Gå til innhold

Kjøpe billig allround-objektiv for Pentax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tamrom kommer i disse dager med en 18-270 som man har stor forventninger til,men det er ennå ingen tester av objektivet tilgjengelig.

Med en så stor brennvidde som du nevner her vil du merke det på bilde kvaliteten,også på det at de trenger mye lys.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Pentax smc DA 18-250mm f3.5-6.3 AL [iF]

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Jeg har DA 18-250, og selv om det gir en veldig fleksibilitet i brennvidder må jeg si at jeg heller ville gått for Tamron 17-50. Jeg tror trådstarter ganske fort vil merke at til hverdagsbruk er den andre mye mer hendig og også praktisk ifht lys.

Jeg dro på ferie med en GX-10 parret med DA 18-250, og jeg må si at jeg fikk mye fine bilder. På dagtid i godt lys. Så fort det blir overskyet, og man begynner å zoome litt, faller lysstyrken betraktelig, og du burde ha stativ for å få skarpe nok bilder. Du skal i hvert fall være veldig stødig på hånden om du tar håndholdte bilder på 250mm i gråvær med dette objektivet, for du merker godt at blenderen har falt ned på f/6.3!

Mitt hverdagsobjektiv er FA 35 f/2, rett og slett bare på lysstyrken, og jeg tror trådstarter vil være veldig fornøyd med 17-50 som har minste blender på 2.8 for alle brennvidder. Ok, du får 5X mer zoom med det andre, men når man kan få 4 ganger så kort lukkertid kan du croppe de 10MP bildene ganske mye ...

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Hei!

Trenger et rimelig objektiv til mitt K10D som passer forskjellig bruk, og trenger råd til hva jeg skal velge. Har sett på dette (Tamron) og dette (sigma), evt. andre?

På forhånd takk!

Du gir svært få opplysninger, så det er ikke enkelt å hjelpe deg. Hva har du fra før? Og hva ønsker du, og hvorfor? Det kan hende du vil være bedre tjent med en to objektiv løsning, normal og tele, enn det du lenker til.

Selv har jeg et Pentax DA 18-250, som jeg bruker en god del, og trives godt med. Men jeg ville nok ikke trives med det som eneste objektiv. Til det er begrensingene for store. De billigobejtivene du lenker til har samme begrensinger, og i tillegg er nok kvaliteten en del lavere enn mitt 18-250, som er den supezoomen som har pekt seg mest positivt ut, sammen med Tamron sin søstermodell.

Lenke til kommentar

Takk for svar, beklager at første post var såpass mangelfull

Greia er at jeg nettopp har kjøpt mitt først d-slr, og jeg var ekstremt uheldig og greide å ødelegge objektivet som fulgte med før jeg i det hele tatt fikk prøvd det. Dvs. at jeg ikke har noe objektiv akkurat nå, og for øyeblikket har jeg rett og slett ikke råd til å bruke mer enn 2000 (kanskje 3000 hvis jeg kan få noe vesentlig bedre) på optikk. Jeg er klar over at alt i denne prisklassen er dårlig, men jeg har ikke mer penger, så trenger derfor hjelp til å velge "det beste av det dårlige". Jeg trenger et som er allsidig (det får så være med begrensninger mht. lys osv), og heller kjøpe et med fast brennvidde når jeg får mer penger og også vet hvilken brennvidde jeg bruker mest.

Lenke til kommentar

Da er jeg mere med :)

Da tror jeg at jeg vil anbefale å kjøpe en ny kitzoom. Altså et som er identisk med det du har ødelagt. Kanskje du kan finne en brukt for en god pris?

Eventuelt ville jeg sett på DA 16-45/4 eller Sigma 17-70/2,8-4. Fordelen med den siste er litt mer nærfotomuligheter, samt bedre lysstyrke i vidvinkelområdet. Forskjellen på 45mm og 70mm er ikke så sramatisk som det kanskje hæres ut som. Så det momentet ville jeg lagt mindre vekt på. DA 16-45 er nok av noe høyere mekanisk og optisk kvalitet enn Sigmaen, pluss at du får Quick Shift, en Pentax finesse jeg setter stor pris på. Begge disse koster noen kroner ekstra, men det er de nok værdt. Det blir mer en investering for framtida enn kitzoomen som ikke helt lever opp til kvaliteten på kameraet, noe den har til felles med andre kitzoomer.

De alt i ett løsningene du har lenka til vil jeg ikke anbefale til all round bruk. Begge er nok markert dårligere enn kitzoomen, sånn rent optisk.

Min 18-250 er omtrent jevngod med kitzoomen i det overlappende området, samtidig at den gir utvida muligheter i forhold til den. Men så er den vesentlig dyrere da :(

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Greia er at jeg nettopp har kjøpt mitt først d-slr, og jeg var ekstremt uheldig og greide å ødelegge objektivet som fulgte med før jeg i det hele tatt fikk prøvd det. Dvs. at jeg ikke har noe objektiv akkurat nå, og for øyeblikket har jeg rett og slett ikke råd til å bruke mer enn 2000 (kanskje 3000 hvis jeg kan få noe vesentlig bedre) på optikk.

Med denne bakgrunnen vil jeg foreslå Sigma 17-70 f2.8-4. Den gir rimelig bra kvalitet til en lav pris, og er allsidig med bra zoom-område og bra lysstyrke.

https://prisguiden.no/product.php?productId=40329

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...