Gå til innhold

Vidvinkel og RAW (LX3) for en evig nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt kamera og er i tvil om Panasonic LX3 passer for meg. Har lest noen tester og kommentarer om LX3. Min egen oppsummering er at følgende fordelene går igjen: god på bildekvalitet, manuelle innstillinger, RAW, vidvinkel, blitssko og ekte 16:9.

Sikkert 80% av bildene jeg tar er av barn og deres gjøren og laden. Bildene gjengis på dataskjerm/tv og papirkopier i vanlig størrelse.

Alternativet mitt (så langt) er Canon IXUS 870. Fortsatt relativt bra på vidvinkel, men bedre zoom (4x mot LX3 sin 2,5x). Ikke RAW og blitssko. Muligens noe dårligere bildekvalitet? Billigere og mer kompakt.

Har ingen praktisk erfaring med vidvinkel og lurer derfor veldig på om hvordan jeg vil oppleve dette. Vil det være mer i veien enn til glede for min barnefotografering? Vil jeg ha mer glede av 4x zoom og litt dårligere vidvinkel som på IXUS 870 (28mm mot LX3 sin 24mm)?

Har heller ingen erfaring med RAW-fotografering. Vil jeg oppleve kvaliteten som så mye bedre at jeg faktisk vil ta meg bryet med å etterbehandle bildene?

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LX3 har et 24-60 (35mm) objektiv. -Bra for å fotografere innendørs, arkitektur, natur, og ellers når en ikke kan ta noen skritt bakover.

Jeg ville valgt et objektiv med mer tele for portretter. Gjerne opp mot 100 - 135 mm.

Men jeg tor likevel du også vil ha stor glede av vidvinkel (f.eks. barneselskap, innendørs, flere barn, ...).

Panasonic har flere kameraer med god vidvinkel og mer tele.

Sjekk ut f.eks:

FX35 m/25-100mm

FX37 m/25-125mm

FX500 m/25-125mm

...

Canon 870 har vel 28-112mm. Det skal være et godt kamera.

Canon G10 m/28-140mm (m/RAW) skal være i samme klasse som LX3.

Her kan du se hvilke utsnitt du får med de ulike brennviddene:

http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Bildekvalitenen du får med RAW er mer opp til deg selv. Du får flere justeringsmuligheter i ettertid.

Særlig hvitbalansen synes jeg det er greit å kunne korrigere. Men ofte synes jeg jpeg-bildene blir bedre enn jeg klarer å justere selv, så kameraet gjør som regel en god jobb.

Du kan selvsagt etterbehandle bilder i jpeg-format også, du har bare ikke like mange variabler.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...