Gå til innhold

logge inn som root? ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei,

Prøver å komme meg inn på root brukeren, Siden den har tatt kontroll over apache serveren min.

Det står "Systemadministrator kan ikke logge inn fra denne skjermen"

Da så jeg at det stod "Alternativer" nederst til venstre, og jeg trykket! Det som falt mest logisk inn var "Ekstern pålogging via XDMCP, KLikk, svart skjerm i 4-5 sec , Så søker den etter vert eller hva f den søker etter?

Ivertfall, Jeg fikk ikke logget inn på root?

Hvordan gjør jeg det?

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var overaskende lett.. :o

Skulle ikke tro at man kom inn på sys admin bruker så lett?

Er ikke det dårlig sikkerhet?

Får forresten ikke opp at jeg er root bruker? Står "Du er ikke eieren, Du kan derfor ikke endre disse rettighetene."

Endret av Eivind218
Lenke til kommentar

Det har alltid vært slik. I steden får å logge seg på som root med su, så låner man bare root med sudo via vanlig bruker (EDIT: som er lagt til gruppen root ... EDIT2: som er lagt til gruppen admin).

Du kan aktivere root bruker også med kommandoen:

$ sudo passwd root

og deretter taste inn passord. For å logge på som root bruker du kommandoen "su -", men dette vil ikke uten videre la deg få lov til å logge deg inn som root via log in. Du må først gå til System > Admin > Login Windows og klikke på "Security" og deretter huke av "Allow Local System Administrator". Deretter kan du bruke brukernavn root og rootpassord for å logge på som root.

Får å midlertidig få rootrettigheter kan du bruke kommandoene "sudo su" eller "sudo -i". Med "sudo -i" blir du fysisk rootbruker (altså, du havner i roots hjemmemappe).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Takk! Løste alle problemer.. Men jeg fikk et nytt et;

Skriver det her, for å ikke lage masse unødvendige poster:

Skal installere phpmyadmin på serveren min, Fant da denne guiden (https://help.ubuntu.com/community/phpMyAdmin) men greia er at jeg får opp "sudo: svn: command not found" Jeg har prøvd å kjøre "sudo apt-get update" 4-5 ganger, men det hjelper ikke..

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...