€uropa Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg går nå i tiende klasse på en skole i Akershus. Til sommeren har jeg planer om å flytte til min far i Østfold og skal derfor søke på vgs der. Etter hva jeg har forstått skal ikke det være noe problem hvis jeg melder adresseendring. Men jeg lurer på hvilke skoler jeg kan søke på? I Akershus er vi blitt fortalt at man kun kan søke på skoler innenfor sin region. De som bor i Asker og Bærum søker der, de som bor i Follo kan bare søke der, osv. Hvordan er systemet i Østfold, er det det samme? Mysen vgs skal visst være alene om enkelte utdanningstilbud i fylket. Lenke til kommentar
iwood Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Kontakt studeveileder på skolen din. De får lønn for å hjelpe akkurat deg med akkurat sånnt. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne søke hvilken som helst skole du vil. Enkelte linjer fantes ikke i enkelte fylker da jeg begynnte på vgs. Når det kommer til hvilken skole du skal søke på, bør du prøve å komme i kontakt med elever som går der nå. Gjerne 2.- eller 3.året. Ikke spør om de synes lærerne er teite, for det er de uansett, men spør om hvordan opplegget er, om lærerne har mye tid til elevene, og om du kan forvente å få den hjelpen med fagene du trenger. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Rådgiverne vet bare at reglene for å søke på vgs kan variere fra fylke til fylke. Jeg har undersøkt hvordan det er på de skolene jeg kan tenke meg å gå på. Lenke til kommentar
iwood Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Typisk rådgivere, avvikende som vanlig. Be dem ganske enkelt om å undersøke mulighetene for at du kan gå på den skolen du vil, og be dem legge dette til rette for deg. Det er strengt tatt det som er poenget med rådgivere. Du kan bruke som argument at du kommer til dem i November, ikke i Mars (når fristen er). Dette gir dem god tid til å finne en løsning til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå