problemer Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg regner med at alle kjenner til denne katastrofen i 1990 hvor 159 mennesker mister livet. Jeg tar også forgitt at vi alle sammen vet hvordan Politiet i Oslo var kjapt ute med å nagle dansken til brannen og peke ham ut som den skyldige basert på skjellig grunn til mistanke, dels fordi han var dømt før som pyroman med samme trekk som denne brannen, men også fordi vasken var løs, angivelig fordi han var forbanna, og fordi han rev ned en nødplakat. NRK har derimot plukket hele etterforskningen til norske Politiet i biter og på en måte frikjent dansken, dels på bakgrunn av faktiske forhold omkring hans booking, og dels fordi det ikke finnes noe tekniske beviser mot ham overhodet. La oss se på hvordan teorien om at rederiet selv skulle sette fyr på skipet og måten man tror dette henger sammen på: Kjøpesummen vs forsikringssum og uklare omstendigheter rundt eierforholdet, samt at den første brannen angivelig skulle vekke og i beste fall starte en evakuering, slik at ingen skulle dø. Ok, greit nok, begynner en perfekt plan for en 20 millioner dollars svindel å slå sprekker når passasjerer slukker brannen? Og hvordan hadde man sett for seg å evakuere skipet på bare 15 minutter? Det ble jo aldri reist en alarm ved første brannen, den kom jo ikke før etter at det som blir omtalt som hovedbrannen startet at ordren om evakuering ble gitt. Så til neste spørsmål: Hvor mange av mannskapet skulle ha visst om dette? Noen må jo eventuelt ha visst om at båten skulle brennes full i passasjerer for å heve polisen, spørsmålet er bare hvordan man skulle klare dette på bare 15 minutter på en båt som for mange av mannskapet var ukjent, og noen brannøvelse har jo aldri blitt holdt, så hvordan skulle dem klare dette? Videre, tilbake til dette med at mannskapet må ha blitt informert om at skipet skal brennes, full i passasjerer, hvor mange mennesker vil utsette seg for slikt og være "ansvarlig" for uskyldige menneskers liv? Det er også bevist at det ble startet 4 branner til, hvor den siste raserte skipet fullstendig ved at ett hydraulikkrør "plutselig" gikk lekk og vannet ble stengt av for å pumpe skipet, så på dette punktet tror jeg vi alle kan være enig om at en svindel ble foretatt. Det er også bevist ganske godt at ventilasjonssystemet hadde sitt å si for spredningen av brannen, men hvem på båten hadde nok kompetanse på dette området til å spre brannen så fort når den først oppstod? Personlig synes jeg hele denne historien stinker, men jeg klarer ikke slå meg helt til ro med teorien om at eierene bak nødvendigvis skal ha hatt noe med det å gjøre, ihvertfall ikke før den siste ødeleggende brannen eskalerte med hydraulikkrøret... Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Jeg bumper denne litt siden Scandinavian Star tragedien har fått bra oppmerksomhet av VG de siste dagene. Må bare si først som sist at det lukter virkelig dårlig av omstendighetene rundt tragedien . Derfor er det bra at VG har begynt å grave i historien etter svar. Jeg føler meg ganske sikker på at det hele var et forhastet forsøk på forsikringssvindel . Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Ja vi kan bare spekulere videre. Desverre befant jeg meg ikke ombord denne båt, men en helt annet ca 150mil unna. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Vi vil nok aldri få vite sannheten om denne tragedien. Men det er nok fremdeles en stor påkjenning i dag for de som overlevde og for de som mistet noen. Jeg er og redd for at politiet ikke fikk sikret verdifulle spor i båten, før den ble overlevert. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Desverre befant jeg meg ikke ombord denne båt, men en helt annet ca 150mil unna. Dessverre? Dødsbåten skulle aldri fått lov til å forlate havna engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå