Gå til innhold

Er blank overflate på LCD-TV-er framtida?

Anbefalte innlegg

De siste gangene jeg har vært innom Elkjøp, Obs! og andre steder de selger TV-er, har jeg merket at stadig flere LCD-TV-er har blank overflate på skjermen. Særlig Samsung ser ut til å like dette, men også andre produsenter ser ut til å ha det på noen modeller. Da jeg kjøpte TV i fjor, hadde alle jeg så på så vidt jeg husker matt, ganske refleksfri overflate. Blank overflate LCD fantes dengang på mange forbrukermodeller av bærbare datamaskiner, mens proffe kontorskjermer, som de jeg fikk på jobb i fjor (til webdesign, tegning og bildebehandling) var matte.

Nå ser det altså ut til at de blanke skjermene har kommet til TV-ene. Hvor utbredt er dette? Er dette framtida, kommer stadig flere, etterhvert alle, til å bli blanke? Er det noen fordel med dette, er det en ønskelig utvikling?

Selv er jeg skeptisk. For det første, jeg ser klare begrensninger med den blanke skjermen på den Acer Aspire 5920G jeg skriver dette på. Den funker greit nok på stua og soverommet med kun noen få lyspærer på, men ute i hagen en solskinnsdag er den ubrukelig om jeg ikke setter meg i det mest skyggefulle hjørnet. Også på kontoret med lysrør i taket er det en utfordring å plassere og vinkle den rett for ikke få refleks og blast bilde.

En TV bruker man stort sett i stua, evt soverom hvor det er ennå mørkere, så mulig det ikke er noe problem. Men Samsung-veggen på Elkjøp i Tromsø tok seg ikke ut til sin fordel med reflekser fra lysrør og speilbilder av folk som gikk forbi. I tillegg var bildene svært unaturlig glassaktige. Blomster og gress bør ikke se ut som at de er laget av glass eller plast...

Hva mener dere? Hva er best av blank eller matt skjerm? Er det fare for at bransjen vil pushe blanke skjermer uansett hva forbrukerne ønsker, slik at vi som foretrekker matt skjerm bør løpe og kjøpe ny TV mens matte skjermer ennå er å få? Eller vil stadig bedre lysstyrke og kontrast framover utligne ulempene en blank overflate kan gi, så det ikke er noe å bekymre seg for?

Edit: Føyd til manglende ord i fet skrift.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok mote.

Har samme problem med min HP dv5 1090eo.

Forhør deg med "der du kjøper tv" om de har noen muligheter for å ta enn matte skjermer. Eller send mail til Samsung (/den du er interresert i å kjøpe fra), og bruk din forbrukerstemme.

Tror de gir seg med dette om et-to år.

Lenke til kommentar

Samsungs tidligere M-serie har hatt blank skjerm de siste generasjonene. Blanke skjermer er stort sett forbeholdt toppmodeller.

Den blanke overflaten gir høyere (opplevd) kontrast, samt friskere farger og bedre sortnivå.

Personlig må jeg si jeg liker blanke panel. At du ser kunstige farger i butikken kommer vel ikke som et sjokk. Skjermen må selvfølgelig kalibreres, og resultatet blir da svært bra. Det skal ikke bli mer plastikaktig enn en plasmaskjerms glassflate.

Enkelte aktører (spesielt Sharp) fokuserer også på lys absorberende skjermer, og altså matte panel. Jeg tror de to panelfinishene vil gå side om side på markedet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...