Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP lease problem

Anbefalte innlegg

I følge teorien skal jo DHCP leasen fornyes etter 50% av TTL. Min TTL lease er 1 time. Likevel skifter IP-adressen min stadig.Voldsomt irriterende for folk som laster ned fra meg eller er koblet opp til en spille-server.

Jeg bruker WinXP Prof. Unex Broadband Router med IP-packet filtering.

Alle porter ut er åpne, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Noen som har et forslag til hva som kan være galt? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandale! Er nok en bug i windows så du må nok kontakte dem for support. Det skal jo ikke skje. Kan jo ikke skifte ip-adresse mens nettverket er oppe. Sikker på at det ikke er et annet program (virus?) som gjør dette?

- J

Lenke til kommentar

nei, tror nok ikke det. Det har noe med at min PC ikke får kontakt med Bredbåndsfabrikken sin DHCP-server. Siden jeg ikke har fått kontakt før 1 time er gått, får jeg en ny IP-adresse. Spørsmålet er hvorfor jeg ikek får kontakt med DHCP-adressen?

Lenke til kommentar

nei, tror nok ikke det. Det har noe med at min PC ikke får kontakt med Bredbåndsfabrikken sin DHCP-server. Siden jeg ikke har fått kontakt før 1 time er gått, får jeg en ny IP-adresse. Spørsmålet er hvorfor jeg ikek får kontakt med DHCP-adressen?

Lenke til kommentar

Men er det ingenting jeg kan gjøre med mitt oppsett? Det er jo veldig rart at leasen ikke fornyes? Kan noen forklare meg hvorfor leasen ikke fornyes?

BFAB kan ikke hjelpe meg. Det har jeg forsøkt. Mange har spurt dem om å gjøre noe, men de vil ikke endre på lease-tiden.

Lenke til kommentar

Det hjelper jo ingenting. Det er endringen av IP-adresse jeg ikke vil ha. Internett-forbindelsen er ikek noe problem. Det er når folk er koblet opp til meg og IP-adressen endrer seg hver time, det er et problem. Spesielt hvis de spiller Battlefield1942 og er midt inne i et spill.

Lenke til kommentar

det har nokk noe med Routeren og gjøre

har 3com Office connect og den releaser IP`en et par gang i døgnet:

2003/04/03 08:01:32 DHCP Client : Send Request, Request IP = 62.16.128.139

2003/04/03 08:01:32 DHCP Client : Receive Ack from 195.134.40.18, Lease time = 18000

2003/04/03 10:31:23 DHCP Client : Receive Ack from 195.134.40.18, Lease time = 18000

2003/04/03 13:01:22 DHCP Client : Send Request, Request IP = 62.16.128.139

btw..

Hva er TTL ?

Lenke til kommentar

Forklaringen er at ISP din bare har et bestemt antall IP-adresser å dele ut, og vil derfor ikke la deg okkupere adressen for lenge (hvis du f.eks slår av maskinen).

Dette er klippet fra en semesteroppgave jeg har vært med på å skrive:

NAT – Network Address Translation

For ADSL kunder er IP adresser litt spesielt. Dette fordi det tildeles bare en IP adresse for hvert ADSL

abonnement, selv om man har et nettverk hjemme eller på kontoret. Hvordan kan da hver maskin på Internett ha

sin unike IP adresse? Svaret er da NAT. Detter foregår slik at med abonnementet følger det med en router, som

blir montert på telefonlinjen. Når flere maskiner blir koblet til via en hub eller switch, vil den lokale routeren

tildele disse en ”unik” IP adresse på det lokale nettverket. Disse IP adressene har som oftest form som 10.0.0.X,

hvor X går fra 2 til 255. Det er viktig å merke seg at disse IP adressene ikke synes på utsiden av routeren. Når en

maskin på nettverket, med IP for eksempel 10.0.0.7 sender en forespørsel til en web-server, blir pakken sendt

gjennom NAT hvor IP adressen 10.0.0.7 blir byttet ut med den unike IP adressen som er tilknyttet abonnementet.

Dermed kan flere maskiner på et nettverk dele en IP adresse. For at svaret skal kommet tilbake til maskinen med

IP 10.0.0.7 opprettes en TCP eller UDP kanal, uten at vi skal gå nærmere inn på dette nå.

Lenke til kommentar

TTL = Time to live

Det er nok ikke forklaringen (innlegg over). Maskinen slåes jo ikke av. Som jeg skrev tidligere, klienten (min PC) prøver å forlenge leassen etter 50% av TTL. I mitt tilfelle er det 1 time. Hvorfor den ikke får til dette er det store spørsmålet. Ingen andre maskiner har jo den adressen på det tidspunktet. Min maskin er den eneste på hele ISPens subnett som har denne adressen. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...