Gå til innhold

Tips til hjemmekinoreceiver i 8000 kr klassen?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å begynne å samle meg opp litt ordentlig hjemmekinokomponenter nå, og tenkte i første omgang at jeg kan hinte litt åpenlyst til forloveden om hva jeg kan ønske meg til jul. Så jeg kikket på en Denon AVR 2809 hos HiFi Klubben til 7698 kr. Svært fristende sak! I første omgang, trolig de første 4-5 månedene vil den bare bli brukt med høyttalerne og basseren fra mitt eksisterende 4000 kr Philips hjemmekinoanlegg, men på sikt tenker jeg et 5.1 høyttalersystem noe i gaten av Dali 6 eller liknende. Et sted må jeg bare begynne. :)

Så da vil jeg gjerne ha forslag til receiver til MAX 8000 kr som er like god eller bedre enn Denon AVR-2809.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal sende en mail, takk for tipset! :) Okey, helt på det praktiske her nå. Hva er hovedforskjellene på følgende:

Denon AVR-2809

Onkyo TX-SR706

Yamaha RX-V863

Yamaha RX-V1800

Det er en stund siden jeg har vært satt inn i hva som er gjeldende av prosesser for signalbehandling osv. Det er på tide å luke ut et par av disse nå, så jeg ikke har "så mange" å vurdere. :p

EDIT:

Og en ting til. Er det mulig å bruke en passiv forsterker på disse?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Til musikkbruk og parret med de rette høyttalerne er Denon verdt sin vekt i gull. Men for at det skal gjelde må du passe godt på hva den kobles opp mot, ellers er den bare OK (sett i forhold til konkurrenter).

Onkyo og spesielt Yamaha passer bedre til allround bruk, som mest normalt vil si en blanding av film og musikk. De er også lettere å kombinere med forskjellige høyttalere. Funskjonsmessig kan de mer eller mindre de samme tingene, og har de samme finessene. Onkyo vs Yamaha (RX-V663) blir smak og behag. Selv har jeg en liten forkjærlighet for Yamaha, og deres forsterkere gir nesten alltid mye for pengene. Jeg liker også at de gir mulighet for presence speakers.

RX-V1800 har en ekstra HDMI-inngang og høyere effekt i forhold til RX-V863. Den gir også mer strøm, som betyr at den har bedre kontroll på høyttalere. I og med at den er nedsatt så mye for tiden er den et svært godt kjøp. Jeg så den i en Elkjøp butikk til 7.995,-. Om du tar kontakt med en lokal forhandler er godt mulig de matcher prisen. Det har nemlig kommet en ny utgave, RX-V1900, med små forandringer. De fleste butikker vil derfor selge ut lagerene av RX-V1800.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar! :) Anlegget vil bli brukt ca 80-20 til film/tv VS musikk, så allroundegenskaper/filmegenskaper veier tyngst. Sikter videre inn på et sett gulvstående Dali concept 6 med matchende senter- og surroundhøyttalere. Har siklet mye på ett sett slike hos HiFi Klubben. Inntil da skal desverre forsterkeren brukes sammen med "søppel", men slik må det bare være. Når det kommer penger kommer det mer lyd. :)

Men da sikter jeg litt mer på Onkyo/Yamaha. Har begge oppskallering av både HDMI-kilder og analoge kilder?

Lenke til kommentar

Etter mye om og men og litt strekking av budsjettet sitter jeg igjen med valget mellom Yamaha RX-V1800 og Onkyo TX-SR806. Har fått pris på Yamahaen til 8490 og Onkyoen til 8995. Diffen i pris er uvesentlig, nå er det bare harde fakta og specs som utgjør pros&cons.

Umiddelbart ser jeg at Onkyo har en HDMI-inn mer, men det er begrenset hvor mange kilder jeg kan ende opp med (sier jeg i dag og frykter jeg angrer i morgen)? Har Yamahaen noen konstaterte specs som overgår Onkyoen? Bare sånn at jeg har oversikt over det før jeg går og hører på dem. :)

Lenke til kommentar

Oppdatering og avslutning! :)

Siste døgns begivenheter:

Kjøpt pent brukt sett med 2x Dali 6006, 2x 5005 og 1x C1000

Kjøpt Denon 2809 etter rådføring med HiFi Klubben

Så, da var det plutselig gjort. Hvordan kom jeg frem til disse tingene? Jeg satte meg ned og hørte på høyttalere selv. The only way to do this right.. Case closed! :)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Da skal jeg få tatt bilder! ;) Forsterkeren måtte jeg vente på til neste fredag for å få i sort, så da gjør jeg det! Men høyttalerne er på plass, mer eller mindre. Forloveden er inne i en "tilvenningsfase". De var nok av en litt annen dim en hun hadde sett for seg.. :p

Hehe, jeg ville faktisk vært skuffa over samboeren min om han kom hjem med noe smale plastikkgreier som høytalere jeg da :p

Hva er forskjellen på Denon 2809 og 2309 egentlig? Jeg ser en liten watt-forskjell, men utover det? Har egentlig watt'en på receiveren noe å si hvis den har preout? For da kan den bare dytte arbeidet over på en ekstern effektforsterker, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Har egentlig watt'en på receiveren noe å si hvis den har preout? For da kan den bare dytte arbeidet over på en ekstern effektforsterker, eller?

Det er riktig det. Man kan bare dytte arbeidet over på effektforsterkere hvis receiveren har pre-out. Effektforsterkere i seg selv er ikke gratis, spesielt ikke hvis du skal ha effekt på samtlige kanaler. Derfor er det en idé å ha en receiver som greier å driver litt tung last, slik at du ikke må invistere i dyre effektforsterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...