Gå til innhold

Dårlig billedkvalitet på SONY KDL32V4730AEP 32" LCD TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... skulle bli klare bilder, men de blir kornete.. De runde logoene på kanalene er hakkette ikke.. ...

Påp hvilken avstand var det du opplevde dette? Stod du kloss i skjermen, elle kunne du se korn og hakkete kanter på to meters avstand eller mer?

Det er helt vanlig å oppleve litt dårligere bilde når du man går fra en liten bilderørs-TV til en større LCD. TV-sendinger flest er fortsatt i 576 linjers oppløsning, mens skjermen din har 768 linjer med piksler. Da må bildet skaleres opp, og jo større TV i forhold til seeravstanden, jo dårligere vil bildet se ut. LCD-skjermer er også ganske skarpe, og viser alle feil tydelig.

Men, du bør gå gjennom innstillingene og prøve litt forskjellig. Skru ned skarpheten, f.eks.

Lenke til kommentar
... skulle bli klare bilder, men de blir kornete.. De runde logoene på kanalene er hakkette ikke.. ...

Påp hvilken avstand var det du opplevde dette? Stod du kloss i skjermen, elle kunne du se korn og hakkete kanter på to meters avstand eller mer?

Det er helt vanlig å oppleve litt dårligere bilde når du man går fra en liten bilderørs-TV til en større LCD. TV-sendinger flest er fortsatt i 576 linjers oppløsning, mens skjermen din har 768 linjer med piksler. Da må bildet skaleres opp, og jo større TV i forhold til seeravstanden, jo dårligere vil bildet se ut. LCD-skjermer er også ganske skarpe, og viser alle feil tydelig.

Men, du bør gå gjennom innstillingene og prøve litt forskjellig. Skru ned skarpheten, f.eks.

Takk for opplysningen, kan være det som er årsaken da... ser det på 2 m avstand også, men jeg får prøve flere innstillinger før jeg tar kontakt med butikken.

Lenke til kommentar

Hvilke kabeltype burker du. Vanlig Scart?

Kabelvalg har mye med bildekvaliteten å gjøre når man kjøper HDTV. Hvis du ikke kan mye om kabler så kan det være lurt å lese seg opp litt på dette. Se hva parabolsendern din støtter og kjøp det.

wikipedia er greit stoppested for slik informasjon (om kabler)

:)

Lenke til kommentar

Det du opplever er helt vanlig og det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å senke kontrasten og lyset litt.

En lcd tv viser på langt nær den billedkvaliteten du er vandt med på den gamle boksen. At lcd-en har skarpere bilde og høyere oppløsning fungerer totalt mot sin hensikt når man skal se på vanlig tv. Det er et system som designet for høyt oppløste signaler og det er noen år igjen før det er standard.

Hvis dette virkelig plager deg så burde du vurdere å teste ut en plasma skjerm siden disse er langt bedre på vanlige signaler som tv og dvd enn de aller fleste lcd skjermer.

I fjor leverte jeg selv tilbake 3 lcd skjermer fordi jeg opplevde akkurat dette. Skjermene jeg hadde da var topp modellene til både Sony og Samsung, men de holdt ikke mål. Jeg endte opp med en 37" PX80 og den er meget bra og absolutt noe jeg er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Hvilke kabeltype burker du. Vanlig Scart?

Kabelvalg har mye med bildekvaliteten å gjøre når man kjøper HDTV. Hvis du ikke kan mye om kabler så kan det være lurt å lese seg opp litt på dette. Se hva parabolsendern din støtter og kjøp det.

wikipedia er greit stoppested for slik informasjon (om kabler)

:)

Jeg gikk tilbake i butikken og klaga på skjermbildene og da fikk jeg tips om å kjøpe ny scartlkabel, hadde en gammel fra før, hjalp noe det men jeg har jo ikke sjekka hva parabolsenderen støtter... :hmm: , kanskje jeg kunne fått en enda bedre kabel ..var ikke klar over det (takk for tipset) :thumbup:

Tuneren er fra 2001 så det kunne ha noe å si på bildene det også i følge butikken.

Lenke til kommentar
Det du opplever er helt vanlig og det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å senke kontrasten og lyset litt.

En lcd tv viser på langt nær den billedkvaliteten du er vandt med på den gamle boksen. At lcd-en har skarpere bilde og høyere oppløsning fungerer totalt mot sin hensikt når man skal se på vanlig tv. Det er et system som designet for høyt oppløste signaler og det er noen år igjen før det er standard.

Hvis dette virkelig plager deg så burde du vurdere å teste ut en plasma skjerm siden disse er langt bedre på vanlige signaler som tv og dvd enn de aller fleste lcd skjermer.

I fjor leverte jeg selv tilbake 3 lcd skjermer fordi jeg opplevde akkurat dette. Skjermene jeg hadde da var topp modellene til både Sony og Samsung, men de holdt ikke mål. Jeg endte opp med en 37" PX80 og den er meget bra og absolutt noe jeg er komfortabel med.

Takk for opplysninger :thumbup: skulle gått inn her og spurt før jeg gikk til innkjøp ser jeg. Jo jeg satte på Kino-innstilling, justerte på farger og da ble det bedre. Går fint ann å leve med og nå , beholder vel tv`n, men det blir nok snart ny tuner. :)

Lenke til kommentar

Har sett på linken til trådstarter. Selv om Tv'n er "kun" HD ready, sies det at dette ikke betyr noe for Tver i denne størrelse. Parabol, det ville også jeg tro ville gi TV'n optimale muligheter. Så denne erfaringen er litt nedslående, synes jeg.

Nå er vi jo tilbake til spørsmålet om LCD / plasma. Det er da sagt at LCD er blitt bra nok på billedkvalitet! ??

:cry:

Endret av Johannne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...