Gå til innhold

Hvordan behandle mordere og annet kriminelt pakk?


Anbefalte innlegg

Det at du mener at mennesker har ulike verdier er, som GrandMa sier, abstrakt. Alle mennesker er like mye verdt uansett hvor mye du kverrulerer og vender på det. Har en morder mindre rett til å leve enn deg? Og står du får at det er noe helt annet hvis man dreper et menneske i selvforsvar? Jeg siterer gjerne mitt forrige innlegg hvis du overså det.

 

 

Så mener du samtidig at

Glimti :xmas:

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være så vanskelig å forstå. Såklart har alle mennesker lik verdi.

Hvite har like stor verdi som brune. Og omvendt. En funksjonshemmed har like stor verdi som en alminnelig og gjennomsnittlig mann. En morder har like stor verdi som et offer. Man reduserer ikke livsverdien ettersom hvordan du oppfører deg og tilpasser seg i samfunnet. Jeg skjønner tankegangen din, men den virker veldig kynisk. Å gi vedkommende rehabilitering, eller ihvertfall prøve, er en mer åpenvillig og human løsning enn å drepe alle som har drept.

Endret av Patience
Provokasjon fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om de har beholdt evnen til å resonnere eller om de i det hele tatt er sinnsfriske er faktisk helt totalt uinteressant! De er ikke noe tap for verden! Om strengere straffer fører til at voldtektsforbryterne tyr til drap så venter en enda hardere straff for dem som blir tatt!

Ikke la det kriminelle pakket vinne!

 

Ang. spørsmålet ditt: Ville latt monsteret ligge og fryse i hjel!

 

Glimti :xmas:

 

Første utheving: Må man tilføre verden en verdi for å ha livets rett?

Andre utheving: Se i straffeloven § 242:

§ 242. Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil.

Har Forbrydelsen havt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred tilfølge, straffes den skyldige med Fængsel indtil 6 Aar.

 

Glimi, ved å forlate en hjelpeløs mann for å dø kan du bli dømt til 6 års fengsel - eller det teller det kanskje for deg? Det er tross alt du som er for innskjerping av straffenivået, hva mener du når det gjelder deg selv? Hva er en rettferdig straff for deg selv?

Lenke til kommentar
at det deretter går ann å slippe mer dritt og kvalm i denne tråden!!!

 

Glimti :xmas:

 

Tviler jeg på. Jeg vurderer å dra frem hele bjelken i eget øye-metaforen, men jeg tror du skjønner poenget.

 

Hva tviler du på?

 

Dersom du fortsetter å delta så tviler jeg også på at denne tråden kan slippe mer drittkasting!!!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Kanskje de er gjengangere for at rehabilitering ikke funker?

Det fungerer for noen.

Likevel er 8/10 i fengselssystemet gjengangere.

 

Hvorfor ikke? De lager jo bare problemer for skikkelige folk.

Så dødsstraff for nasking? Høres ut som ekstrem-fascisme.

 

For gjengangsnaskere så ser jeg ingen annen løsning. De har bevist at de ikke er skikket til å ferdes ute blandt oss andre, de lager kun kvalm og er en trussel mot skikkelige folk. De kan jo faktisk bare la være å naske for å slippe å bli drept, er det virkelig så jævla vanskelig å la være å stjele? Jeg stjeler ikke, men kommer meg faktisk igjennom dagen - merkelig nok.

Lenke til kommentar
Likevel er 8/10 i fengselssystemet gjengangere.

Og hva er grunnen til det? Kan det være at bare å bure dem inn ikke er nok hvis man vil ha dem som fungerende borgere?

 

For gjengangsnaskere så ser jeg ingen annen løsning. De har bevist at de ikke er skikket til å ferdes ute blandt oss andre, de lager kun kvalm og er en trussel mot skikkelige folk. De kan jo faktisk bare la være å naske for å slippe å bli drept, er det virkelig så jævla vanskelig å la være å stjele? Jeg stjeler ikke, men kommer meg faktisk igjennom dagen - merkelig nok.

Så i praksis vil du ha dødsstraff for narkomani? Det er mange grunner til at folk gjør slikt. For eksempel sykdom, livssituasjon, osv.

Lenke til kommentar
For gjengangsnaskere så ser jeg ingen annen løsning. De har bevist at de ikke er skikket til å ferdes ute blandt oss andre, de lager kun kvalm og er en trussel mot skikkelige folk. De kan jo faktisk bare la være å naske for å slippe å bli drept, er det virkelig så jævla vanskelig å la være å stjele? Jeg stjeler ikke, men kommer meg faktisk igjennom dagen - merkelig nok.

 

Jeg savner fra deg en empatisk innsikt nok til å forstå at ikke alle er lik deg. Er det konformitet for alle penga som er idealsamfunnet ditt Nikka?

 

Hvorfor er ikke en nasker skikket til å ferdes blant folk? Hvor vil du sette grensa på hva som er en "gjenganger"?

 

Hva med basehoppere? Setter sitt eget og andres liv på spill for et 10 sekunders kick. Er det dødsstraff for disse også? Selv etter de har landet trygt og ikke brukt noen av ressursene til HRS?

Lenke til kommentar
Jeg savner fra deg en empatisk innsikt nok til å forstå at ikke alle er lik deg. Er det konformitet for alle penga som er idealsamfunnet ditt Nikka?

 

Hvorfor er ikke en nasker skikket til å ferdes blant folk? Hvor vil du sette grensa på hva som er en "gjenganger"?

 

Hva med basehoppere? Setter sitt eget og andres liv på spill for et 10 sekunders kick. Er det dødsstraff for disse også? Selv etter de har landet trygt og ikke brukt noen av ressursene til HRS?

Jeg har sagt at Kardemommeloven er en god rettesnor, det mener jeg fortsatt.

Hvorfor folk som stjeler fra andre ikke er skikket til å gå løs? Hvis du ikke forstår det selv så er det jammen ikke håp. Gjenganger er ganske enkelt en som gjentatte ganger blir tatt, altså over en gang.

 

 

 

Må faktisk si jeg er litt enig med begrunnelsene til Glimti og NikkaYoichi

På hvilken måte er du enig?

 

PÅ hvilken måte er det mulig å være uenig er vel heller spørsmålet. :roll:

Lenke til kommentar
Må faktisk si jeg er litt enig med begrunnelsene til Glimti og NikkaYoichi

På hvilken måte er du enig?

 

PÅ hvilken måte er det mulig å være uenig er vel heller spørsmålet. :roll:

Jeg er interessert i å høre Vestlia sine meninger ettersom han/hun er litt enig i deres begrunnelser. Hva er du enig/uenig i, er vell et bedre spørsmål fra min side.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at Kardemommeloven er en god rettesnor, det mener jeg fortsatt.

Hvorfor folk som stjeler fra andre ikke er skikket til å gå løs? Hvis du ikke forstår det selv så er det jammen ikke håp. Gjenganger er ganske enkelt en som gjentatte ganger blir tatt, altså over en gang.

 

Jeg er klar over definisjonen av en gjenganger er, ikke forsøk å vri fokus. Det jeg etterlyser et svar på er hvor mange ganger "gang på gang" er. Å stjele noe 2 ganger, 3?

Forøvrig, sjekk denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Kleptomani . Jeg går ut i fra at du vet at kleptomani er definert som en atferdsforstyrrelse - en lidelse. Fortsatt bures inne, eller behandles?

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Hvis du vet hva en gjenganger er, hvorfor i helvete kaster du bort tiden min med å stille spørsmål du vet svaret på?! Er det bare for å kverrulere og sabotere debatten?

 

Som sagt, jeg synes ikke sykdom er en unnskyldning, dette har jeg også svart på tidligere i tråden. De bør søke hjelp før de begår kriminelle handlinger. Dessuten så kan man bures inne OG behandles, det er ingen motstidelser med de to. Hvis behandlingen ikke hjelper og vedkommende fortsetter med tyveriraid så er det like greit at samfunnet kvitter seg med problemet en gang for alle.

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk har slik sterk trang til å beskytte kriminelle, altså de som hver dag ødelegger livene til andre mennesker. Jeg forstår ikke denne trangen til å hjelpe slike til å fortsette med faenskapen sin.

Lenke til kommentar
Fordi vi synes den "faenskapen" dere ønsker er mye verre.

 

Dette er selvsagt bare tull. Hvis man vet om konsekvensene på forhånd, men likevel velger å trosse loven, da får man rett og slett det man fortjener. Det er tross alt ikke vanskeligere enn å holde seg innenfor loven for å unngå straffen. Derfor er ikke det vi ønsker verre, snarere tvert om. Vi vil gi dem et valg, oppfør deg som folk eller dø. Disse gir ikke sine ofre noe valg. Jeg fatter ikke hvordan du kan være så frekk at du sammenlikner det en gang.

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg synes ikke sykdom er en unnskyldning, dette har jeg også svart på tidligere i tråden. De bør søke hjelp før de begår kriminelle handlinger.

Folk får ikke hjelp når de søker. Det står rimelig ille til med psykiatrien for tiden og selv de som er dømt til behandling sitter i fengsel istendenfor sykehus. Dermed blir folk gående ubehandlet til psykosen er så ille at de i verste fall dreper noen.

Dessuten så kan man bures inne OG behandles, det er ingen motstidelser med de to.

Folk med psykoser kan ikke stilles til ansvar for sine handlinger. Derfor skal de få behandling og ikke straff.

Lenke til kommentar

Selv om man velger å trosse loven betyr ikke det at man fortjener lovens strengeste straff. Å nei, vent. Dere vil gjøre lovens strengeste straff enda strengere. Nemlig.

 

Folk vil gjøre all mulig slags kriminalitet selv om straffen er døden. Drap er nesten aldri kalkulerte handlinger. Det eneste vi oppnår er å stilne visse personers blodtørst. Den eneste grunnen til at vi har straffer er fordi det har en preventiv effekt. Vi straffer ikke for å hevne. Jeg er inneforstått med at du og Glimti er veldig oppslukt av verdier som "å fortjene", "ondskap" og liknende. Jeg forstår at dette er et følsomt tema for mange, men dette er følelser. Vi kan ikke la følelser styre samfunnet vårt. Det er menneskelig å være sint og ønske hevn, men la oss ikke industrialisere hevn.

 

Jeg sammenlikner det fordi det er det valget står mellom. Din og Glimtis faenskap eller den vanlige faenskapen. Cry me a river? :)

Lenke til kommentar
at det deretter går ann å slippe mer dritt og kvalm i denne tråden!!!

 

Glimti :xmas:

 

Tviler jeg på. Jeg vurderer å dra frem hele bjelken i eget øye-metaforen, men jeg tror du skjønner poenget.

 

Hva tviler du på?

 

Dersom du fortsetter å delta så tviler jeg også på at denne tråden kan slippe mer drittkasting!!!

 

Glimti :xmas:

 

Hvorfor er et hvert innlegg som krever noe mer enn teskje metoden i setningsformuleringen drittkastning?

Og hvorfor er det drittkastning når du bruker egen moral og verdier som argumentasjon, og vi således bindes til å svare dette, ergo besvare deg.

 

Kanskje de er gjengangere for at rehabilitering ikke funker?

Det fungerer for noen.

Likevel er 8/10 i fengselssystemet gjengangere.

 

Hvorfor ikke? De lager jo bare problemer for skikkelige folk.

Så dødsstraff for nasking? Høres ut som ekstrem-fascisme.

 

 

For gjengangsnaskere så ser jeg ingen annen løsning. De har bevist at de ikke er skikket til å ferdes ute blandt oss andre, de lager kun kvalm og er en trussel mot skikkelige folk. De kan jo faktisk bare la være å naske for å slippe å bli drept, er det virkelig så jævla vanskelig å la være å stjele? Jeg stjeler ikke, men kommer meg faktisk igjennom dagen - merkelig nok.

 

Hva er skikkelig folk egentlig?

Men hvordan du får en nasker til å være farlig for vanlige mennesker finner jeg ganske interessant, lyst å forklare meg hvordan det er mulig for en som stjeler en tyggegummi å bli farlig for meg om jeg møter han?

 

Fordi vi synes den "faenskapen" dere ønsker er mye verre.

 

Dette er selvsagt bare tull. Hvis man vet om konsekvensene på forhånd, men likevel velger å trosse loven, da får man rett og slett det man fortjener. Det er tross alt ikke vanskeligere enn å holde seg innenfor loven for å unngå straffen. Derfor er ikke det vi ønsker verre, snarere tvert om. Vi vil gi dem et valg, oppfør deg som folk eller dø. Disse gir ikke sine ofre noe valg. Jeg fatter ikke hvordan du kan være så frekk at du sammenlikner det en gang.

 

Jeg må påpeke paradokset i at du sier dødsstraff ikke er mye verre enn det vi gjør i dag, og dermed kaller det tull.

Hva mener du forresten er frekt ved å sammenlikne dødssttraff og konsekvensen av dette mot rettssamfunnet vi har i dag? ny hersketeknikk fra dere i forhold til å tie de dere ikke liker har andre meninger? Dere skriker ulv stort sett hele tidden nå.

Lenke til kommentar

Rehabilitering fungerer for mange!

Men alle får jo aldri prøvd fordi det ikke kommer opp om man har rusproblem!

 

(att man ikke sier noe om problemet)

 

om folk er avhengig av sterke stoffer,selger dem gjerne ræva si for 500-1000kr

 

Mordere dreper som oftes uten å planlegge det..æresdrap osv...selv om det ikke er godt nok alikevel, men det klikker vel for mange når en finner dama si i seng med en annen..

 

"annet kriminelt pakk" kommer som oftes av narkomane som er avhengig av masse kr...men dere kan ikke sette dere opp i sitvasjon på en som er avhengig av heroin/amfetamin osv...da holder ikke en jobb å tjene 3-4k dagen + å klare å være i jobb i hele tatt

(Det er jo ikke lov å være rusa på en arbeidsplass heller da) og mange som er avhenig av heroin osv i norge?

 

Drap og voldtekt burde man få lang straff for...synd voldtekt blir så nedprioritert av polisen... og blir man tatt,får man så lav straff...

 

Men den dag norge innfører dødstraff,flytter eg :p

 

tatt for å kjøre i fylla/narkorus eller ta en lommebok noen planter ut som ikke liker deg...tror norge hadde hatt mye feildømming da!

 

er jo 0 problem å gjøre et innbrudd og sette ei ølflaste med en du ikke liker med hans fingeravtrykk på

 

(plante bevis på andre) ,så tror det hadde vært mange så hadde forsvunne vis man fikk 5-10år for et innbrudd! min mening da.

 

(Dere må nesten ha vært hard narkotika misbruker selv for å skjønne sitvasjonen ang det...

så enten må man bite i sure eple en stund eller avruses for dem så har problem med det...

 

Er like jævli så å være uten tobakk når man røyker :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...