Gå til innhold

Hvordan få 5.1 lyd fra pc til forsterker via optisk?


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hallo!

 

Jeg har skaffet meg et Logitech Z-5500 Digital 5.1 surround-"anlegg".

Som jeg har koblet til pc'en min via en optisk inngang jeg har på pc'en min.

 

Hvordan får jeg nå digitale signaler fra pc'en og over til forsterkeren slik at den viser "surround" istedenfor bare "stereo" på forsterkerens skjerm?

 

Hovedkort: MSI P45 Platinum, P45, Socket-775, DDR2,

2000FSB OC,ATX, ICH10R, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

Dette hovedkortet har jeg..

 

Leste følgende på et annet forum:

 

Whatever is connected at the other end has to be outputting a signal. If it's a computer, you have to set your computer to either a) encode a non-digital signal into a digital one, such as through Dolby Digital Live or DTS Connect, or b) play a DVD and have the system pass through the digital track to the receiver.

 

Stemmer dette? Og hvis jeg har optisk inngang på pc'en så må det jo støtte 5.1 lyd gjennom der? Hvordan skal jeg gjøre dette? :)

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Ja det er jeg helt sikker på.

Kan ikke skifte spor på filmen jeg spiller av på pc'en heller,

ettersom den kun har et :]

 

Men uansett så finner jeg bare 2 kanaler når jeg går inn på realtek HD Audio manager som jeg så fint bruker.

Der inne kan jeg kjøre en "test if you can play Dolby Digital-sound.. hvor den tar en test på alle 5 høytalerene og det funker perfekt.

Så vet ikke hvordan jeg kan få pc'en min til å sende digitale lydsignaler :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Gå inn i VLC. Tools --> Preferences --> Lyd --> Hukk av "Use S/PDIF when aviable" og velg "On" på "Force detection of Dolby Surround".

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har flere tips på lager! ;)

 

Gå inn i "Realtek HD Audio Manager" --> "Audio I/O". Nede til høyre står det "DIGITAL" og rett til høyre for denne er det bilde av en skiftenøkkel. Trykk på denne. Så velger du "Digital lydkilde ut".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Nå plutselig når jeg starta en film i VLC så fikk jeg DTS frem på displayet og fikk en veldig hakkete lyd som ikke fungerer som det skal.. men det er jo fremgang da.. er jo digital lyd det også?

 

Hva kan det være nå som er galt?

 

post-41912-1226866896_thumb.jpg her er avansertmenyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Det gjør bare at lyden stopper opp og hakker.

Slik som hvis "im a dog" skal sies, så blir det:

 

"i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-m-m-m-m-m-m-m-m-m-m-a-a-a-a-a-a"

 

Bare hakk og elendighet.

At det skal være så vanskelig.

Skulle ønske jeg kunne finne den instillingen du snakker om i realtek hd audio manager.

Hvilken versjon har du? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jeg fikk det til ved å velge

 

"Win32 waveOut extension output" under "output modules" i VLC, så da kan jeg ha DTS og at det ikke hakker!

 

Men en ting til, finnes det noe slags surround-test-klipp noen plass jeg kan laste ned for å teste? Der det blir sagt "Left front", "front" , "right front, "left rear" osv?

 

Funker ikke med den innebygd i Realtek

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Men en ting til, finnes det noe slags surround-test-klipp noen plass jeg kan laste ned for å teste? Der det blir sagt "Left front", "front" , "right front, "left rear" osv?

"Digital Video Essentials" har garantert dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...