Gå til innhold

Er Nikon d90 med 18-105VR kit vært 4000kr mer enn Canon eos 45 med 18-55 IS kitobjektiv.

Anbefalte innlegg

Ja, da for vi se om det noe liv her en søndag kveld.

Har vært her inne en del ganger nå og klarer ikke å bestemme meg for kamera.

Hadde lenge bestemt meg for å gå for 450d med kitobjektiv. Helte så mot nikon d80 og nå mot nikon d90. Men prisforskjellen fra 450d til d90 er jo betraktelig.

Canon sitt kamera går nå for 4990 med kitobjektiv. Til sammenligning får du Nikon d90 med 18-105 objektiv til 8990. Er det vært denne forskjellen i pris?

Når jeg går gjennom objektiver jeg senere kunne tenke meg ser det lettere ut å oppgradere canon sitt kamera til et 55-250 til ca 2400. Mens den naturlige oppgraderingen av Nikon sitt blir 70-300 til omtrent 4400. (IS/VR). Men kanskje er kitobjektivet til nikon såpass allsidig at det vel gå lenger før jeg har lyst å få meg tele.

De testene jeg har lest virker det som om Nikon leverer noe "mykere" jpeg bilder enn canon sitt. Jeg kommer nok til å bruke en del bilder som jpeg rett fra kamera uten å behandle raw. Det blir en del bilder av ungen og å redigere alle er ikke aktuelt. Så bra kvalitet rett fra kamera er viktig.

Når det er sagt, ser jeg i testene at det hevdes at det er lett å stille kontrast og skarphet litt opp for å få skarpere bilder på nikonen. Er det noen som har erfaring med dette fra D80?

Det ble mange ting på en gang, men til slutt:

Kan ikke en hel haug av dere Canonbrukere komme dere ut og kjøpe et D90 så vi kan få sammenlignet litt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Hvorvidt det er verdt det eller ikke er jo en prioriteringssak, og ingen her kan bestemme dine prioriteringer...

For min del hadde det definitivt vært verdt det, ikke bare på grunn av optikken (du kan sikkert få D90 med 18-55 VR til et par tusenlapper billigere hvis du ikke er så interessert i den ekstra brennvidden), men også på grunn av ergonomi, bedre søker og bedre brukergrensesnitt.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg når det gjelder skarphet på jpegs, siden jeg så og si kun tar bilder i raw.

Lenke til kommentar
...For min del hadde det definitivt vært verdt det, ikke bare på grunn av optikken (du kan sikkert få D90 med 18-55 VR til et par tusenlapper billigere hvis du ikke er så interessert i den ekstra brennvidden), men også på grunn av ergonomi, bedre søker og bedre brukergrensesnitt...

med 18-55VR går det til 400-500 kr billigere.

Lenke til kommentar

Forøvrig må du ikke se deg blind på kvaliteten på jpeg rett ut av kamera, for disse instillingen (oppskarpning o.l.) kan uansett stilles til dine preferanser? Tester av jpeg bilder fra kamera er vel som regel gjort med standard jpeg-instillingene fra fabrikk?

Lenke til kommentar
Forøvrig må du ikke se deg blind på kvaliteten på jpeg rett ut av kamera, for disse instillingen (oppskarpning o.l.) kan uansett stilles til dine preferanser? Tester av jpeg bilder fra kamera er vel som regel gjort med standard jpeg-instillingene fra fabrikk?

Ja, det har du rett i. Men er det noen som har noen erfaring med dette fra D80. Nødvendigheten av å gjøre dette? Resultat?

Blir innstillingene bevart eller må man stille det inn hver gang man skrur på kameraet?

Lenke til kommentar

Prøv å holde begge kameraene i hånden før du bestemmer deg. Hvis jeg måtte velge mellom de to hadde jeg valgt D90 uten tvil!

Er det grunn til at du bare ser på Nikon og Canon, og ikke noen av de andre produsentene? Pentax, Sony og Olympus har også veldig gode kamera til samme pris og billigere.

Lenke til kommentar
Prøv å holde begge kameraene i hånden før du bestemmer deg. Hvis jeg måtte velge mellom de to hadde jeg valgt D90 uten tvil!

Er det grunn til at du bare ser på Nikon og Canon, og ikke noen av de andre produsentene? Pentax, Sony og Olympus har også veldig gode kamera til samme pris og billigere.

Tja vet ikke hvor lenge jeg har holdt på frem og tilbake. Hadde først tenkt meg et canon da jeg hadde et ixus fra før. Hadde et budsjett på ca 5000,-

Etter jeg prøvde 450d mot et d80 falt jeg for søkeren og grepet til d80, men jeg har ikke helt lyst å kjøpe et kamera som er såpass "gammelt" (ikke skyt, jeg vet det er et bra kamera).

Olympus ble diskvalifisert pga 3:4 format.

Sony pga liten søker (og at den på det tidspunktet oversteg budsjettet.)

Etter å ha lest om d90 kripler det i fingrene etter dette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lyst på Canon 450 siden mai, men endte opp med D90 og angrer ikke. Grepet for min del var mye bedre + venninna mi har D70 så da kan vi låne objektiver av hverandre osv. Hold begge i hånden før du bestemmer deg. D90 er et knallbra kamera, du kommer ikke til å angre spør du meg :)

Lenke til kommentar
...

Tja vet ikke hvor lenge jeg har holdt på frem og tilbake. Hadde først tenkt meg et canon da jeg hadde et ixus fra før. Hadde et budsjett på ca 5000,-

Etter jeg prøvde 450d mot et d80 falt jeg for søkeren og grepet til d80, men jeg har ikke helt lyst å kjøpe et kamera som er såpass "gammelt" (ikke skyt, jeg vet det er et bra kamera).

Olympus ble diskvalifisert pga 3:4 format.

Sony pga liten søker (og at den på det tidspunktet oversteg budsjettet.)

Etter å ha lest om d90 kripler det i fingrene etter dette.

Dersom du har utvidet budsjettet såpass mye er vel kanskje Canon 40D også en kandidat?

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det sånn at 450D ikke kan ta RAW i bl.a. "grønt" program, noe som ville diskvalifisert 450D for min del før jeg i det hele tatt hadde sett på pris.

"Grønt" program burde da være en innstilling som uansett er en "pek-og-skyt"-modus ala auto på et kompaktkamera. Antagelig er det derfor man har P, om man vil skyte RAW, har man vel uansett såpass vett (samt tid og ambisjoner) at man klarer å vite bedre enn kameraet hva som egner seg for portrett, makro eller landskap. :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

To kontrollhjul og flere knapper (som gjør at du kan endre flere innstillinger uten å gå inn i menyen). Og LCD på toppen som viser innstillingene. Noe bedre byggekvalitet. Og D90 har vel litt høyere seriebildehastighet (4,5 BPS mot 3,5 BPS, muligens noe større buffer). Pluss at Nikon har bedre blitsstyring og mulighet til å styre SB-600, -800 og -900 trådløst med den innebygde blitsen.

Men de viktigste forskjellene og de du merker i praksis er egentlig grep, søker, brukergrensesnitt og optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...