Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU og CPUvifte starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp bygd ny maskin.

Asus P5Q Deluxe

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500

Corsair TX 650W

Intel Core 2 Quad Q9550

Sapphire Radeon HD 4870

+ en gammel HD og DVD

Da jeg skulle start opp, skjedde det selfølgelig ingenting.

Det vil si, kabinett-vifter, PSU-vifte og skjermkort-vifte starter 1 sekund når jeg trykker på powerknappen. Er power- og reset-knapp på HK, så det har strøm. Men, kan det alikevel være kaputt???

Eller er CPU`en gåen?? Siden CPU-vifta er den eneste som ikke starter??

Har prøvd utenfor kabinettet, med bare CPU, PSU, RAM og grafikkort. Funka ikke. Har prøvd en annen RAM-brikke, som jeg vet virker, men det funka heller ikke.

Samme som skjer(/ikke skjer) hele tida.

Har lest noe om at kansje HK ikke kjenner igjen CPU, p.g.a. feil BIOS. Og at man kunne løse dette med å sette inn en eldre CPU, og oppdatere BIOS`en.(flashe???)

Noen som har hørt om dette

All hjelp mottas med takk!!

Endret av ronb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har du skjekket om alle strømledninger er tilkoblet hovedkortet.

1 stk 24 pin

1 stk 8 pin

Nye hovedkort sluker mye strøm

Så kan du jo prøve å ta ut 1 rambrikke slik at du bare har 2048 ram.

Har sjekket kontakter, og prøvd forskjellige RAM-brikker. Men resultatet blir hele tida det samme... 650W PSU burde vel holde det, eller??

Lenke til kommentar

Hei.

650w, det holder.

Har du prøvd å starte med kun hovedkortet tilkoblet først.

Tror det er noe feil med hovedkortet!, prosessor eller feil rambrikker som ikke passer til det hovedkortet. Eller strømforsyningen.

Har du skjekket kompitabilitet på Ram til det hovedkortet.

Eller så kan du ha grillet prosessoren. Det skal bare være en dråpe med kjølepasta oppå prosessoren.

Det beste er vist du har en kompis som du kan skjekke de forskjellige delene på hans pc på

Det er noen som har hatt litt problemer med dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352402

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar
Hei.

650w, det holder.

Har du prøvd å starte med kun hovedkortet tilkoblet først.

*prøvde nå. Samme resultat...ikke en lyd heller

Tror det er noe feil med hovedkortet!, prosessor eller feil rambrikker som ikke passer til det hovedkortet. Eller strømforsyningen.

*personlig heller jeg også mot CPU eller HK. Broren min har samme HK og RAM, men en Q9450 CPU. Og det funker. Fikk en Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB av han for å teste, men ingen forskjell hos meg.

Har du skjekket kompitabilitet på Ram til det hovedkortet.

*den bør vel passe...

Eller så kan du ha grillet prosessoren. Det skal bare være en dråpe med kjølepasta oppå prosessoren.

*Hvordan kan jeg grille prossessoren??? Har hørt at det skal være veldig vanskelig nå til dags. Med temp-sperrer og sånt. Kan den svis ved bruk av for mye pasta???

Det beste er vist du har en kompis som du kan skjekke de forskjellige delene på hans pc på

*kan jeg ødelegge noe på hans pc om jeg putter inn en defekt CPU???

Det er noen som har hatt litt problemer med dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352402

Takk, så lenge

Lenke til kommentar

Vel.

Du kan grille prosessoren ved for mye pasta, pga at pastaen vil virke mot sin hensikt ved for mye, ved at pastaen isolerer istedet. Vist du skulle glemme å koble til viften til prosessoren, så er den garantert grillet. Men det kan du jo skjekke prosessoren på broren din sitt hovedkort.

Når du prøver deler på hans maskin, så er det ingen fare, men du oppnår å lettere finne ut hva som er feil.

Bare vær nøye og ta deg god tid når du setter inn deler.

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble cpu-viften til en annen vifte kontakt (eventuelt overgang til molex)?

Har vært borti en liknende problem selv og da var det feil på hovedkortet, og jeg måtte sende inn hovedkortet.

Eventuelt det kan hende at det er noe som "tripper" beskyttelsesopplegget til PSU-en, noe som da vil føre til at PSU-en kutter strømmen, kortsluttning f.eks. Dette kan også være hovedkortet sin skyld.

Lenke til kommentar

Først så ville jeg sjekket på Asus sin side over hvilke prosessorer som er kompatible med biosen som er på hovedkortet. Står somregel på esken også hvilken bios som er installert "på det hvite klistremerket".

Om biosen skulle være kompatibel med den nåværende prosessoren du har så ville jeg da tatt den ut fra hovedkortet og sjekket CPU sokkelen for bøyde pinner. Da de har veldig lett for å bøye/forskyve seg vekk fra der de skal treffe.

Du ser dette ganske lett om du holder hovedkortet på litt på skrå under et lys sånn at du kan se at lyset ikke treffer på samme måte på alle pinnene "de som skulle være bøyd"

Lenke til kommentar

Hei igjen

Alu-Tech: Ok, skjønner. Men hva er mye?? Er ett tyyynt lag over prossessoren mye?? Snakka med komplett. Han på support dær sa at det var nesten umulig å svi en CPU. Og, hvis den er svidd, burde den vel gjort ett forsøk i det minste første gangen?? Det har aldri vært antydning til liv dær.

heanwi: Har ikke prøvd det du foreslår.Han på Komplett mente at PSU`en eller HK var defekt. Har vært å sjekka PSU`en og den virker, så då satser jeg på at det er HK. Skal sende det inn i morra.

Loc Dogg: Har sjekka pinnene på sokkelen, og de ser ut til å være rette. Når det gjelder BIOS`en skal den være kompatibel. Men det er en 5% sjangse for at det kan være den.

Kommer med svar når jeg har det oppe og går!!!

Takk så langt

Lenke til kommentar

Vel,

Jeg tar bare en dråpe på midten av prosessor med kjølepasta, for den blir jo presset ut når du monter vifte eller vannblokk. Det skal ikke tyte ut på sidene..

Du kan jo bare sammenligne med orginalviften så ser du hvor mye det skal være.

Ellers får vi håpe på at du løser det etter hvert. :thumbup:

Når det gjelder grilling av prosessor, så er det snakk om sekunder, og du vil merke en lukt av kokt kål, urgh..

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar
Vel,

Jeg tar bare en dråpe på midten av prosessor med kjølepasta, for den blir jo presset ut når du monter vifte eller vannblokk. Det skal ikke tyte ut på sidene..

Du kan jo bare sammenligne med orginalviften så ser du hvor mye det skal være.

Ellers får vi håpe på at du løser det etter hvert. :thumbup:

Når det gjelder grilling av prosessor, så er det snakk om sekunder, og du vil merke en lukt av kokt kål, urgh..

Ok, den e god. Men, har også lest på forum, at ett tynt lag over CPU-flata ikke skal være noen fare... Kokt kål, lukter ikke noe godt nei.... Men, tenker at vifta burde ha startet så vidt i det minste.... Må vel klare å få den i gang til slutt.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...