Gå til innhold

Løsning på varme/støy problem !

Lef

Anbefalte innlegg

Specs:

AMD XP 2000+ palamino m/ igloo 2320 kjøler

POV GeforceTI 4200XP 128 MB

2 wd disker og 1 seagate disk

1 brenner og 1 cd rom

Abit KG7-RAID

300w PSU

Skyhawk Alu kabinett.

Hadde høye temperaturer tidligere, idlet på system/cpu: 44/59 grader, og enda en del høyere under load, med påfølgende ustabil maskin og BSOD's

Dette bestemte jeg meg for å gjøre noe med, bestilte fra Microplex:

* 1 stk zalman passiv kjøler/heatpipe til grafikkort.

* 1 stk zalman passiv kjøler til northbridge

* 1 stk zalmann fanmate

* 1 stk papst vifte 80mm*80mm, 19 dB

* 1 stk papst vifte 120mm*120mm, 26 dB

Fram med dremmeln og cd plate, *dremler* hull i sidedør slik at 120mm-vifta blåser inn delvis på grafikkort og mest på CPU, northbridge og minnebrikker. Voltmodder vifta til 7 volt.

Bytter ut den originale PSU vifta med 19 dB papst vifta.

Setter på passiv kjøling på grafikkort og northbridge. Setter ned viftehastigheten på cpu kjøler ved hjelp av fanmate'n. Til slutt tar ut den andre kabinettvifta jeg hadde montert fra før av.

Resultat: Stabil maskin, idler på system/cpu: 35/45, når vel et par og femti grader under load på cpu, mens systemtemp går opp et par tre grader. Må si at jeg er meget fornøyd, tror neppe samlet støy overstiger 20 dB, samtidig med at temperaturene er akseptable, men aller viktigst; burken er stabil !

Dette mener jeg burde funke med nær sagt hvilken som helst pc med høye temperaturer. Selvsagt med forbehold om at CPU kjøler osv er montert riktig.

Synspunkter noen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte ca 550 kr på det fra Microplex.

Nå er ikke jeg noen hardcore overklokker, men jeg kjører grafikkortet mitt på 310/670 (standard er 252/550). Den CPU'n jeg har er vanskelig å overklokke noe særlig, så den står på standard hastighet.

Det ble i alle fall himmelsk å sitte foran pc'n uten all viftestøyen :smile:

Lenke til kommentar

Den overstiger sikkert 20 dB, men det kan ikke være så voldsomt mye.

Tror nok den dempede viften også sniker seg under 20 dB, og WD diskene blir bare brukt til lagring, ikke OS, spill eller program. Vet ikke hvor mye diskene bråker i idle ?

Lenke til kommentar

Vell for en si en ting: WD diskene har et støynivå som overstiger 30db. De blir også veldig varme så det og støydempe dem med matter er ikke noe lurt. Jeg har hatt 3stk WDdisker og jeg angrer på engang kjøpte de. Og jeg er ikke alene om det..

Lenke til kommentar

Da skal du ha en GAMMEL WD disk. Jeg har prøvd disse:

WD 80gig SE

WD 120gig SE

og begge whiner og bråker så sinsykt. Har nå en Seagate Baracuda. (Etter at 4 av mine 120gig disker ble stjelt)

Vell du har iallefall ikke prøvd noen Seagate disker hvis du synes WD diskene ikke bråker noe særlig.

Lenke til kommentar

Vel, nå skal ikke jeg uttale meg konkret hvor mange-og-tjue dB det blir eksakt, men innser vel at jeg havner litt over 20 :-) Uansett, poenget var at det ble veldig stille i forhold til det jeg hadde.

I tillegg ser jeg at det er mange som klager over høye temperaturer her på forumet. Min erfaring er i alle fall (jeg har prøvd mange varianter) at å montere en 120 mm vifte i døra er soleklart det mest effektive tiltaket du kan gjøre for å senke temperaturen på system/CPU.

Dette sammen med heatpipe, PSU modifisering og voltmodding gjør at du kan ha en AMD pc med ok ytelse uten at du trenger hørselvern eller at det blir for varmt. Er også klar over at dette ikke er noe for "værsting" overklokkerne, men det systemet jeg sitter på scorer nesten 11000 poeng i 3d mark 2001 SE, og dette er akseptabelt for samtlige spill som er utgitt pr. i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...