Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

er HIV-testing normalt?


Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på følgende:

er det vanlig å teste seg for HIV blandt det norske folk? jeg personlig har aldri gjort det, og har vel som jente heller vært redd for andre seksuelt overførbare sykdommer og graviditet. er jeg helt blåst i huet siden det aldri har falt meg inn at jeg kan få HIV?

jeg ble litt hypokonder da jeg hørte at symptomene på HIV kan la vente på seg i mange år før man merker noe...så jeg har alså testa meg nå (men ikke fått svar enda).

har du som leser dette testa deg?

 

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror ikke du får ta en HIV test med mindre du har gjort noe spesielt.

f.eks hatt ubeskyttet sex i utlandet, den en prostituert osv.

mener det tar 9 mnd før viruset er påviselig i kroppen.

 

jo de jeg vet har testa seg har fått gjøre det uten noen spesiell grunn. det er jo bare en blodprøve...

Lenke til kommentar
jeg bare lurer på følgende:

er det vanlig å teste seg for HIV blandt det norske folk? jeg personlig har aldri gjort det, og har vel som jente heller vært redd for andre seksuelt overførbare sykdommer og graviditet. er jeg helt blåst i huet siden det aldri har falt meg inn at jeg kan få HIV?

jeg ble litt hypokonder da jeg hørte at symptomene på HIV kan la vente på seg i mange år før man merker noe...så jeg har alså testa meg nå (men ikke fått svar enda).

har du som leser dette testa deg?

 

takk for alle svar

HIV testing er helt normalt. Alle inne til førstegangstjeneste blir tilbudt dette. Også alle gravide (om det da ikke er obligatorisk for gravide?)

 

Du er blåst i huet om du aldri har tenkt tanken på at du kan få HIV. Puling av kjente og ukjente utenfor fast forhold skal utelukkende forgå MED kondom! Ellers så er det normal folkeskikk å teste seg før en går inn i et forhold og puler uten gummi.

 

Edit: Ser noen over her tror en må ha en spesiell grunn for å bli testet. Dette er direkte feil. Du bestiller en time hos legen, sier du vil testes for HIV og legen svarer "Ok". Så vil du høre fra legen innen en uke om prøven er positiv. Er prøven negativ (og det er det som er det bra svaret) så hører du ikke mer fra legen igjen.

 

Edit 2: Det er glimrende at du har testet deg! :) Og ja, har testet meg flere ganger :) Fremdeles negativt hver gang :p

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar

HIV testing er helt normalt. Alle inne til førstegangstjeneste blir tilbudt dette. Også alle gravide (om det da ikke er obligatorisk for gravide?)

 

Du er blåst i huet om du aldri har tenkt tanken på at du kan få HIV. Puling av kjente og ukjente utenfor fast forhold skal utelukkende forgå MED kondom! Ellers så er det normal folkeskikk å teste seg før en går inn i et forhold og puler uten gummi.

 

Edit: Ser noen over her tror en må ha en spesiell grunn for å bli testet. Dette er direkte feil. Du bestiller en time hos legen, sier du vil testes for HIV og legen svarer "Ok". Så vil du høre fra legen innen en uke om prøven er positiv. Er prøven negativ (og det er det som er det bra svaret) så hører du ikke mer fra legen igjen.

 

jaja takk for brutalt svar, brutale mann. setter pris på enda flere synspunkter også

Lenke til kommentar

Det er under 0.1 % av norges befolking som har hiv, og det er 1/1000 sjanse for å bli smittet gjennom et normal samleie med en hiv smittet person for en kvinne. I tillegg skal du da være så uheldig å ha ubeskyttet sex med en person som ikke vet han har HIV... Jeg vil si det er fryktelig paranoid å bekymre seg for dette.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det er under 0.1 % av norges befolking som har hiv, og det er 1/1000 sjanse for å bli smittet gjennom et normal samleie med en hiv smittet person for en kvinne. I tillegg skal du da være så uheldig å ha ubeskyttet sex med en person som ikke vet han har HIV... Jeg vil si det er fryktelig paranoid å bekymre seg for dette.

Dog er det en viss fare. Særlig om ikke man kjenner de man har sex med. Jeg har hatt clamydia et par ganger, og alle gangene kom det som et sjokk på de som smittet meg. Er sjangsen der? Ja. Er den stor? Antageligvis ikke.

Endret av Kanoner
Lenke til kommentar
Det er under 0.1 % av norges befolking som har hiv, og det er 1/1000 sjanse for å bli smittet gjennom et normal samleie med en hiv smittet person for en kvinne. I tillegg skal du da være så uheldig å ha ubeskyttet sex med en person som ikke vet han har HIV... Jeg vil si det er fryktelig paranoid å bekymre seg for dette.

 

takk likferd. du aner ikke hvor godt det var å høre det. jeg er veldig paranoid, særlig nå som jeg venter på resultatsvaret. men du har selvfølgelig rett kanoner; at man kan aldri være sikker, og det er mye bedre å beskytte seg mot denne grusomme sykdommen.

Lenke til kommentar

Liten sjanse, men det er helt greit å teste seg for HIV (like greit å ta alle testene mens en først er igang da).

 

Det smarte er full test mellom hver partner og en gang i året.

 

Du trenger ingen grunn til å ta det, men det må jo være utrolig kjedelig hvis du uten å vite det smitter andre og ødelegger livet deres.

Lenke til kommentar
Liten sjanse, men det er helt greit å teste seg for HIV (like greit å ta alle testene mens en først er igang da).

 

Det smarte er full test mellom hver partner og en gang i året.

 

Du trenger ingen grunn til å ta det, men det må jo være utrolig kjedelig hvis du uten å vite det smitter andre og ødelegger livet deres.

 

ja det er nettopp det. jeg skjønner ikke at jeg har vært så egoistisk at jeg ikke har tenkt på dette før.. for det er jo ganske egoistisk å ignorere sånne ting når man som du sier kan ødelegge andres liv.

Lenke til kommentar

Det samme kan du si om folk som blir truffet av lynet, men det er likefullt paranoid å bekymre seg for dette. Trekker du fra homofile, sprøytemisbrukere og innvandrere smittet før de kommer til norge, samt folk smittet av prostituerte i den 3. verden, sitter vi igjen med noe ala 40 personer påvist med HIV i norge hvert år.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...