Frostie Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hei, dama har en Citroën Xantia fra 1994. Overtok den nesten akkurat, etter at broren har kjørt den i noen år. Men nå har problemene startet (fransk bil, hva annet kan man vente?), og clutchen ser ut til å være helt nedslitt. Bilen slurer på clutchen i alle gir, og det går svært tregt framover. Kommer nesten ikke opp bakker engang, uten at bilen stopper opp. Nå kommer spørsmålet mitt. Hvordan er det å bytte clutchen på denne bilen? Er det noe man kan gjøre selv. Er selv ikke veldig god på mekking av bil, men har en far som har mekka på diverse opp gjennom åra, og som kanskje kan hjelpe meg litt underveis. Noen som har peiling på hvor mye en ny clutch koster? Like greit å få tak i en brukt clutch? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 2500 kr her: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?A...tegoryType_ID=1 Sjekk andre steder også, kan spare masse. Klutsj er en slitedel, i større eller mindre grad. Har ikke noe å gjøre med om bilen er laget i Frankrike eller ikke. Du kan godt montere en brukt klutsj. Spesielt aktuelt hvis du har lyst til å gjøre samme jobben om igjen, om en stund. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Smart av deg å finne ut hvor mye arbeid dette er. Men tror det er greit å ha en lift dersom du må vippe girkassen ned. Kjenner en som byttet på en Avensis. Det var gjort på en lørdag uten lift. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Du skriver: "dama har en Citroën Xantia fra 1994. Overtok den nesten akkurat, etter at broren har kjørt den i noen år. Men nå har problemene startet (fransk bil, hva annet kan man vente?)" Fransk, tysk, koreansk, engelsk eller svensk....hallooooo.... det er en 14 år gammel bil, så ting må skiftes av og til uansett hvilket land den er produsert i ! Tror du det heter SLITEdeler (som en clutch tross alt er) ved en tilfeldighet ? Skulle likt å sett den bilen som ikke har hatt et eneste problem/feil i løpet av så mange år og som sannsynligvis har gått rundt 200` kilometer. Lenke til kommentar
Frostie Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Takk for gode svar! Vi har funnet ut at vi ikke skal gjøre det selv. Bestefaren hennes har tilbudt seg å betale, så da er det vel greit. Og ja, jeg veit det er en slitedel, men bilen har bare gått 160.000. Familien min sverger til Toyota, og vi har stort sett kjørt problemfritt, uansett hvor langt bilen har gått (har 3 som har gått over 200.000 km) Kan feks nevne en 78 Carina som gikk 570.000 km uten nevneverdige problemer. Kan jo kanskje ha noe med kvaliteten på slitedelen å gjøre også? Er ikke veldig kyndig, så for alt jeg veit så kan det være samme bedriften som produserer clutcher til både Toyota og Citroën, men ser jo tendenser på hva som har fungert, fungerer og hva som ikke gjør det. Også må man jo nesten tå høyde for hvem som kjører bilen. Noen klarer vel å slite en clutch litt fortere enn andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hvor lenge kan man forvente at en clutch varer? Kommer mye an på sjåføren. På min første bil (engelsk) holdt den ca 50.000 km. Nå har vi 2 stk Opel Astra, den ene gått ca 150.000, den andre ca 225.000 km, ingen har byttet clutch. Bremsene på min første bil holdt ca 40.000, nå ble de byttet på 120.000 på den ene og 150.000 på den andre (både klosser og skiver varte så lenge). Jeg tror nok at min kjørestil har endret seg mer enn kvaliteten på delene Uansett, clutch er en slitedel, og man må regne med at den må byttes en gang eller to i løpet av bilens levetid. Forskjellen på biler er hvor lang tid dette tar. På enkelte er dette gjort på 1-2 timer, mens på andre tar det 1-2 dager, og dette påvirker prisen på operasjonen. Verste tilfelle jeg har hørt er en kollega som har en Subaru Forester, clutchbytte kom på nesten 20.000! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Synes det ble litt latterlig å klage på at clutchen gikk etter 14 år . Holder ting så lenge kan man ikke klage, selv om det uansett er kjedelig og må byttes. En clutch kan vare alt fra 100km til bilens levetid er over. Det går helt på hvor mye den har vært brukt, åssen man girer osv. Min mondeo f.eks snart 270K og 95 mod har fortsatt original clutch. Så 165K er vel ikke så ille. Sjåførlæreren min sa når jeg kjørte opp en gang i tiden at de skifta clutch ca hver 30-50k på skolebilene, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå