Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Verdens eldste person er død" spørsmål i argumentasjonsteori


Anbefalte innlegg

Har akkurat bestemt meg for å ta utdanning i voksen alder.

Full av pågangsmot og optimisme starter jeg å lese logikk & argumentasjonsteori - men mister motet når jeg kommer til oppgavene etter første kapittel:

 

Oppgave 1.6- 2

"En avisoverskrift meldte "verdens eldste person er død".

Anta at det er ingen som er like gamle, hvor mange mennesker er det da igjen på Jorden ?

 

Kompendiet ligger her : http://www.hf.ntnu.no/vitarg/filosofi/argteori1.pdf

 

Er det noen som kan forklare meg dette - og dermed hjelpe meg å få tilbake pågangsmotet ?

Endret av annonsene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går du på forelesninger?

Nei - gjør ikke det av to årsaker;

1) Har akkurat begynt. (i går :-) )

2) Tenkte i utgangspunktet at dette måtte være lett match å lese seg til på egen hånd.

 

Tror imidlertid at jeg må bite i meg punkt 2 - og se meg om etter forelesninger.... :-)

Endret av annonsene
Lenke til kommentar
....men er laget for at man skal bryne seg, som du gjør nå ;)

:-) - ja kanskje det...

Da har de ihvertfall lyktes - jeg har brukt hele søndagen på denne.... :-)

 

Jeg tror imidlertid ikke det.

Jeg tror det skal være mulig for meg etter å ha lest dette første kapittelet - å kunne gi et godt og begrunnet svar, med bakgrunn i det kapittelet har omhandlet...

Er imidlertid ikke i stand til det - selv etter å ha lest kapittelet 4 ganger nå :-)

Lenke til kommentar

Uansett er slike oppgaver ikke de mest viktige i et slikt fag, du kommer aldri til å få slike spørsmål til eksamen.

 

Jeg gikk ikke på forelesninger i ex.phil, men det var mest fordi foreleseren var så lite engasjerende - så er et greit fag å lese seg til. Men som sagt, jeg fikk aldri slike spørsmål, vi hadde større "caseoppgaver" som f.eks om Descartes, Platon, Popper, Kuhn, Sokrates osv. Og måtte lære om de forskjellige filosfiske retningene, var mer et historiefag enn noe annet - vi fikk ikke utøve noe særlig filosofi:P Jeg tok det på Gløshaugen, NTNU.

Lenke til kommentar

Tipper "fasiten" ligger i å poengtere hvordan det motstrider at verdens eldste person er død, samtidig som det har blitt skrevet i en avis. Hvis verdens eldste person er død, er det ingen mennesker igjen, siden noen alltid vil være verdens eldste. Dette kan dog ikke være tilfellet når noen har skrevet det i en avis. Fakta være at verdens eldste person lever, siden avisen skriver om det, men avisen mener at personen som var verdens eldste når han levde er død. Tipper det er meningen at du skal resonnere deg fram til dette. Hvis svaret var at det er ingen mennesker igjen på jorda, ville det ikke stått at det sto i en avisoverskrift - bare at verdens eldste person var død.

 

Du leser om Logikk og argumentasjonsteori - argumenter for hvorfor dette er ulogisk!

Lenke til kommentar
Ehm, om det var to mennesker på jorda, hvor en av dem var verdens eldste (la oss si 70år), og vedkommende hadde dødd. Kunne en annen på 15 enda levd.. Vel? :hmm:

Når 70-åringen var død, ville 15-åringen vært verdens eldste. Altså ville det være feil av 15-åringen å påstå at verdens eldste person var død, siden det ville vært ham selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...