Gå til innhold

Hvordan behandle mordere og annet kriminelt pakk?


Anbefalte innlegg

Jeg har svart på dette spørsmålet for lengst! Mordere har ikke lenger noen verdi pga. det de har gjort og derfor er de ikke noe tap for verden!
Det var et spørsmål til Nikka, og det poengterer stikk motsatte holdninger om verdi/ikke-verdi, samtidig som dere begge er for dødsstraff. Verdi-argumentet er dermed uglydig fordi det kan brukes både for og i mot dødsstraff. Menneske og verdi kommer altså KUN an på på øyet som ser (les: subjektivitet) og ikke objektivitet, "empiri" og annet liksom-vitenskapelig gnål.

 

Du kan snu og vende på det så mye du vil. Om man faktisk med viten og vilje dreper andre mennesker så har man null verdi og bare ende opp i kjøttkvernen først som sist!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du ser verdien i villt fremmede mordere? Mener du at bestialske beist som Viggo Kristiansen har noen verdi? Når folk voldtar og dreper barn kan de for min del brukes som hermetikk! Så, hvilken uerstattelig verdi mener du at slike gale og blodtørstige voldtektsmenn og mordere har?

 

Hvorfor må folk hele tiden trekke sigøynere inn i dette?

 

De pårørende til morderne er totalt uinteressange! Først og fremst er det utrolig dersom de fortsatt har noen følelser for morderen enten det måtte være en mamma, pappa, bror, søster, onkel, tante, sønn eller datter eller noen lenger uti familie og slekt! Hvis de alikevell fortsatt har følelser for vedkommende så lærer de seg å leve med det som hendte!

 

Glimti :xmas:

Om en morder er villt fremmed eller ikke er uvesentlig. Hvorfor velger du å bruke "villt fremmed" for å beskrive en morder?

 

Viggo Kristiansen har helt klart en verdi, det har du også.

 

Når folk voldtar og dreper barn har ikke din mening noe å si. Jeg skal fortelle deg hvilken uerstattelig verdi vi mister når vi henretter en person (uavhengig om h*n har myrdet eller ikke): et individ!

 

Man opphører ikke å være et menneske med moral eller verdi selv om man dreper.

 

Men jeg er enig i deg med at pårørende til den skyldige er uinteressante.

 

Her skal du se en som har like stor menneskelig verdi som deg, selv etter å ha medvirket til å ha skutt og drept en homse i '97:

JonNodtveidt2.jpg

 

Jeg tror du har behov for å reise til et fengsel å faktisk treffe en person som sitter inne for mord. Det vil du lære mye av, for det synet du har henger ikke på greip.

Du kan snu og vende på det så mye du vil. Om man faktisk med viten og vilje dreper andre mennesker så har man null verdi og bare ende opp i kjøttkvernen først som sist!

 

Glimti :xmas:

Du kan vri og vrenge på det så lenge du vil, men dine forbannede løgner holder ikke. BEVIS for at en morder ikke har noen verdi? BEVIS? Det eneste du gjør er å gjenta deg selv til det uendelige. Det gjør det ikke sant.

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

 

OM MAN MED VITEN OG VILJE DREPER ANDRE MENNESKER SÅ HAR MAN FORTSATT VERDI!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Du kan snu og vende på det så mye du vil. Om man faktisk med viten og vilje dreper andre mennesker så har man null verdi og bare ende opp i kjøttkvernen først som sist!
På over 30 sider har du ikke maktet å forklare hvorfor dette skal betraktes som universal lov, selv om jeg og andre utallige ganger har påpekt ulogikken og total mangel på nyansering. Inntill du kan forflytte diskusjonen fra amygdala til prefrontal cortex (følelser ->logikk), gir jeg meg for denne gang. Værsågod.
Lenke til kommentar
Du kan snu og vende på det så mye du vil. Om man faktisk med viten og vilje dreper andre mennesker så har man null verdi og bare ende opp i kjøttkvernen først som sist!

 

Uten å skrive "fordi jeg mener det", kan du forklare hvorfor man ikke har verdi?

Dersom du ikke har empiri og kilde å vise til, trenger du ikke svare på denne.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva du mener i det hele tatt :p

 

Det han mener er at de argumentene nei-siden bruker, er ugyldige hvis de brukes av ja-siden. Jeg har forsøkt tidligere å bruke denne sammenlikningen, det falt for døve ører den gangen også. :D

 

Du kan snu og vende på det så mye du vil. Om man faktisk med viten og vilje dreper andre mennesker så har man null verdi og bare ende opp i kjøttkvernen først som sist!

 

Uten å skrive "fordi jeg mener det", kan du forklare hvorfor man ikke har verdi?

Dersom du ikke har empiri og kilde å vise til, trenger du ikke svare på denne.

 

Jeg har forklart dette flere ganger.

 

a) Mennesker har ingen verdi i utgangspunktet.

b) Du har vist deg uskikket til å leve i et sivilisert samfunn sammen med resten av befolkningen, siden du ikke klarer å rette deg etter de regler som samfunnet er blitt enige om.

Lenke til kommentar
b) Du har vist deg uskikket til å leve i et sivilisert samfunn sammen med resten av befolkningen, siden du ikke klarer å rette deg etter de regler som samfunnet er blitt enige om.

Hvem andre er det som mangler verdi? Eldre og uføre? Funksjonshemmede?

Rent økonomisk sett er disse menneskene en belastning på resten pga. høye pleieutgifter og at de ikke jobber.

 

Til tross for brukernavnet mitt er jeg ikke for dødsstraff. Arbeidsleire, derimot...

En person som fortsatt er farlig har ikke noe blant folk å gjøre.

Og mens man først er inne, kan man utføre et arbeid, eller studere et par fag. Ikke bare sitte og spise sjokolade i en celle som kunne ha vært en suite på et hotell.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
b) Du har vist deg uskikket til å leve i et sivilisert samfunn sammen med resten av befolkningen, siden du ikke klarer å rette deg etter de regler som samfunnet er blitt enige om.

Hvem andre er det som mangler verdi? Eldre og uføre? Funksjonshemmede?

Rent økonomisk sett er disse menneskene en belastning på resten pga. høye pleieutgifter og at de ikke jobber.

 

Les "a" i innlegget mitt så har du svaret ditt. Det er nesten så jeg anser dette som ren sabotasje av tråden.

Lenke til kommentar
Nikka:

 

Dersom du ikke har empiri og kilde å vise til, trenger du ikke svare på denne.

 

Jeg brukte empiri. :)

 

Edit: Siden du virker å ikke vite hva empiri er så sakser jeg fra ordboken, slik at du kan slutte med dette våset ditt - en gang for alle.

 

empiri' -en (gr empeiria, av peira 'forsøk, prøve')

1 kunnskap el. dyktighet som er bygd på erfaring; erfaringslære

2 innsamlede data

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Har vi ikke vært innom dette, Nikka?

 

Hadde en diskusjon rundt dødsstraff i norsktimene i dag, og det var skremmende hvor mange tilhengere det var. Tror jeg talte tre av 26 (granted, bare rundt 20 hadde ordet) som mente man ikke burde ha det, men disse ville til gjengjeld ha livstid i bokstavlig form.

 

Eksempler som "folk som dreper og voldtar fem barn.. folk som dreper 30 uten å føle skyld.." var det flust av. Hvor mange slike har det vært i Norge egentlig? Jeg har selv aldri hørt om en massemorder i Norge min levetid. Heller ikke "Bare omkring 1-2% av de 30-35 menneskene som begår drap i året vil noensinne gjøre noe lignende igjen" hjalp som argument.

Lenke til kommentar
Har vi ikke vært innom dette, Nikka?

 

Hadde en diskusjon rundt dødsstraff i norsktimene i dag, og det var skremmende hvor mange tilhengere det var. Tror jeg talte tre av 26 (granted, bare rundt 20 hadde ordet) som mente man ikke burde ha det, men disse ville til gjengjeld ha livstid i bokstavlig form.

 

Eksempler som "folk som dreper og voldtar fem barn.. folk som dreper 30 uten å føle skyld.." var det flust av. Hvor mange slike har det vært i Norge egentlig? Jeg har selv aldri hørt om en massemorder i Norge min levetid. Heller ikke "Bare omkring 1-2% av de 30-35 menneskene som begår drap i året vil noensinne gjøre noe lignende igjen" hjalp som argument.

 

Hvor mange av dem det finnes er helt uinterresangt! En enkelt morder er for mye, en enkelt seriemorder er for mye og en enkelt massemorder er for mye! Dette håpløse argumentet med at serie og massemordere ikke er noe stort problem i Norge er bare skrap ettersom et drap er et for mye og må slås ned på!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar

Dere argumenterer for en objektiv verdi som er lik for alle mennesker, noe som er veldig irrasjonelt. :)

 

Godt sagt.

 

Glimti :xmas:

Du argumenterer jo med menneskets verdi selv! Du sier selv at menneske mister sin verdi når det begår et mord. Dermed har man en verdi før man dreper noen. Det er totalt motsatt av hva Nikki sier.

 

Slik jeg har forstått det Glimti så mener du at mennesket har en verdi som forsvinner dersom man dreper.

 

Et menneske med verdi + mord = menneske uten verdi

 

Helt usaklig.

 

Det jeg mente han sa som var godt sagt var at ukjente mennesker ikke nødvendigvis har verdi for deg. Selvsagt ser jeg også langt mer verdi i folk jeg kjenner enn folk jeg ikke kjenner.

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Nikka:

 

Dersom du ikke har empiri og kilde å vise til, trenger du ikke svare på denne.

 

Jeg brukte empiri. :)

 

Edit: Siden du virker å ikke vite hva empiri er så sakser jeg fra ordboken, slik at du kan slutte med dette våset ditt - en gang for alle.

 

empiri' -en (gr empeiria, av peira 'forsøk, prøve')

1 kunnskap el. dyktighet som er bygd på erfaring; erfaringslære

2 innsamlede data

 

Vet meget godt hva empiri er.

 

Hvordan har du brukt erfaring og kunnskap / kvalitativ data til å begrunne hvorfor menneskerettighetene er uinteressant?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...