falcon77 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hei Min samboer har en Daewoo bakprosjeksjons tv som hun kjøpte på Elkjøp for ca 3 år siden. For et par dager siden, så funket den plutselig ikke mer. Det kommer rett og slett ikke noe bilde når vi skrur den på. Jeg vet ikke hva feilen kan være siden jeg ikke har peiling på denne type skjermer i det hele tatt. Hvordan skal jeg nå gå fram i forhold til Elkjøp? Kan de i tilfelle kreve at jeg transporterer tv'en til dem for sjekk? Dette er jeg et beist av en tv, var jo rene helvetet å få den inn her. Og er det sånn at de må bevise at det er kundens feil hvis vi skal få noe av kostnadene med dette? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Du bør rolig og høflig forklare problemet, og høre hvilken løsning de kan tilby. Siden dere har kjøpt TVen hos Elkjøp må dere selv frakte den til Elkjøp for kontroll og eventuell reparasjon. Om det er en fabrikasjonsfeil vil dere selvfølgelig få gratis reparasjon. Om det er tvil, mener jeg å ha lest at etter et halvt år er det kundens sak å sannsynliggjøre at feilen ikke skyldes feilaktig bruk. Bakprosjeksjonstver benytter seg vel også av lamper (lyspære). Siden du sier det er 3 år siden den ble kjøpt kan det tenkes at det er denne som har tatt kvelden. I så fall er det godt utenfor garantiperioden, og siden ny pære regnes som forbruksvare må dere dekke denne selv. Surt å styre med å levere TV inn til Elkjøp og i tillegg måtte betale testgebyr, om det viser seg at TVen er i orden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Start med å ringe elkjøp, det finnes en egen serviceavdeling som pr telefon kan hjelpe deg. Og selvfølgelig skal du ikke måtte frakte tven ned dit om det er bakprojeksjon, den blir hentet! Men, det kan godt være pæra som er gått ja. Les i bruksanvisningen din, der står det hva du må gjøre for å bytte pæra. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Min erfaring med reklamasjon er at det er best å henvende seg til den aktuelle butikken i steden for landsdekkende serviceavdelinger. En trenger selvfølgelig ikke ta med TVen for å forhøre seg. Videre kan en vel ikke kreve at forhandler henter varen. Det er heller god service om de gjør det. Det er en grunn til at enkelte produsenter tilbyr utvidet garanti med bla henteservice. Lenke til kommentar
Anel Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tviler sterkt på at det er lyspæren som er oppbrukt..(men det kan være ødelagt). Siden den er bare 3 år gammel. Jeg har selv en bakprosjektor tv som er 4 år gammel, og den gangen jeg kjøpte den fikk jeg vite at pærene ikke blir oppbrukt like raskt som på fremmviserprosjetorer.. Husker ikke helt antall timer pæren skulle holde, men husker at det skulle holde til ca 10-12 år med tv-titting (4/5 timer dagen).. Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Hei igjen... Takk for opplysende og greie svar, jeg tenker jeg tar en telefon til Elkjøp til å begynne med, så tar jeg det derfra Det er nesten sånn at jeg håper på at dette ikke blir ordna, da har jeg en unnskyldning for å kjøpe flatskjerm..hehe Takk folkens Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Min erfaring med reklamasjon er at det er best å henvende seg til den aktuelle butikken i steden for landsdekkende serviceavdelinger. En trenger selvfølgelig ikke ta med TVen for å forhøre seg. Videre kan en vel ikke kreve at forhandler henter varen. Det er heller god service om de gjør det. Det er en grunn til at enkelte produsenter tilbyr utvidet garanti med bla henteservice. Feil. Forbrukerkjøpsloven fastslår: "§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. " Dette betyr at på store tver, tolkningen er gjerne fra 37" og oppover, så er det en vesentlig ulempe for kunden å få fraktet denne til butikken selv. Så, med mindre han har plassert den på ei øde hytte eller slikt, sørger enhver seriøs kjede for henteservice, da dette er en del av kundens rettigheter igjennom norsk lov. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg er ingen jus-ekspert, men jeg synes da det virker urimelig om forhandlere må reise rundt å plukke opp kunders defekte varer. Har kunden klart å få med seg varen hjem, klarer han/hun også å få den tilbake. For å sette ting litt på spissen: Om jeg har kjøpt en mobil på Elkjøp, og bor langt unna butikken. Skal Elkjøp da være nødt til å komme å hente den fordi det er urimelig at jeg må gå til butikken? Den delen av loven er vel siktet mer mot nettbutikker? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 nei, da produktet er lite nok til at du kan ta det med deg i lommen, eller sende det pr post dersom du bor for langt unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå