Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt eller tidsubestemt leieavtale.

Majordead

Anbefalte innlegg

Lurer på slags anbefalinger dere har på tidsbestemt / tidsubestemt leieavtaler, samt oppsigelsestid. Jeg har prøvd å sette meg inn i husleieloven, men føler ikke at tolkning av vilkår er min sterke side, og er derfor usikker på hva som bør velges.

Situasjonen er den at vi har kjøpt en enebolig, og har tenkt å leie ut underetasjen med 4 soverom. Dette har vi tenkt å leie ut som 4 hybler (helst studenter) der de deler på resten av underetasjen som består av kjøkken/bad/WC/Stue. Underetasjen er ikke registrert som egen boenhet, men har likevel seperat inngang.

Slik jeg har forstått det er dette da å betrakte som uselvstendige hybler, og man trenger da ikke å søke kommunen om godkjennelse for utleie (rømningsveiene er gode på alle soverom). I leiekontrakten vil en formulering som "Boligen er et enkelt rom i utleiers bolig" være korrekt slik jeg ser det. Korriger meg gjerne her.

Jeg ønsker da en leieavtale som sikrer meg bra i forhold til foutsigbarhet og evenutell økning i leieverdi, samt som er fleksible for studentene med tanke på å kunne si opp kontrakten når studiene opphører, og som er innenfor lovligheten i forhold til husleieloven.

Håper noen på bakgrunn av min situasjon kan anbefale om jeg bør velge tidsbestemt / tidsubestemt leieavtale, oppsigelse på 1 eller 3 mnd og eventuelt om det skal avtales noe seperat i forhold til endt utdanning (tenkte da på paragrag § 11-2 i husleieloven).

Endret av Majordead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Tenkte jeg kunne dele litt erfaringer fra en leietager ;)

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter.
Ut fra denne innledningen i paragrafen forstår jeg det slik at denne paragrafen ikke gjelder for "normale studenter". Jeg har aldri hørt om denne paragrafen tidligere og ingen av mine kontrakter har noen sinne tatt høyde for denne.

Om utleieenheten din kan regnes som et enkelt rom i din bolig tror jeg heller ikke. Som rom i din bolig tenker jeg på et soverom, mer eller mindre ved siden av ditt, hvor vi deler stue, kjøkken etc.

Om dette er rett vet jeg ikke.

Nå skulle ikke jeg sitere eller tolke lovparagrafer, siden jeg egentlig ikke kjenner godt nok til det, men jeg tenkte jeg kunne komme med noen tanker fra en leietakers synsvinkel.

For det første: Bruk en standard leiekontrakt som kjøpes i bokhandelen, eller noe lignene. Det gir huseier strax et litt bedre inntrykk. Disse kontraktene har ofte foklaringer til lovparagrafene og er slik sett en god hjelp.

Tidsbestemte leieavtaler er jeg selv veldig skeptisk til. Hvem vet hva som skjer i løpet av denne perioden? Dukker det opp en partner blir den lille hybelen fort for liten for oss begge.

Har hørt om leieboere som ikke har fått hevet den tidsbestemte leiekontrakten sin til tross for at det har stått nye interesserte leietakere og banket på døren. Jeg har også hørt om leietakere som har endt opp med å få huseier til å hive dem ut pga "vesentlig mislighold", siden de ikke har fått "lov" til å flytte ut. Dette er stress for alle.

Tre måneder med oppsigelsestid føler jeg er greit. Her kan det gjerne føres inn en klausul om at dersom det dukker opp nye leietakere innen de tre månedene har utløpt, kan leietaker og huseier sammen blir enig om at oppsigelsestiden kortes ned.

Leier man ut til studenter har disse ofte venner og kjente på skolen som trenger et nytt sted å bo. Jeg tror uansett at leiemarkedet for utleier i en periode fremover kommer til å være temmelig greit, og at du ikke skal ha noe stort problem å leie ut en hybel/leilighet)

Skal du leie ut til studenter har de en tendens til å reise hjem til mor og far, og derfor ikke bruke leiligheten en periode om sommeren. Flere av mine husverter har tatt hensyn til dette og tilbudt halv/ingen husleie de to månedene jeg ikke har brukt hybelen på vilkår av at jeg blir boende etter at sommeren er over, og/eller at dersom jeg sier opp hybelen i løpet av de sommermånedene må jeg betale full leie for dem.

Et siste tips til deg som ny husvert:

Spør du nye potensielle leietakere om referanser fra tidligere husverter så vær forberedt på at de også kan be deg om referanser fra tidligere leietakere...

Har selv blitt møtt av hybelhaier som har enten gitt meg huden full av kjeft og bedt meg ryke og reise, eller ganske enkelt bare lagt på telefonen når jeg ber om referanser fra dem. (De siste ringer jeg opp igjen et par ganger bare på gøy siden samtalen tross alt blir brutt hele tiden.)

Den viktigste erfaringen jeg har lært meg i løpet av noen år som leietager er at man kommer langt med god kommunikasjon før og under leieforholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...