Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] E6600, kun 1,6 Ghz?

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene kun brukt pc'en til surfing og sjekking av mail, men da jeg installerte Wrath of the Lich King på torsdag så hadde jeg vanvittig dårlig frame rate.

Gikk utifra at dette var fordi det var mye belastning på serveren etc.

Idag så var spillet nesten uspillbart og jeg slet med en FPS på 7-10 uavhengig av hvor jeg var.

Fakta om hardware:

Hovedkort : Asus P5B-E Plus

CPU : Intel Core 2 Duo E6600, Conroe

Minne : Kingston HyperX 4 x 1gb.

Skjermkort : Asus Geforce 8800 GT

edit :

PSU :OCZ GameXStream strømforsyning 700W

Jeg forsøkte å installere en ny skjermkortdriver, men det hjalp ikke.

Ved reboot får jeg beskjed om at volten til prosessoren er for høy. (husker ikke direkte feilmelding.)

Jeg forsøker da å sette volten til stock på, men da bootet ikke maskinen, fikk satt det tilbake til AUTO i bios.

Sjekket også forøvrig om Intel Speedstep var enabled, men den gang ei.

Lastet ned ny bios og chipset-driver, samt CPU-Z (infoprogram).

Installerte chipset-driver, samt ny bios, og rebootet.

feilmeldingen på for høy volt til prosessor er borte, men pcen er like treg.

Sjekket med CPU-Z og da ser jeg at prosessoren kjører på 1600 MHZ, og at spenningen til procen varierer fra 1.096-1.120 (såvidt jeg vet er stock-innstillinger på E6600 1,35 volt)

Så nå sitter jeg her og lurer på om det er hovedkortet, prosessoren eller PSU'en som er fucka.

Jeg tviler på at det er prosessoren for min erfaring er at da ville ingenting fungert, det samme gjelder forøvrig psuen.

Jeg heller mot at det er hovedkortet som begynner å bli dårlig.

Noen som har noen innspill?

Jeg hadde forøvrig planer om å oppgradere etter jul, men det ser ut til at jeg kanskje må ta den kostnaden nå.

Jeg kjøpte forøvrig dette oppsettet i mars 2007, og har kanskje et lite håp om å sende dette til Netshop for testing, men jeg er avhengig av pc og da må jeg kjøpe meg nye komponenter først.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres da ut som speedstep, har du sjekket om den ble enablet av seg selv etter BIOS update?

1600Mhz høres ut som multiplier på 6 satt i BIOS. (266*6 = 1,6Ghz)

Prøv å gå inn i BIOS og sett multiplier fra eventuelt "AUTO" til 9, så skal nok CPUen kjøre på 2,4Ghz (266*9)

EDIT: Jeg er klar over at du sjekket speedstep før BIOS update, men du nevnte ikke om du gjorde det også etter BIOS updaten. Det er forsåvidt en funksjon til som Intel har som kan klokke ned CPUen, kommer ikke på navnet akkurat nå, men den skal kunne justeres i BIOS.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at jeg skrudde av speedstep etter å ha flashet biosen, men tror du har ganske rett at multiplieren er satt ned, skal forsøke å endre den etter jobb idag.

Men hva med feilmeldingen på volten? Ikke noe å bry seg om? :p

Lenke til kommentar

Kan være lurt å ikke henge seg opp i at cpu er på 1.6 men sjekke hvorfor den er såpass lav :

*Har du varmeproblemer så setter cpu ned hastigheten : Sjekk vifte og hybelkaniner / støv.

*Sjekk at montering av kjøleløsning til cpu er riktig.

*Alle innstillinger i orden inne i bios?

Andre ting som kan være årsak til dette :

*Sviktende psu?

*Problemer med voltreguleringen på hk?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Selv om jeg til vanlig jobber med mye feilsøking og oppfordrer folk til å begynne med det enkleste så er det ikke alltid selvsagt å begynne på rett sted.

Men da vet jeg også at funksjonen med nedklokking om det blir for varmt funker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...