Eivind218 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hei, Prøver å komme meg inn på root brukeren, Siden den har tatt kontroll over apache serveren min. Det står "Systemadministrator kan ikke logge inn fra denne skjermen" Da så jeg at det stod "Alternativer" nederst til venstre, og jeg trykket! Det som falt mest logisk inn var "Ekstern pålogging via XDMCP, KLikk, svart skjerm i 4-5 sec , Så søker den etter vert eller hva f den søker etter? Ivertfall, Jeg fikk ikke logget inn på root? Hvordan gjør jeg det? takk! Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Det var overaskende lett.. :o Skulle ikke tro at man kom inn på sys admin bruker så lett? Er ikke det dårlig sikkerhet? Får forresten ikke opp at jeg er root bruker? Står "Du er ikke eieren, Du kan derfor ikke endre disse rettighetene." Endret 15. november 2008 av Eivind218 Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 sudo su - ? huh what... su - bytter bruker til root, men man trenger selvfølgelig passordet til root for å logge på, så er ikke dårligere sikkerhet enn hvor sikkert passordet er Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 sudo su - ? huh what... Han ville bli root. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Er ikke su - liksågreit da? Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jupp, har det ikke vært for at Ubuntu har deaktivert root Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Haha Gjelder det bare 8.10? Ganske sikker på at jeg har su - før på Ubuntu ... I terminal da. Er vel innloggingsskjerm dette gjelder? Endret 15. november 2008 av TheMaister Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Lenge siden jeg har brukt Ubuntu, men da jeg testet den måtte jeg bruke sudo. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Det har alltid vært slik. I steden får å logge seg på som root med su, så låner man bare root med sudo via vanlig bruker (EDIT: som er lagt til gruppen root ... EDIT2: som er lagt til gruppen admin). Du kan aktivere root bruker også med kommandoen: $ sudo passwd root og deretter taste inn passord. For å logge på som root bruker du kommandoen "su -", men dette vil ikke uten videre la deg få lov til å logge deg inn som root via log in. Du må først gå til System > Admin > Login Windows og klikke på "Security" og deretter huke av "Allow Local System Administrator". Deretter kan du bruke brukernavn root og rootpassord for å logge på som root. Får å midlertidig få rootrettigheter kan du bruke kommandoene "sudo su" eller "sudo -i". Med "sudo -i" blir du fysisk rootbruker (altså, du havner i roots hjemmemappe). Endret 16. november 2008 av tamarin Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Gruppen heter vanligvis wheel og ikke root (ikke spør meg hvorfor). Forøvrig er XMDCP å logge inn i en grafisk sesjon på en annen maskin. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Gruppen heter vanligvis wheel og ikke root (ikke spør meg hvorfor). Derfor: http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_(Unix_term) Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Takk! Løste alle problemer.. Men jeg fikk et nytt et; Skriver det her, for å ikke lage masse unødvendige poster: Skal installere phpmyadmin på serveren min, Fant da denne guiden (https://help.ubuntu.com/community/phpMyAdmin) men greia er at jeg får opp "sudo: svn: command not found" Jeg har prøvd å kjøre "sudo apt-get update" 4-5 ganger, men det hjelper ikke.. Takk! Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 apt-get install svn Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 "E: Klarte ikke å finne pakken svn" .. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 "E: Klarte ikke å finne pakken svn" .. svn er kort for subversion - og pakken heter subversion. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Pekken heter subversion i Ubuntu, ikke svn. Det var overaskende lett.. :o Skulle ikke tro at man kom inn på sys admin bruker så lett? Er ikke det dårlig sikkerhet Du må jo skrive inn passord. Det er vel ikke noe mer usikkert enn å logge ut og inn med en admin-bruker. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Man får root-shell med 'sudo su -', 'sudo /bin/bash' e.l., men 'korrekt' måte er sudo -s evt. sudo -i ...jea. 8--) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå