mviken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Jeg har en Asus 901 en pc som jeg gjerne skulle likt å formatere. Har CD-ROM og driveren til den skal ligge inne i systemet så det skal ikke være noe problem. Har endret Boot Device Priority til CD rom på nr. 1 i BIOSen og fra her skal jeg da egentligt bare starte pcen min så skal jeg kunne boote fra cd men det går ikke. Uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å reboote pcen.. Hjelp!? Endret 16. november 2008 av mviken Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Tror ikke du er helt oppdatert på hva utrykket reboot betyr :!: Reboot = Restarte PC (Uten å legge inn ny windows) Et litt mer passende utrykk er nok Formatere/Reinstallere Windows. Når det kommer til problemet ditt er jeg ikke helt sikker på hva feilen er, men hvis du (Nå med dine nye kunnskaper ) oppdaterer tråden litt nå vil du kanskje få litt flere svar Lenke til kommentar
mviken Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Tror ikke du er helt oppdatert på hva utrykket reboot betyr :!: Reboot = Restarte PC (Uten å legge inn ny windows) Et litt mer passende utrykk er nok Formatere/Reinstallere Windows. Når det kommer til problemet ditt er jeg ikke helt sikker på hva feilen er, men hvis du (Nå med dine nye kunnskaper ) oppdaterer tråden litt nå vil du kanskje få litt flere svar Hehe ;P der ser du hvor fersk jeg er og hvor mye hjelp jeg trenger til dette Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hva slags CD er det du prøver å boote? Er det en orginal Microsoft? Har du noen andre CDer som kan boote? Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Ser siggen din hårek (det angående formatering :!: ) Ok da, formatering er ikke 100% det samme som å reinstallere windows. Men etter definisjonen "Innen datateknologi vil det å formatere en harddisk, diskett eller annen lagringsenhet bety å legge inn et filsystem. Dette innebærer at det gamle filsystemet med alle filer blir borte." pleier man egentlig å formatere den partisjonen man legger inn ny Windows på. Med andre ord ikke helt feil å bruke ordet formatering i denne situasjonen Endret 17. november 2008 av Leaκim Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Formatering er en klart definert generisk operasjon på et lagringsmedium. Men mange benytter nå dette begrepet når de omtaler en helt annen operasjon (som riktignok kan inkludere formatering). Det kan bli ganske uryddig når lite datakyndige personer spør om problemer med 'formatering', og så er det egentlig noe helt annet problemet dreier seg om. Det er unødvendig å lære bort feil bruk av begreper. Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) LES EDIT I BUNN! La meg få dette straight. Du mener man ikke formaterer en harddisk på noen måte når man sletter en partisjon med en windows, oppretter en ny partisjon for å så legge inn en ny windows der? Når man legger inn ny windows på denne måten "wiper" man jo vekk hele harddisken (eller partisjonen), og legger inn et nytt filsystem. Der-av synes jeg at formatere kunne brukes som en del av definisjonen på det trådstarter skal gjøre her. (Kan være enig i at trådtittel er litt misvisende med bare ordet "formatere", men mener så absolutt det er en del av operasjonen trådstarter gjør/vil gjøre her. "Innen datateknologi vil det å formatere en harddisk, diskett eller annen lagringsenhet bety å legge inn et filsystem. Dette innebærer at det gamle filsystemet med alle filer blir borte." PS: Ja, jeg innrømmer at det burde stått formatere OG reinstallere windows i første tråden min, beklager. EDIT: Ooops, beklager hårek. Jeg leste nok ikke siste innlegget ditt godt nok Fatter ikke helt hva hodet mitt surra med, men ser jo nå at du var enig i at å formatere er en del av prosessen man gjør ved reinstallering av windows Endret 17. november 2008 av Leaκim Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har ikke noen cd-er til å formater. Hvordan formaterer jeg harddisken og operativsystemet, og så starte alt på nytt. Jeg aner ikke hvordan man gjør det. Men prøvde å høyreklikke på harddisken, formatere, men da står det at jeg må avslutte alle diskverktøy. Hvo Hvordan formaterer jeg, og hva er å avslutte diskverktøy? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå