ChrT Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Med dagens nye skjermkort (som kommer). Kan noen hjelpe meg og rangere skjermkortene? Jeg tenker da på typiske Dell / Zepto / Fujitsu-Siemens og andre velbrukte bærbare maskiner... Ja, selvsagt spiller ram en viktig rolle - ikke tenk på de under 32 mb... Hva er top5?? ChrT Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg har ikke noen oversikt over grafikkort til laptops, men en generell oversikt over grafikkort finnes på Tom's Hardware Guide. Selv har jeg en Dell Latitude C810 med Geforce2 Go 32MB grafikkort på jobben. Det kan vel best sammenlignes med Geforce2 MX 400, men jeg er ikke helt sikker. Hos de fleste kjente laptop produsenter kan du velge mellom flere forskjellige grafikkort, jeg har dog ikke hørt om noen "Go" versjon av Radeon 9700 Pro ennå... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 ATi Mobility Radeon 9600 Pro - ikke kommet enda ATi Mobility Radeon 9600 - ikke kommet enda ATi Mobility Radeon 9200 - ikke kommet enda Nividia Geforce4-Go 4200 ATi Mobility Radeon 9000 (også kalt M9) Nvidia Geforce4 Go 440 Nvidia Geforce4 Go 420 Så er det disse, som jeg ikke vet "rankingen på helt" ATi Mobility Radeon 7500 (også kalt M6) Nvidia Geforce2 Go 200 Nvidia Geforce4 Go 100 ellers er det jo diverse brikker som xabre og integrerte stæsj Lenke til kommentar
ChrT Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Hei (MrLee / HN66) Ser at du har ATI Mobility RADEON 9000 høyt oppe og at mange leverandører benytter denne. Har 64MB vs 32MB noe å si for bildeoppdateringen (frekvensen) på en skjerm lik 1400x1050? Eller vil man merke noen forskjell ved f.eks. enkel videoredigering (DV)? Ser også at Dell har begynt med nVidia GeForce4 4200Go på sine Inspiron 8500. Er det stor forskjell mellom Radeon 9000 og denne? Noen som vet om hvor en slik test er omtalt? HN66: Tom's Hardware Guide, var vel bare for ordinære skjermkort om jeg forstod riktig. Finnes det en tilsvarende liste for kort beregnet for bærbare maskiner?? ChrT Lenke til kommentar
ekren Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Rangeringen vist tidligere er jeg forsåvidt enig i, men du kan nok putte Radeon 7500 mellom geforce 440 go og 420 go. Denne kalles forsåvidt også noen ganger M7 (ikke m6). Min 7500 (64 mb) gir ca. 5000 3dmark2001se, som er helt på nivå med 440 go. Alt som er bedre enn Geforce 4 420 go er rimelig greit til spill, Geforce 2 go funker også greit med litt eldre spill. Geforce 4200 go mener jeg å ha lest at er en slags nødløsning før det kommer noe mer, som yter bra, men bruker mye strøm. Lenke til kommentar
ekren Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Du merker ingen forskjell i vanlig windows bruk på 32 / 64 mb. ATI har generelt svært gode kort, som gir god bildekvalitet i 2D, normalt bedre enn NVIDIA. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg ville MINIMUM gått for 64 mb skjermkort for det er det som er krevd av dagens spill. f.eks C&C Generals. Jeg kjører nå på 32 mb skjermkort og for å si det mildt du må ha JÆVLIG god toldmodighet for å klare en skirmish fight alså Så mitt råd er: Minimum 64 mb skj.kort Gå gjerne for Geforce mx440 som selges på mpx for kun 399,- (ukens tilbud www.mpx.no) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg ville MINIMUM gått for 64 mb skjermkort for det er det som er krevd av dagens spill. f.eks C&C Generals. Jeg kjører nå på 32 mb skjermkort og for å si det mildt du må ha JÆVLIG god toldmodighet for å klare en skirmish fight alså Så mitt råd er: Minimum 64 mb skj.kort Gå gjerne for Geforce mx440 som selges på mpx for kun 399,- (ukens tilbud www.mpx.no) err, det er snakk om bærbare skjermkort...hallo??? Du merker ingen forskjell i vanlig windows bruk på 32 / 64 mb. ATI har generelt svært gode kort, som gir god bildekvalitet i 2D, normalt bedre enn NVIDIA. + ATi kort bruker generelt sett mindre strøm oxo Rangeringen vist tidligere er jeg forsåvidt enig i, men du kan nok putte Radeon 7500 mellom geforce 440 go og 420 go. Denne kalles forsåvidt også noen ganger M7 (ikke m6). hehe, ok, fint å vite...M6 er sånn shared memory løsning da? hvis jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
ChrT Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Er det noen vesentlig forskjell i strømforbruket på skjermkortene? - ATI Mobility RADEON 9000 og nVidia GeForce4 4200Go? ChrT Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 M6 har ingenting å gjøre med radeon 7500 (M7) å gjøre, M6 er forrige generasjon igjen.. (Finnes f.eks. i de eldre utgavene av FS Amilo D med 2 ghz) Det er derimot riktig at M6 ofte finnes i shared memory utgave, men grafikkbrikken er nok også en del dårligere enn M7 De bedre utgavene av radeon 7500 hører nok hjemme blant GeForce 4 kortene, men det finnes noen utgaver som ikke scorer like bra (ihvertfall i benckmark..) Ellers ville jeg nok i dag valgt et kort med 64 mb minne hvis det skal brukes til spilling, men grafikkbrikken er som sagt enda viktigere. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 hmm, jeg trodde lissom at 7500 var sammenliknbart med GeForce2 Go kortene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå