Prosit Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Da tok det ikke lang tid før jeg hadde et nytt spørsmål. Skal nå gå til innkjøp av en LSYS WRT54GL, og har tenkt å bruke denne til å utvide det eksisterende trådløse nettverket (kalt SSID:A), da vi har nettverkskontakter på forskjellige steder i heimen. Slik oppsettet er nå (fremgår av tegningen under) er en WRT54G ruter koblet til adsl-modemet, og planen er å koble den nye WRT54GL til denne ruteren. Spørsmål er da om dette lar seg gjøre, eller om jeg burde bruke en ruter som begge ruterne er koblet i? (http://dump.no/view/files/7fcbbffbd726/Untitled-1.png) Vil det da oppstå konflikt, når man roamer mellom WRT54G ruteren og WRT54GL ruteren, siden man da veksler mellom å bli koblet via WRT54G-ruteren, i stedetfor å koble direkte til denne? Håper virkelig det her ikke ble for rotete. Intensjonen min er iallfall tydelig på tegningen. Endret 16. november 2008 av Prosit Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Med et slik roamingopplegg så tror jeg det optimale vil være å bruke den andre routeren som et aksesspunkt (og switch) ved å koble router 1 til LAN-port på router 2. Deretter slår du av DHCP på LAN router 2. Hvis du har WRT54Gv5 eller nyere bør du bytte om WRT54G og WRT54GL pga stabilitet. Når du har satt det opp som foreslått så kan du sette opp PC med fast ipadresse (192.168.1.x). Da slipper du at ipadresse fornyes når du bytter mellom de to aksesspunktene. How-to finner du på nettverkslinken min under. Bruk samme SSID og kryptering på begge routerne, men bruk forskjellig kanal på de. Lenke til kommentar
Prosit Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Takk for svar! Da tar jeg og gjør som jeg foreslo på tegningen, bare bytter om GL'en og G'en? (siden jeg har wrt54gv5). Og da tar jeg wrt54g'en som jeg plasserer i andre-etasjen og setter denne som et rent aksesspunkt? Og lar WRT54GL'en fungere som ren ruter? Correct me if im wrong. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Takk for svar! Da tar jeg og gjør som jeg foreslo på tegningen, bare bytter om GL'en og G'en? (siden jeg har wrt54gv5). Og da tar jeg wrt54g'en som jeg plasserer i andre-etasjen og setter denne som et rent aksesspunkt? Og lar WRT54GL'en fungere som ren ruter? Correct me if im wrong. Det er helt rett det. Det er forøvrig mulig å flashe begge routerne med DD-WRT firmware om du behøver mere signalstyrke eller å koble de sammen trådløst. http://dd-wrt.com Lenke til kommentar
Prosit Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Takker så mye! Ja, klar over det, og det er allerede gjort:) Men i settings står sendestyrken på 70mW? Ser at den kan skrus opp. (WRT54Gv5) Hvor mye kan denne skrus opp før man begynner å be om trøbbel? Om det i det hele tatt lar seg gjøre? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 28mW er normaleffekt. 70-80mW er maks du bør bruke slik at signalet ikke blir forvrengt eller at det blir for mye varme. Lenke til kommentar
Prosit Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Min sto på 70mW som standard, men ser at det kan økes til 150mW? Tror 28mW er standard på andre modeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå