til kommentar
Det er meg en glede!

 

Her kommer et eksempel på hva en dom koster. X er her prisen for etterforskning, rettssaken og ankesaker. Denne vil være lik, ganske enkelt fordi at enhver som skal dømmes har de samme rettighetene uavhengig av straffen.

 

x + 5kr, lønn til vakter og bøddel, pris for våpenet(butikkpris for en standard 9mm kule) = prisen for en avlivning.

x + kostnad til mat, vakthold, medisiner, dagpenger, utdannelse, strøm, husrom = prisen ved fengselsstraff

 

Jeg tror nok at kostnadene til mat, vakthold, medisiner osv overskrider de 5 kronene kula koster. Det er viktig å merke seg at prisen på våpenet er en investering, den kostnaden fordeles utover de avlivningene som blir gjort, man trenger altså ikke nytt våpen hver gang - så her regner jeg altså med "worst case scenario".

 

Hva med å finne en ordentlig kilde? Dine egne utregninger er virkelig ikke hva jeg vil kalle pålitelig data.

Lenke til kommentar
Det er meg en glede!

 

Her kommer et eksempel på hva en dom koster. X er her prisen for etterforskning, rettssaken og ankesaker. Denne vil være lik, ganske enkelt fordi at enhver som skal dømmes har de samme rettighetene uavhengig av straffen.

 

x + 5kr, lønn til vakter og bøddel, pris for våpenet(butikkpris for en standard 9mm kule) = prisen for en avlivning.

x + kostnad til mat, vakthold, medisiner, dagpenger, utdannelse, strøm, husrom = prisen ved fengselsstraff

 

Jeg tror nok at kostnadene til mat, vakthold, medisiner osv overskrider de 5 kronene kula koster. Det er viktig å merke seg at prisen på våpenet er en investering, den kostnaden fordeles utover de avlivningene som blir gjort, man trenger altså ikke nytt våpen hver gang - så her regner jeg altså med "worst case scenario".

 

Men vil ikke en sak som medfører død må etterforskes grundigere enn andre, slik at en ungår justismord?

Hvor er kostnadsfordeleren for feillaktige drap, og dens kostnad?

Hvor er utgiftene knyttet til negativ pr, sanksjoner, kaste menneskerettighetene på sjøen osv?

Hvor er kostnadene for vakthold,celle,mat,sykebehandling etc i forkant av døden, antar jo ANKE faktisk medfører at personen ikke drepes 5 minutter etter straff?

Dagpenger osv vil jo påløpe i perioden den insatte lever, eller ikke? du skriver premissene er det samme i sakene, så er de plutselig ikke det når du skal skrive ditt regnestykke?

 

 

Så ser en bort i fra det personen i fengsel/frihet etterpå kunne gitt til samfunnet, dette er medio 300 000-400 000 kanskje alene PER år til pensjon, altså samfunnsøkonomiske perspektivet.

 

Ja, manglet en hel del der jo....og til sist; om det var så billig, så kan du forklare hvorfor USA som har lavere kostnader antar jeg, enn oss, faktisk har stater som finner ut at dødsstraff vs fengsel resulterer i at fengsel på liv er biilligst!?

 

Tilfeldigheter? statistisk avvik, eller medfører dette riktighet?

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi så avhengi av de kriminelles bidrag? Det finnes uansett flere arbeidsløse her i landet. Mange som kan bidra før det kriminelle pakket trengs!

Vi er ikke avhengig av kriminelles bidrag og jeg er ikke avhengig av noen enkeltpersons bidrag uansett hva som står på rullebladet eller ikke. Men hvorfor er vi avhengig av kultur? Fordi livet blir tomt uten.

 

Det finnes ikke en eneste person i hele verden som kan bidra på samme måte som de drapsdømte jeg snakket om.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hvorfor er vi så avhengi av de kriminelles bidrag? Det finnes uansett flere arbeidsløse her i landet. Mange som kan bidra før det kriminelle pakket trengs!

Vi er ikke avhengig av kriminelles bidrag og jeg er ikke avhengig av noen enkeltpersons bidrag uansett hva som står på rullebladet eller ikke. Men hvorfor er vi avhengig av kultur? Fordi livet blir tomt uten.

 

Det finnes ikke en eneste person i hele verden som kan bidra på samme måte som de drapsdømte jeg snakket om.

 

an eye of an eye. ikke kom hit å si at land med dødsstraff har mye høyere mord rate osv, grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt.

 

jeg synes også at hvis oppveksten kan påvises som grunnen til at man utøver kriminalitet, burde foreldrene straffes.

Lenke til kommentar
an eye of an eye. ikke kom hit å si at land med dødsstraff har mye høyere mord rate osv, grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt.

 

jeg synes også at hvis oppveksten kan påvises som grunnen til at man utøver kriminalitet, burde foreldrene straffes.

:dontgetit:

Sånn rent bortsett fra at du synes dette, har du noen kilder, fakta eller logiske sammenhenger å vise til?

Lenke til kommentar
an eye of an eye. ikke kom hit å si at land med dødsstraff har mye høyere mord rate osv, grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt.

 

jeg synes også at hvis oppveksten kan påvises som grunnen til at man utøver kriminalitet, burde foreldrene straffes.

:dontgetit:

Sånn rent bortsett fra at du synes dette, har du noen kilder, fakta eller logiske sammenhenger å vise til?

 

ja, politikk og menneskerettighets læreren min sa det, jeg skal google litt etter kilder som kan bekrefte.

 

 

 

de 2 andre punketene trenger man ikke kildehenvisning på

Endret av larsingedude
Lenke til kommentar
an eye of an eye. ikke kom hit å si at land med dødsstraff har mye høyere mord rate osv, grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt.

 

jeg synes også at hvis oppveksten kan påvises som grunnen til at man utøver kriminalitet, burde foreldrene straffes.

:dontgetit:

Sånn rent bortsett fra at du synes dette, har du noen kilder, fakta eller logiske sammenhenger å vise til?

 

ja, politikk og menneskerettighets læreren min sa det, jeg skal google litt etter kilder som kan bekrefte.

 

 

 

de 2 andre punketene trenger man ikke kildehenvisning på

Jeg er ærlig talt litt i stuss på hav du prøver å fortelle. Mener du at "grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt" betyr at vi bør gå over til noe annet og derved høyne mordraten? Mener du noe, og på hvilket grunnlag mener du eventuelt det?

Lenke til kommentar
an eye of an eye. ikke kom hit å si at land med dødsstraff har mye høyere mord rate osv, grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt.

 

jeg synes også at hvis oppveksten kan påvises som grunnen til at man utøver kriminalitet, burde foreldrene straffes.

:dontgetit:

Sånn rent bortsett fra at du synes dette, har du noen kilder, fakta eller logiske sammenhenger å vise til?

 

ja, politikk og menneskerettighets læreren min sa det, jeg skal google litt etter kilder som kan bekrefte.

 

 

 

de 2 andre punketene trenger man ikke kildehenvisning på

Jeg er ærlig talt litt i stuss på hav du prøver å fortelle. Mener du at "grunnen til at Norge har så lav mord rate er pga vårt sosialistiske samfunn med "overfold" at goder, og at vi har sånn et system hvor alle er ivaretatt" betyr at vi bør gå over til noe annet og derved høyne mordraten? Mener du noe, og på hvilket grunnlag mener du eventuelt det?

 

nei, jeg bare svarte på et argument som jeg viste noen en gang kom til å bruke mot å få strengere straffer, sånn som f eks sammenlikne med usa hvor det er mye strengere straffer og mye høyere mord rate.

og nei, jeg mener Norge er ett bra sted sånn som det er nå, selv om jeg setter stort spm tegn ved hvorfor i huleste man må ha pc på vidregående i timen? jeg går selv i 3 på vgs og jeg er siste kullet hvor man ikke er pålagt pc, og når jeg har bio1 sammen med mange 2nd klsinger bruker 70%+ av elevene timen på facebook, northrend eller de_dust2.

men det er off-topic...

 

men konklusjon: Lars Inge synes straffene i Norge er altfor milde

Lenke til kommentar
... jeg mener Norge er ett bra sted sånn som det er nå...

 

men konklusjon: Lars Inge synes straffene i Norge er altfor milde

Du og jeg er enige, må jeg vel da konkludere med - "Lars Inge" glimrer med sitt fravær, og det gjør argumentene hans også... :yes:

 

 

enda lettere da, på liste form:

 

1. Strengere straffer i Norge vil føre til mindre kriminalitet, dette kan selvfølgelig ikke bevises, men den konklusjonen trekker jeg ved at:

-Folk vil tenke seg bedre om hvis de vet at man blir henrettet hvis man dreper.

-Hvis man fjerne personene fra samfunnet ved første lovbrudd hindrer dette dem i og løslates å begå flere

 

2. Folk I norge vil ifølge vg.no ha strengere straffer. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=103114

 

3. Alle mine etiske verdier sier an eye for an eye, jeg tror at alle folk er født men en forståelse til å skille mellom rett og galt, og at hvis man gjør en handlig er man selv og alene ansvarlig for den, men at foreldre burde være lovpålagt og kunne straffeforfulges hvis man ikke gir barna er reel oppdragelse hvor det settes grenser.

Lenke til kommentar
1. Strengere straffer i Norge vil føre til mindre kriminalitet, dette kan selvfølgelig ikke bevises, men den konklusjonen trekker jeg ved at:

-Folk vil tenke seg bedre om hvis de vet at man blir henrettet hvis man dreper.

-Hvis man fjerne personene fra samfunnet ved første lovbrudd hindrer dette dem i og løslates å begå flere

- De fleste tenker ikke rasjonelt før de dreper. Det skjer i affekt, rus eller pga psykisk sykdom/problemer. Dispril mot schizofreni?

- Fjerne = drepe? Tenk deg om. Og 98,75 % dreper altså ikke igjen. Nøyaktig hva har du da oppnådd foruten masse flere lik?

 

2. Folk I norge vil ifølge vg.no ha strengere straffer. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=103114

Javel. Betyr det at det er lurt? "Skal vi sette ned alkoholavgiftene"?

 

3. Alle mine etiske verdier sier an eye for an eye, jeg tror at alle folk er født men en forståelse til å skille mellom rett og galt, og at hvis man gjør en handlig er man selv og alene ansvarlig for den, men at foreldre burde være lovpålagt og kunne straffeforfulges hvis man ikke gir barna er reel oppdragelse hvor det settes grenser.

Og hva mener du er barnevernets ansvar i dette komplekset? Bør lederen av barnevernsnemda i kommunen også få sitt lille stikk i armen av den humane giftsprøyta?

Lenke til kommentar
1. Strengere straffer i Norge vil føre til mindre kriminalitet, dette kan selvfølgelig ikke bevises, men den konklusjonen trekker jeg ved at:

-Folk vil tenke seg bedre om hvis de vet at man blir henrettet hvis man dreper.

-Hvis man fjerne personene fra samfunnet ved første lovbrudd hindrer dette dem i og løslates å begå flere

 

 

 

 

- De fleste tenker ikke rasjonelt før de dreper. Det skjer i affekt, rus eller pga psykisk sykdom/problemer. Dispril mot schizofreni?

- Fjerne = drepe? Tenk deg om. Og 98,75 % dreper altså ikke igjen. Nøyaktig hva har du da oppnådd foruten masse flere lik?

 

rus er selvpåskyld og kan aldri brukes som straffereduserendes argument. hvis man har psyisk problemer har folk selv ansvar for å søke hjelp, dette er det masse av i norge.

 

2. Folk I norge vil ifølge vg.no ha strengere straffer. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=103114

Javel. Betyr det at det er lurt? "Skal vi sette ned alkoholavgiftene"?

i ett sosialistisk samfunn er basert på hva som er det beste for allmenheten, og jeg har allerede sagt at ting som er skadelig for ett samfunn, som alkohol, burde fjernes, sjekk inlegga mine og du finner lett tråden.

 

3. Alle mine etiske verdier sier an eye for an eye, jeg tror at alle folk er født men en forståelse til å skille mellom rett og galt, og at hvis man gjør en handlig er man selv og alene ansvarlig for den, men at foreldre burde være lovpålagt og kunne straffeforfulges hvis man ikke gir barna er reel oppdragelse hvor det settes grenser.

 

Og hva mener du er barnevernets ansvar i dette komplekset? Bør lederen av barnevernsnemda i kommunen også få sitt lille stikk i armen av den humane giftsprøyta?

 

 

nei, jeg sier bare at skal man ha barn skal man også ha ansvar til å oppdra det, og:

 

hvis en person dreper pga en oppdragelse som har vært urimelig fra foreldrenes side, skal foreldrene straffes, hvis oppdragelsen har vært "normal" / "god", så skal selvfølgelig ikke foreldrene få skyld.

hva som er urimelig kan noen eksperter definere.

Lenke til kommentar
Mordere har selvsagt ikke noen verdi og bør prioriteres langt bak en ihjelkjørt kloakkrotte!

 

Men uansett om man bryr seg med mordernes totale mangel på verdi eller ikke så er fakta at en morder KAN dtrepe igjen etter å ha sluppet ut. Det skal vist være liten fare for det og de færreste dreper igjen, men en er en for mye og faren for gjenntagelse er der hele tiden! Bare det i seg selv er mer enn god nok grunn til aldri å slippe mordere ut igjen!

Og da kommer vi nok en gang tilbake til følgende: Hvorfor holde dem i livet i fengsel i all evighet istedefor å sette en rask giftsprøyte på dem og bli ferdig med dem?

 

1% av drapsdømte dreper på nytt. 99% tilbakeføres til samfunnet med varierende hell. Du vil ta livet av 99 personer på grunn av denne ene?

 

Og ikke kom med at 8 av 10 i norske fengsel er gjengangere. Disse 8 har ikke tatt liv.

 

Igjen, en gjenntagelse er en gjenntagelse for mye!

 

Merk deg at drap ikker den eneste forbrytelsen jeg har argumentert mot.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...