thegit Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Kom hjem fra jobb sist mandag, og pc'en som sto på da jeg dro på jobb var avslått. La merke til at klokken på komfyren blinket, noe som betyr strømbrudd. Da jeg slo på pc - fant den ikke windows, men etter å ha gått inn i bios og bedt den boote fra harddisk startet maskinen normalt. Sjekket internett etc, og alt fungerte. Et par timer senere var det bluescreen, og da jeg startet maskinen på nytt var det ingen signal til skjermen - har prøvd en annen skjerm også med samme resultat. Kan et strømbrudd skade/ødelegge mye i en pc? Hovedkort, skjermkort etc? Hva er dine erfaringer angående slike ting?, o Og er dette en reklamasjonssak på en under 2 år gammel pc? På forhånd takk! Endret 17. november 2008 av thegit Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Har opplevd at halvparten av RAM'en og et innstikkskort var dødt etter strømbrudd. Kjøpte UPS etter det og har ikke hatt problemer siden. Om det er bruddet eller idet srtømmen slås på igjen, er jeg ikke sikker på, men vil tro at når strømmen kommer tilbake, er det kritiske øyeblikk. Da er neppe spenningen stabil og utstyr kan bli skadet. Jeg fikk nye deler, men tror det mer var grunnet profesjonell tilknytning til forhandler enn at det var reklamasjonsgrunn. Lenke til kommentar
maN1C Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Det kommer veldig an på hva som forårsaket strømbruddet. Hvis det var en overspenning, så er det sannsynlig at komponenter er ødelagt. Typisk ekesmpel på overspenning er lynnedslag, men det er ikke bare lyn som forårsaker slikt. Mens hvis det "bare" var et kabelbrudd skal ikke maskinen ta skade. Det blir jo i prinsippet som om du slår av strømmen på knappen som sitter på strømforsyningen. Lenke til kommentar
thegit Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Takk så langt! Prøvde å starte pc idag, for å se på problemet, og fikk opp følgende: P965 Neo Msi Broadwater W7235 IMS V1.5 081806 Main processor Intel® 1.86 Ghz (266x7.0, 2 Cpus) Memory testing: 2096128k OK Cpu Brand Name: Intel® Core2 cpu 6300 @1.86Ghz C1E Bios supported EM64T Cpu memory frequency for DDR2 667 (Dual channel mode) IDE Primary Master: None IDE Primary Slave: None IDE Secondary Master: None IDE Secondary Slave: None IDE Third Master: None IDE Third Slave: None Floppy Disk(s) fail (40) Cmos checksum error - Defaults loaded CMOS battery failed Warning! CPU has been changed Please re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before exit Press F1 to continue, DEL to enter setup Hva gjør jeg nå??? Ser ut til at skjermkortet er ok, men CMOS batteriet er ødelagt? Kan/skal jeg bytte det? Forslag mottas med takk, og ingen ting blir rørt før jeg har fått et godt tips av dere som er fantastisk flink på slikt! :!: Lenke til kommentar
Nator Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Batteriet er bare å bytte =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå