Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ettersom mitt D40 er dødt nå (mistet i bakken) og jeg ikke har noen objektiver, skal jeg kjøpe et nytt system. Tar en del produkt-bilder i studio, men også portrett og feriebilder. Så jeg bruker både mye RAW til studio og ubehandlede jpeg til feriebildene. D40 var et alt for enkelt kamera og jeg vil ha et som har større potensial og bedre byggekvalitet. Har sett på gx20 (k20d) og Nikon D90. Har funnet et gx20 til ca.7000kr med 18-55 og 50-200 objektiv og lurer på om de er brukbare? Hvordan er prisene, kvalitet og tilgangen på pentax objektiv i forhold til nikon? Hjertet mitt føler sterk for et pentax mens hjernen vil ha nikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K20D går for under 6000 kr nå link.

K20D/GX-20 og D90 er ganske forskjellige kamera. D90 har mange idiotmoduser, og tror du er mer avhengig av å gå inn i menyer for endre ting. Jeg har et Samsung GX-10 (nesten likt GX-20/K20D i utseende) og her er det mulig å endre alle de viktigste innstillingene (uten om WB) med knapper og brytere på kamerahuset. Så du trenger med andre ord ikke å ta øyet vekk fra søkeren.

Når det kommer til bildekvalitet tror jeg det er liten forskjell, D90 tar flere bilder i sekundet, mens K20D/GX-20 er vær og støvtett. Så det kommer nok veldig an på hva som er viktigst for deg. En annen ting som kanskje er en fordel med Samsung / Pentax er at du kan ta RAW bilder i DNG-format.

Når det gjelder objektiver så har nok ikke pentax like stort utvalg som Nikon, men tror likvel du vil få dekket de aller aller fleste behov. En annen fordel er at topp optikken til Pentax er en del billigere enn tilsvarende Nikon.

Lenke til kommentar
K20D/GX-20 og D90 er ganske forskjellige kamera. D90 har mange idiotmoduser, og tror du er mer avhengig av å gå inn i menyer for endre ting.
Uten at jeg faktisk har prøvd K20D (bare forgjengeren), så føler jeg at jeg med ganske stor sikkerhet kan si at dette bare er tullball. D90 har det aller meste av vanlige innstillinger (ISO, hvitbalanse, blenderåpning, lukkertid, AF-modus, lysmåling, eksponeringskompensasjon, seriemodus...) tilgjengelig med knapper og kontrollhjul.
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det vel to vesentlige forskjeller mellom disse kameraene (jeg har ikke prøvd noen av dem).

D90 har særdeles gode egenskaper på høy ISO, og uovertruffen dynamikk på lav.

GX20 har mer middelmådige egenskaper på høy ISO, men ligger en klasse over når det gjelder robusthet og værtetthet.

Lenke til kommentar

Er D90 like god som D80 og GX-20 like god som K10D, så vil du like begge to når det gjelder grep.

ISO egenskaper: D90

Værtettning: GX-20

Blitstyring(trådløs): D90(sikkert samme som D80, den er bedre enn på min K10D)

Små gode og relativt billige fastobjektiver: GX-20 (Pentax DA serie)

Nikon har objektiver som Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED, Nikon Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED og Nikon AF-S Nikkor 14-24mm f2.8G EDmm. Laaaangt over min(og sikkert din?) prisgrense. Men det er lov å drømme.

Har du lyst å ta steget over til fullformat en dag, kjøp Nikon.

Er du en som ikke liker å følge mengden, kjøp GX-20.

Lenke til kommentar
K20D/GX-20 og D90 er ganske forskjellige kamera. D90 har mange idiotmoduser, og tror du er mer avhengig av å gå inn i menyer for endre ting.
Uten at jeg faktisk har prøvd K20D (bare forgjengeren), så føler jeg at jeg med ganske stor sikkerhet kan si at dette bare er tullball. D90 har det aller meste av vanlige innstillinger (ISO, hvitbalanse, blenderåpning, lukkertid, AF-modus, lysmåling, eksponeringskompensasjon, seriemodus...) tilgjengelig med knapper og kontrollhjul.

Skal ikke nekte for det. Men på K20D/GX-20 har en egne brytere hjul for flere av de viktigste innstillingene, så en kan endre AF-modus (spot, alle fokuspunktene osv), AF-S/AF-C/MF, lysmåling i blinde. Mens på D90 er bruker en knapper i kombinasjon med kontrollhjulene (det som er foran og bak på grepet) på kameraet. Så jeg skal innrømme at det jeg skrev i forrige post ikke er helt korrekt, men Pentax/Samsung sin måte er mer proff (mer likt på kamera som D300, D700 og D3 enn D90).

Om dette er viktig for trådstarter er opp til han/hun selv. Men jeg synes måten Pentax gjør det på er ganske overlegen Nikon d90. Men dette er min mening

Se disse bildene:

D90_back_l.jpg

i_414149.jpg

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er det vel to vesentlige forskjeller mellom disse kameraene (jeg har ikke prøvd noen av dem).

D90 har særdeles gode egenskaper på høy ISO, og uovertruffen dynamikk på lav.

GX20 har mer middelmådige egenskaper på høy ISO, men ligger en klasse over når det gjelder robusthet og værtetthet.

Kremt.

Må innrømme at jeg blir litt ilter av å stadig lese slikt ureflektert piss preik. Sorry Anew. Jeg respekter deg, men her må jeg protestere.

Dette med støy stemmer nok hvis du bruker jpg. Nikon er flinke på i-kamera støyfjerning. Bildene kommer silkemyke rett ut av kamera. Desverre er prisen ofte mangel på detaljrikdom. Jfr f.eks http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=30034586 Legg merke til forskjellen på detaljer i huden. D300 bildet ser nesten ut som det er brukt et soft filter i sammenligning. Legg merke til porene i huden, eller håret. Se og K20D bildet etter en runde i Neat Image. Personlig har jeg vansker med å se at Pentax eksemplene er noe dårligere. Selv om jeg subjektivt foretrekker pentax bildene, så er de ikke nødvendigivs bedre heller, de har bare andre kvaliterer.

Bruker du raw derimot, så er forskjellene neglisjerbare. Og så er det dette at praktisk talt alle tester kun sammenligner jpg, ikke raw. Når bilder i tillegg analyseres på en slik måte at detaljsløring favoriseres, da er det ikke å undre seg over at mange sitter med det inntrykket du referer.

Misforstå meg riktig. Jeg kjenner ikke D90 godt nok til å ville hevde at K20D/GX20 er bedre på støy/detaljrikdom. Men jeg har problemer med å akseptere den motsatte påstanden. De er rett og slett ulike, med forskjelllige styrker og svakheter, også når det gjelder støy. Punktum.

Jeg har ikke noe behov for å lage en stor debatt av dette. Du kan sikkert lete fram eksempler som viser andre resultater enn de jeg tilfeldigvis snubla over. Tviler ikke et øyeblikk på det. Ikke har jeg tid til noen større debatt nå heller, blir newmlig borte fra akam for en kortere periode.

Men jeg ville satt pris på om du og andre var litt mer nyansert i framstillingen av såpass subjektive forskjeller :) Og jeg er fullstendig klar over at du kunne sagt det samme til meg. Jeg kan være unyansert i en del tilfeller. Bare så det er sagt :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble K20D med 16-45mm til 8500 hos scandinavianphoto.no etter mye om og men og studier av raw-filer. Eneste negative for min del er FPS, men tror det akkurat holder med 3FPS. Vet ikke hvilke objektiv jeg kommer til å trenge. Blir som sagt mye produktfoto i studio, portretter og landskap. Noen tips på objektiver som passer til det og en students økonomi? :) Har sett etter limiteds 31 og 77 på bruktbarkedet, men de er i dyreste laget for meg akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det kan jeg skrive under på, og slenger meg på gratulasjonen. Jeg tror også jeg hadde valgt K20D hvis jeg var i dine sko. Det forrige innlegget mitt burde ha vært slik: Hvorfor skulle ikke 3 fps holde for deg? Det hadde nemlig vært interessant å få vite dine tanker om det, siden du har nevnt det.

Lenke til kommentar

Takk takk! :) Har ikke fått kameraet enda, venter på posten. Har tatt bilder av formel 1 trening i modena og gatebilarrangement osv. og da sleit jeg litt med hastigheten på gamlekameraet, men det er ikke så ofte jeg tar bilder av sånt så det holder sikkert i massevis med 3fps. 40ds 6fps er for mye for min del, men d90 har fin skuddtakt synes jeg.

Tenkte på andre objektiv, men har sett gode omtaler om 16-45 og det var billigst så da ble det slik. Stor forskjell fra 16-45 og de som er nevnt over?

Er kjekt å kunne stå med litt avstand fra objektet, så ønsker meg et passelig skarpt objektiv til maks 4000kr som har litt lenger rekkevidde rundt +-100mm, Finnes det noe bra til den prisen?

Endret av Mikaelj
Lenke til kommentar

Det testbildet av støy, finnes det data på hvordan kameraene er innstilt ? D300 har shitloads med egen justeringer som kan gjøres, og kjøres dette via Capture NX feks så beholdes innstillingene på godt og vondt. Dvs at det er ikke ren RAW fil man ser da, men en modifisert. Hentes fila inn i CS3 vil kamera innstillingene være borte, feks kan jeg skru opp fargemetningen en del, og dette vil ikke være synlig i CS3, men kun i Capture NX. Hvis filene gjøre om til feks jpg kan man velge om kamera innstillingene skal taes hensyn til eller ikke.

Lenke til kommentar

Test av Tamron 17-50mm f/2.8 (Nikon fatning)

Test av Sigma 18-50mm f/2.8 (Nikon fatning)

Test av Pentax DA 16-45mm f/4.0

Det er stor forskjell på Tamron og Pentax. Jeg solgte min DA16-45mm i sommer for gi bort pris. Noe jeg ikke likte med DA 16-45mm, det var at den var lengst på 16mm og kortest på 45mm. Dette var bakvendt iforhold det jeg var vandt med. Det er mye CA på DA16-45mm.

Skal jeg være 100% ærlig å si hva jeg mener du burde gjøre. Angre kjøpet, send det tilbake. Ikke åpne pakken engang.

Bestill K20D og Tamron 17-50mm fra Japanfoto.

Edit: Sikkert mange som er uenig med meg, men jeg er sikker på at du vil takke meg. Du taper ca. 250kr. i frakt til og fra Scandinavian Photo(du må selv dekke portoen på retur).

Men du vil tape mye mer når du skal prøve å få solgt DA16-45mm, jeg trur ikke du får så mye som 2000kr. for den. Med Tamron 17-50mm tar det mye lengre tid før du begynner å tenke på noe bedre, mer lyssterkt osv.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Har angret kjøpet, pakken kom ikke før jeg måtte reise tilbake til sverige uansett. Hvordan liker du din sigma 17-70? Her i sverige koster k20d 1000kr mer enn i norge og gx20 selges for 6000nok. Rart at kameraene er dyrere i sverige enn i norge. Blir å kjøpe k20d med tamron 17-50 hos JP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...