Gå til innhold

Innføring til kvintsirkelen?

Garanti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan skjønne, kan man ikke se på en kvintsirkel hvilke akkordprogresjoner man kan bygge, ikke sånn direkte.

Noe kan man finne ut, da tonika, subdominant og dominant ligger ved siden av hverandre, og det samme gjelder paralelltonearten, men det er ikke noe måte i selve kvintsirkelen å finne ut av dette, etter det jeg vet. Skal man transponere, deriomot, kan den for mange være til hjelp.

For å kunne hjelpe deg bedre, tror jeg du må forsøke å beskrive litt bedre hva du ønsker å oppnå, og hvordan du tror kvintsirkelen kan hjelpe deg.

Det er ikke noe "magisk" over en kvintsirkel, slik jeg ser det er det en type huskelapp for musikere, en meget anvendelig en. Den kan ikke for eksempel erstatte harmonilærekunnskaper.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe "magisk" over en kvintsirkel, slik jeg ser det er det en type huskelapp for musikere, en meget anvendelig en. Den kan ikke for eksempel erstatte harmonilærekunnskaper.

Helt enig! Kvintsirkelen er definitvt oppskrytt! Hvis du vil lære deg teori om akkordprogresjoner bør du lære deg teorien om hvordan en vanlig dur og moll skala består av sju akkorder. Deretter kan du prøve deg frem med å bruke øret og analysere akkordprogresjoner du allerede kan ved hjelp av trinnanalyse. For videre enkel tradisjonell teori kan du f.eks lese kapittelet om akkordprogresjoner i bjørn kruses "jazzteori".

Lenke til kommentar

Godt sagt, Den vil ikke si deg hvordan man bygger opp en akkordprogresjon, men den er jo alikevel til stor hjelp idet man skal begynne å lage en. Fortegn, paralelltonearter osv. Som sagt er det til stor hjelp og et must, etter min mening, for å komme seg videre med musikkteori og harmonikunnskap. Forstår man prinsippet med den er man godt igang!

Lenke til kommentar
Hmm, ser uansett ut som om Bjørn Kruses "Jazzteori" inneholder mye interresant. Tar denne for seg musikk generelt eller piano spesielt?

Bjørn Kruses "Jazzteori" omhandler nok alle akkordinstrumenter og du vil kunne bruke den til alle typer musikk. :) Men, det kan i dette tilfellet være lettere for en pianist å forstå siden Kruse selv er Pianist og komponist.

Lenke til kommentar
Hmm, ser uansett ut som om Bjørn Kruses "Jazzteori" inneholder mye interresant. Tar denne for seg musikk generelt eller piano spesielt?

Bjørn Kruses "Jazzteori" omhandler nok alle akkordinstrumenter og du vil kunne bruke den til alle typer musikk. :) Men, det kan i dette tilfellet være lettere for en pianist å forstå siden Kruse selv er Pianist og komponist.

Ja tror ikke den er noe instrumentbundet. Den omhandler Jazzteoriens grunnleggende prinsipper og kan gi god nytte uansett instrument.

Lenke til kommentar

Kvintesirkelen kom til nytte da jeg begynte å lese "sheet", hva det enn nå heter på norsk ^_^

I høyre på starten står det jo hvilken "skala" som brukes, ettersom jeg kan skalaene, men ikke husker hvor mange flat og sharp det er i skalaen titter jeg bare på kvintesirkelen, og voila, så vet jeg hvilken noter som skal spilles. Dette blir nok innlært før eller senere, begynte ikke å lese fra "sheet" før i går kveld.

Vanligvis lest fra piano roll i Music Masterworks, og gjør det fortsatt, men kan ikke skade å lære seg noe nytt, særlig når det er så enkelt som det er.

Om jeg ikke husker feil så viser kvintesirkelen forholdet mellom dur og moll, har ikke satt meg så veldig inn i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...