Gå til innhold

[Løst]Solid video/kamera mobil som passer mine behov?

h00cH

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker litt eksperthjelp fra dere som kan litt mer om mobil enn meg :)

Mobilen jeg bruker nå er en Sony Ericsson Z530i. Synd at mikrofonen sluttet å virke etter jeg mistet den i bakken/sølte vann på den.. Funker å sende meldinger da! Hehe, men jeg kan klare meg med denne mobilen fram til desember, siden da har jeg bursdag og vil ønske meg ny mobil. Her kommer dere inn.. Hvilke(n) mobil bør jeg sette opp på ønskelista?

(Første posten min her i amobil-forumet, men som enhver oppegående person skjønner jeg at man trenger så mye informasjon som mulig for å løse et problem. Derfor brukte jeg deler av "Hjelp,jeg skal ha ny telefon"-malen deres.)

Dette er hva mobilen burde ha:

Funksjoner:

-Kalender: Ja. (Må ihvertfall kunne legge inn varsler/avtaler)

-GPRS: Ikke nødvendig.

-EDGE: Ikke nødvendig.

-Email klient: Ikke nødvendig.

Form:

-Format: Ingen formening.

-Vekt: Bør være mobil! :p (altså ikke så tung)

-Støt/sprut/støv-sikker: Gjerne! Bra hvis den overlever vaskemaskin og harde fall. ;)

Skjerm:

Helst fargeskjerm.

-Størrelse på skjerm: Jeg liker stort, men middels går greit.

-Touchscreen: Ikke nødvendig.

Pris:

Skal jo ønske meg dette som en gave, men jeg er ikke opptatt av å ha det dyreste. Allikevel vet jeg at gode kamera/film mobiler koster en del, så bare kom med forslag.

Jeg tror det ikke vil lønne seg at det følger med abonnement. I dag bruker jeg Talkmore Forhåndsbetalt og det går ca. 70 kr per måned. Planlegger å gå over til noe som er enda billigere etterhvert (Tele2).

Diverse:

-Merke: Ingen betydning = Jeg lærer fort, så lenge det er et bra brukergrensesnitt. Én liten ting som kan telle positivt er om mobilen har spillet QuadroPop fra Sony Ericsson! <3

-Kamera: JA!!

-Videokamera: JA, helst.

-Symbian: Tror ikke jeg trenger et dedikert operativsystem.

-Infrarød port: Nja, helst blåtann.

-Blåtann (Bluetooth): Ja, det er greit å ha.

-Internminne: Usikker, vet ikke hva som er normalt.

-Minnekort?: Ikke spesielt viktig, men fint om det er en mulighet.

-MP3: Bør støtte MP3 format slik at jeg kan spille av egne ringetoner!

-Radio: Nei, ikke viktig.

-Triband: Vet ikke, men tviler på at det er viktig.

-UMTS: Nei, ikke viktig.

-wLAN: Gjerne. Hvis dette betyr at jeg kan koble til internett gratis når jeg vet passord på diverse ruter-nettverk, så ja.

-Mulighet for GPS: Ikke nødvendig, men hadde vært stilig! :p

-Instant Messenger: Har aldri brukt det, så det er vel ikke viktig.

-Batterilevetid: Ganske viktig.

Kort sagt: Det jeg leter etter er en solid og holdbar mobil som overlever litt brutalitet. Den skal kunne substituere et kamera, og gjerne også et videokamera. Den kommer til å bli brukt mye i sammenheng med sosiale bilder og film, vanlig SMS og mobilbruk, i tillegg til alarm og avtalepåminnelse i kalenderen.

Lagringsplassen bør kunne romme en del bilder og filmer i det formatet mobilen tar, men den kommer jevnlig til å bli koblet opp mot PC for å overføre filene (derfor viktig at det er enkelt å koble mobil til PC med f.eks. USB).

En annen fordel er om mobilen er stilfull, men allikevel funksjonabel i forhold til knappeoppsett osv. Det er vanskelig å si hva jeg synes er bra, så kom bare med forslag, men vi vet vel alle hvordan en billig mobil ser ut? ;P

Om det skulle vært en musikkmobil, så bør den kunne ha oppimot 100GB lagringsplass (da sammenligner jeg med Ipod Classic 120GB som også står på ønskelista :p), men etter hva jeg vet så finnes det ingen mobil med så mye flash/harddiskminne? HVIS det finnes alternativer som kan ha 80GB+, et godt kamera og være mobil i tillegg, så er jeg interessert! ;)

Hvis noen har greie på stråling, så er det VELDIG bra om den ikke stråler så mye! Jeg leste en test for leeenge siden (3-5 år? :S) hvor blant annet LG hadde høy stråling. Testikkelkreft here i come! But no thanks..

Takker for hjelp, håper jeg ikke har skrevet for mye (som jeg ofte gjør). :)

EDIT:

Jeg leste litt om kameramobiler og skjønner at antall megapixel ikke er det avgjørende. Nå skal det nevnes at jeg bruker et 0.3 mpix mobilkamera, men jeg er veldig interessert i om det finnes en mobil med relativt god optikk og ikke bare megapixel salgstriks.

Hva er den beste kameramobilen for de som har litt kunnskap på kamera?

Endret av h00cH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville pointet mot Sony Ericsson sin C905.

aMobil Test av SE C905

God batteritid.

Topp modellen i SE Cyber-Shot (kamera) mobil.

Størrelse er sånn middels.

WiFi + alle andre tilkoblinger for kjappest mulig kommunikasjon til en hver tid.

Godt med tilbehør.

2,4" skjerm

Pris: Ca 4000kr

Vurderte selv denne mobilen i disse dager, men fant ut jeg ville ha god lyd framfor godt kamera. Mye fordi jeg har dSLR til sistnevnte og ingen mp3-spiller.

Kamera skal være meget bra på denne, og generelt faller resten på plass. Minus er lyden i musikken og video oppløsningen er noe lav.

Selv har jeg en oppfattning av at mobil telefoner sliter på sånne ting fordi det skal lages så smått. Så dersom det sammenlignes med produkter som har f.eks kamera/video/musikk som eneste oppgave nesten vil de uansett komme kort til.

Telefonen har et minnekort på 8gb og skal man noe høyere må du vel gå for iPhone som har 16gb. Diskplass tar for stor fysisk plass antar jeg.

Lenke til kommentar

HEi presjes, TAKK FOR SVAR! :D

Jeg har sett litt på mobilen du nevner (SE C905 med 8 MP) fra før av, og den ser utrolig stilfull ut! Den har ihvertfall nok av lagringsplass :p (tipper at ca. 1 GB er nok for meg, men mye er selvfølgelig bra).

Kameraet dets har kanskje litt mye mpix i forhold til hva jeg trenger? Har hørt at kamerakvaliteten på f.eks. Nokia N82 (5 MP) er bedre ettersom mpix ikke har så mye å si hvis optikken/blitzen er god (og andre kamerakvaliteter som jeg ikke har peiling på)? Problemet med N82 er at stilen ikke faller meg i smak. :(

---

Jeg har forresten sett på hva smartmobiler og symbian er! Derfor har jeg et nytt ønske for mobilen (ikke obligatorisk): Adobe Reader muligheter! Mobilen må altså kunne åpne følgende formater: pdf, mp3 og vanlig(e) bilde formater (jpg f.eks). Gjerne normale video formater også (divx codec?)!

Vet dere om noen kvalitetsrike kameramobiler med pdf-støtte?

---

Mobiler jeg synes ser interessante ut (de jeg tror er best kommer først):

LG KU990

SE K850i

Nokia N95 eller LG KC550

Hadde lyst til å gå for Samsung G800, men den ser ut til å være en stor skuffelse i følge amobil sin test :/ Om G800 bare hadde holdt hva den lovet, så hadde den vært perfekt! Finnes det noen nyheter om framtidige kameramobiler, som er hvert å ta med i betraktningen, for tiden?

Husk at jeg ikke vet så utrolig mye om mobiler, f.eks. hva man bør se etter i en kameramobiler, og jeg vet heller ikke om de overnevnte mobilene har pdf-støtte :/

Endret av h00cH
Lenke til kommentar

Selv syns jeg surfing er kjipt på mobiler generelt og vil ikke tro lesing av PDF filer er noe mer behagelig.

aMobil skryter av kamera på SE C905 og hvor vidt det er for bra for deg kan jeg ikke svare på,hehe. Sant at mpx ikke er alt, men tror C905 som er flaggskipet til SE innen kameramobiler har vel så god optikk som en eldre Nokia.

Hvor vidt det er mulig å lese PDF filer på forskjellige mobiler er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Hmm, C905 ser veldig bra ut ja. Tok å leste hele testen her på amobil. Den metter stilbehovet mitt, men hvis jeg får den, så vil jeg alltid gå i frykt for å ødelegge den! :p

Noen formeninger om denne mobilen (SE C905), virkelig er verdt 4200,- ?

Er dette vanlig pris for slik den kvaliteten man får? Jeg lurer på dette ettersom det stod som et minus i testen at den var dyr..

Til slutt så er jeg veldig interessert i hvilke nåværende- eller kommende konkurrenter C905 har på kamerafronten! Hvis jeg ikke skulle gått for C905, er KC910 Renoir fra LG et godt alternativ? Noen andre?

Ønsker bare en final showdown hvor jeg kan sammenligne 2-3 stk for så å finne den jeg liker best :) Men nå er C905 rimelig godt plassert ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ha valgt N85 fremfor N95 (som du nevner).

I forhold til C905 har den større og bedre skjerm (med ny OLED-teknologi som gir bedre kontrast, lysstyrke, og bruker likevel mindre strøm enn TFT). Portene følger standarder (du slipper proprietære SE-kabler for lyd, dataoverføring og lading - i stedet er det 3,5 mm jack, microUSB og både vanlig lader + USB-lading), det er en smarttelefon slik at du kan utvide funksjonaliteten ved behov, du har integrert FM-sender og så vidt jeg har forstått kommer C905 kun med trial-GPS (Wayfinder), mens Nokia Maps er helt gratis, inkludert kartoppdateringer, utenom stemmenavigering som du trenger betalt abonnement før.

På kamerafronten vinner imidlertid C905. Begge kameraene er gode, men C905 har fått plass til større optikk som gir bedre bilder. I tillegg har den både xenon-blits og LED-lys, mens N85 bare har dual-LED. Batteritiden er bedre på C905 (men begge scorer bra på det). På videoopptak er N85 bedre (VGA, 30 FPS), C905 greier bare 25% av den oppløsningen (QVGA).

(N85 kommer for øvrig jevnt ut mye bedre i internasjonale tester enn den gjør i Amobils sin, og det kan se ut som Amobil har fått en "mandagskopi". Blant annet sies det at den er fast, byggekvaliteten er bra og fin for slark- i motsetning til det Amobil skriver. En kamerat av meg gikk nylig fra N82 til N85, og sier at N85 jevnt over er bedre på byggekvalitet - og min N82 har tålt mye hard medfart. :p)

Etter min mening bør du derfor vurdere SE C905, Nokia N85 og LG KC910 mot hverandre. Etter min mening faller KC910 raskt bak på grunn av batterilevetiden, men du kan vurdere dette selv. Jeg synes 4-5 timer taletid er minimum, helst 5-6 eller mer.

Sammenligning: https://prisguiden.no/vis_side_ved_si...lign=Sammenlign

Lenke til kommentar

Kjempe bra svar! :D

Takk for at du opplyste meg om noen nye alternativer.

Jeg har sett litt rundt på C905 og N85, og jeg tror det endelige valget faller på C905.

Jeg liker designen veldig godt på C905, og jeg var først og fremst ute etter en kameramobil, selv om forskjellen mellom C905 og N85 ikke er stor.

De største tapene ved å velge C905 blir dårlig videoopptaksevne, ikke-gratis GPS-bruk(?), ikke symbian (men til gjengjeld så går vel OS'et raskere), og sikkert ikke PDF-reader heller :(

Allikevel er dette tap jeg kan leve med, så lenge kameraet, designen og levetiden er som framstilt :)

Takk for hjelp, tråden settes som løst.

Lenke til kommentar

Mobile PDF funker OK på min C905.

Her er den : den er en .JAR (JAVA fil) - måtte Zippe den så dere må først unzippe før dere bruker f.eks SE PC suite for å filoverførde den til f.eks minnekortet og programs eller other.

mobilepdfr_9uclv75c.zip

Den har mulighet for aktivering med kode, men hvor man får denne og hva den gir er ukjent.

den klarer ikke åpne store pdf, tror grensen går på ca 200 Kbyte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...