Gå til innhold

Sigma digitalkamera/Foveon diskusjonstråd.

Anbefalte innlegg

Det var FW 1.04, nå har jeg 1.08 og ISO 50 og 1600:-)

Jeg er også fornøyd. Dette med at det er skikkelig dårlig er sterkt overdrevet fra akam testerens side.

Kult at de får inn flere. Bare feiginger på forumet? Typiske CaNikon brukere som ikke tørr å kjøpe noe anderledes :p

Det måtte selvfølgelig være en Pentax og en Olympus bruker som kjøpte Sigma SD-14.

Brukte blitsen på dette bildet.

Endret av northpentax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest så er bl.a kameraet støttet i Adobe Camera RAW. Alle jeg har lest som har kommentert andre råkonverterer har sagt at Sigmas egen Photo Pro er bedre, spesielt på farger. Jeg kommer nok til å bruke den litt fremover, til jeg er komfortabel med filene og mulighetene de gir.

Spesielt ok for deg som har mye tilbehør allerede ja :)

Gleder meg til å få testet det i dagslys, det kommer tross alt ikke til å være et hyppig brukt kamera på nattestid.

Lenke til kommentar

Dette blir ett dagslys kamera, ja.

Har Camera RAW 4.6

Virket fint der.

Skal teste ut hvordan det er å konvertere til dng.

Sigma Photo pro virker helt ok. Greit å lagre i TIFF 8 eller 16 bit.

Hva med å oppskalere bildene fra 4,7Mpixler til 10-14Mpixler?

Har lest at Adobe ikke gjør dette bra. De støtter bayer sensor.

Det finnes program beregnet for bilder tatt med Foveon sensor.

Lenke til kommentar

Sitter og leker meg litt med råfiler nå, tok noen bilder (snapshots) på bryggen bl.a. Det som slår meg er hvor flotte noen av råfilene er, uten noen som helst form for justering.

Jeg tok forøvrig noen sammenligningsbilder med E-1 og 7-14 på tilsvarende brennvidde. SD14 slår meg som meget skarp og fargerik i første runde av min lille ikke-vitenskapelige test.

Om du bruker Mac bør du forresten laste ned plugins til Spotlight og Quick Preview.

Sigma Photo Pro har hvertfall muligheten til å lagre JPEG og TIFF i dobbel størrelse. Har sett en del skriverier om hva som ikke var bra måte å oppskalere på, men tar ikke helt igjen hva som var konklusjonen (leste ikke så nøye og er enklere å lære med egne filer).

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Har 20" alu. iMac. Takk for linkene.

Driver å konverterer RAW filene til dng. Adobe DNG converter støtter RAW filene fra SD-14.

Jeg er storfornøyd med min Sigma :yes:

Den er ganske brukervennlig. Tok ikke lang tid før jeg skjønte hvor alt befant seg.

Hvis det er noen andre som leser denne tråden(bortsett fra meg og sascha66) og vurderer å kjøpe SD-14. Kan anbefales. Mye (morro) for pengene :fun:

Lenke til kommentar

Var nettopp ute i kulden (cirka -2℃) etter en tur på utstilling. Tenkte jeg skulle få tatt noen flere bilder, men kameraet hang seg etter noen få eksponeringer. Virker som SD14 ikke liker lav temperatur no særlig.

Jeg hadde også med E-3, som ikke hadde noen problemer i kulden.

Noen erfaringer med kameraet i kulden?

Lenke til kommentar

Uffda, det er tydligvis noe galt her. Nå har kameraet fått akklimatisert seg og problemet viser seg nå også inne i varmen... Problemet oppstår mest når jeg ikke holder kameraet horisontalt, men altså enten vertikalt eller hopp-ned. Det virker dessuten som det er speilet som skaper problemet.

Lenke til kommentar

Har sendt mail til butikken nå, så får jeg se om jeg får svar i løpet morgendagen. Satser på å sende det inn som DOA og få nytt tilsendt snarest. Det lille jeg har sett fra kameraet til nå gjør at jeg ikke er særlig interessert i å heve kjøpet.

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Jeppjepp, angrer ikke i det hele tatt, vil bare at det skal funke tipptopp :) Håpet er at jeg får et nytt hus, men i verstefall må det til Sigma for operasjon. Har lest om flere på dpreview som har fått fikset sitt / fått nytt ved lignende problem.

Men jo, jeg kunne nok sendt det inn under angre, men det betyr pengene tilbake...

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...