Parr Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hola Som en del av et prosjekt på skolen skal jeg forklare hvordan temperaturfølere i bil fungerer. Tenker da hovedsaklig på NTC og PTC (men er det en annen form for temperaturmåler du kan noe om, er det bare å spamme i vei ;p ) temperatulmålere som brukes for å "lese av" temperaturen i kjølevannet, følerene er plassert på sylinderblokken, og det jeg trenger svar på er: Hvordan oppfatter følerene varme? (trykk? stoffer som reagerer?) ? Informasjon om hva føleren er laget av, materiale o.l. Produksjonsprosess. Ikke fullt så viktig, men enkel informasjon om elektronikken som videreformidler informasjonen. Annet som kan være relevant. Løs eller fast informasjon om hvilken som helst av punktene er hjeretelig velkommen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Wiki, går ut for at du har sett her... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 NTC og PTC er resistanser som endrer motstand ettersom temperaturen synker/stiger. Som du sikkert har skjønt reagerer en NTC motsatt av en PTC. Når motstanden i disse endres, endres også strømgjennomgangen og spenningen over motstanden. Dette signalet registreres av en komponent (f.eks. en opamp), som igjen begynner å lede ved en gitt spenning inn på inngangen. For å fininnstille når man vil at f.eks. opampen skal gi et signal ut, kan man bruke et potmeter. Hvordan dette er gjort i en bil veit jeg ikke. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Temperaturmålerene i dag er en innkapslet passiv termistor og ikke en aktiv temperatur resistor (krever støm) som nevnt lengre opp. Termistoren er innkapslet i messing og består av halvledere/oksiderte stoffer som forandrer motstanden alt etter temperaturen, denne motstanden måles via noe som i realiteten er et ohm måler. Men i stede for en ohm skala så har måleren som regel en temperaturskala i celcius eller en grafisk bakgrunn som går fra blått til rødt (eller noe annet som indikerer normalt/unormal temperatur). I dag så er som regel ikke måleren direkte koblet til dashbordet men via en sentral styringsenhet som bruker målingene til å styre innssprøytning/tenningsystemet til motoren samtidig som den formidler denne informasjonen til måleren i dashbordet. Du kan lese mer om Termistoren på Wikipedia. Lenke til kommentar
Parr Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Hjertelig Har nok nå skulle jeg tro, hvis det er noe mer skal jeg ikke nøle med å spamme forumet litt Igjen, tusen takk! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå