Frank2004 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Oslo-politiet har i årevis jaget uteliggerne fra sted til sted, men har nå bestemt seg for å bytte strategi. I stedet for å stue dem bort ute av syne eller plassere de på steder med masse overvåkning, har de nå sett seg ut eidsvolls plass rett utenfor tinget. Er dette katalysatoren som vil gi oss en fornuftig rusmiddelpolitikk, eller kommer politikerne til å drite på draget nok en gang, og gi oss en sterkere dose av den samme feilede forbudspolitikken som har sørget for at Oslo er verdens heroin-hovedstad? Det har jo vært noen positive signaler nå i det siste, men ettersom myndighetene har ødelagt opinionen her i landet med hjernevasking og feilaktig propaganda er jeg skeptisk til at noe kan skje.. Hva tror dere? Endret 15. november 2008 av Frank2004 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Det blir i dette øyeblikk debattert i "Såpeboksen" Endret 15. november 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Oslo-politiet har i årevis jaget uteliggerne fra sted til sted, men har nå bestemt seg for å bytte strategi. I stedet for å stue dem bort ute av syne eller plassere de på steder med masse overvåkning, har de nå sett seg ut eidsvolls plass rett utenfor tinget. Er dette katalysatoren som vil gi oss en fornuftig rusmiddelpolitikk, eller kommer politikerne til å drite på draget nok en gang, og gi oss en sterkere dose av den samme feilede forbudspolitikken som har sørget for at Oslo er verdens heroin-hovedstad? Det har jo vært noen positive signaler nå i det siste, men ettersom myndighetene har ødelagt opinionen her i landet med hjernevasking og feilaktig propaganda er jeg skeptisk til at noe kan skje.. Hva tror dere? Premisset for diskusjonen du prøver å starte er en regelrett løgn. Du later som om Politiet gjør dette for å hjelpe de narkomane ved å sette fokus på deres situasjon, mens denne planlagte aksjonen i virkeligheten bare er et kynisk trekk fra noen umoralske, autoritære psykopater som ikke forstår at deres eneste mandat er å håndheve loven. Dette er ikke annet enn rått og brutalt misbruk av uskyldige mennesker for å grafse til seg mer penger og rettigheter. At disse uniformerte KLOVNENE kaster vekk mine skattepenger på ulovlige aksjoner gjør meg rasende. Jeg har nå ingen respekt for politiet. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Dette er ikke annet enn rått og brutalt misbruk av uskyldige mennesker for å grafse til seg mer penger og rettigheter. Hva er problemet med at politiet ber de narkomane om å frivillig flytte seg? Ser ikke hvordan du kan kalle dette brutalt misbruk da de narkomane selv bør ha interesse av å gjennomføre en slik aksjon. At disse uniformerte KLOVNENE kaster vekk mine skattepenger på ulovlige aksjoner gjør meg rasende. Jeg har nå ingen respekt for politiet. Ut i fra det du har skrevet, tviler jeg på at du noen gang har hatt respekt for politiet. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hva er problemet med at politiet ber de narkomane om å frivillig flytte seg? Ser ikke hvordan du kan kalle dette brutalt misbruk da de narkomane selv bør ha interesse av å gjennomføre en slik aksjon. Jeg svarer ikke på slik stråmannsargumentasjon. Hvis du vil diskutere dette kan du forholde deg til fakta. Det er ingen som har sagt at de narkomane har tenkt å la seg flytte frivillig til Stortinget. Ut i fra det du har skrevet, tviler jeg på at du noen gang har hatt respekt for politiet. Jeg hadde et snev av respekt for politiet før denne såkalte "lønnskampen". Nå har jeg ingen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg er i utgangspunktet for et samlingssted for narkomane, type plata. Det skaper et mer gjennomsiktig miljø, og gjør det letter å plukke opp ungdommer som er på vei mot skråplanet. Egentlig var plata helt ideel. Å ha dem på eidsvolls plass ser jeg ikke som et veldig godt alternativ, men skal jeg være helt ærlig så er det vel fordi jeg er der ganske ofte. Jaja. Jeg tror egentlig ikke problemet er at politikerne ikke vet om rusmisbrukere. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det er ingen som har sagt at de narkomane har tenkt å la seg flytte frivillig til Stortinget. Det er ingen som har sagt at de vil bli flyttet ved tvang heller. Vi kommer til å slå ned på kriminalitet, men de narkomane har like stor rett som alle andre til å oppholde seg i byen. Da kan de like gjerne være utenfor Stortinget som alle andre steder Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Syns dette er et flott forslag. Er jo ikke noe overraskende utspill fra politiet, med tanke på dette utspillet tidligere. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Spenol har eitt poeng. Det pågår ein lønnskamp og dette utspelet kan sjåast på som eit tilskot i den kampen. Eg saknar og ein god grunn til at dette skal gå føre seg utanfor Stortinget og ikkje Oslo rådhus. Men no er altså dette utspelet trekt tilbake av ein overordna politimann. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Eg saknar og ein god grunn til at dette skal gå føre seg utanfor Stortinget og ikkje Oslo rådhus. Det er sikkert fordi de ønsker oppmerksomhet fra de som fastsetter lønnen deres. Å aksjonere foran Oslo rådhus ville bare gagnet de narkomane - med andre ord en bortkastet aksjon for de uniformerte "humanistene". Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Mener de her http://perspectivesgeopolitiques.files.wor...nget_norway.jpg Det er bare galskap å plassere narkomane midt på Karl Johan foran et av norges viktigste bygninger. Tipper det kommer til å hjelpe turistnæringen å få masse narkomane på norges mest kjente gate. Det holder med prostituerte og de ferdes bare om kvelden. Plata var ihvertfall et sted hvor de fleste ikke trengte å gå forbi. Alle går på Karl Johan. Endret 15. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Det er jo galskap å putte dem der. Skal de narkomane være foran et av norges viktigste bygninger, midt på Karl Johan. Det holdes også masse domonstrasjoner og taler der. Det kommer sikkert til å hjelpe turistnæringen å få masse narkomane på norges mest kjente gate. Det holder med prostituerte og de ferdes bare om kvelden. Plata var ihvertfall et sted hvor de fleste ikke trengte å gå forbi. Alle går på Karl Johan. Enig. Det er virkelig nødvendig å lage negativ Norgesreklame ved å samle alle de tyngste rusmisbrukerne i Oslo foran landets største maktsenter, et sted som filmes daglige av utenlandske TV-stasjoner. Det er ikke det at vi bør være flaue av å ha narkomane, men det er fullstendig unødvendig å skape et feilaktig inntrykk av at Norge er i så dårlig forfatning at halvparten av befolkningen er sprøytenarkomane. Et annet aspekt: Å bruke tunge narkotiske stoffer som garanterer et uverdig liv og en tidlig død er ikke noe som bør fremstilles som akseptabelt eller normalt, og det ferdes tross alt barn og ungdom foran Stortinget. Skulle tro at ansvarlige politisjefer var opptatt av å ikke bidra til økt rekruttering til rusmiljøet. Enda et aspekt: Narkomane er tross alt levende mennesker med følelser, og de vet at de er mislykkede og uønsket av samfunnet. Vi må selvfølgelig anta at de har såpass mye verdighet at de ikke ønsker å sitte på utstilling. Hvorfor er ikke dette viktig for politiet? Endret 15. november 2008 av Spenol Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Jeg må si at jeg er helt enig med deg Spenol og i de nye punktene du dro opp, men jeg lurer på om dette forslaget er bare tull for å åpne øyne til politikerene, og alle er bare ironiske når de sier at forslaget er bra. http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...;s=1&page=1 Jeg ser på dette forslaget på nivå med å be kvinnelige politibetjenter spørre norske menn om sex på Karl Johan for å ta menn som kjøper sex etter lovforbudet. Endret 16. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg syns Spenol tar opp viktige aspekter, men vinkler de feil vei. Enda et aspekt: Narkomane er tross alt levende mennesker med følelser, og de vet at de er mislykkede og uønsket av samfunnet. Vi må selvfølgelig anta at de har såpass mye verdighet at de ikke ønsker å sitte på utstilling. Hvorfor er ikke dette viktig for politiet? Det er jo nettopp derfor vi må få de frem i offentligeheten. De fleste som har havnet på gata har endt opp der som følge av en skam de ikke har klart å leve med, og skammen ved å måtte bo gå gata forverrer ting og det hele ender opp i en ond sirkel. At samfunnet tilsynelatende ikke vil ha noe med de å gjøre (fordommer mot både sprøyterom og narkomanene) er noe som virker negativt på det lille av selvtilitt de har. Å begynne og prøve ymse narkotiske stoffer handler like ofte om en flukt fra virkeligheten som et stort rop om oppmerksomhet og hjelp. Når en havner på denne veien gjør en handlinger som både tilfredsstiller, men samtidig skader en selv psykisk og sosialt og når en er klar over dette selv forsterker dette virkningene. Men det å bli støtt ut fra samfunnet ved å gjøre noe en selv tror skal hjelpe en selv er noe vi resten faktisk kan gjøre noe med, nemmelig å ikke plassere disse menneskene i ymse parker hvor vi selv slipper å se på de. Utstillingsobjekter vil de alltid være så lenge vi har den holdningene om at de faktisk er det. Skal vi derimot hjelpe de inn i samfunnet igjen må vi vise at vi ser at de er en del av samfunnet, at vi ikke vil skyve de under teppet. Og skal samfunnet hjelpe de inn i varmen igjen så er det myndighetene som må se de, så hvorfor skal de ikke da henge utenfor maktapperates dør? Det er ikke det at vi bør være flaue av å ha narkomane, men det er fullstendig unødvendig å skape et feilaktig inntrykk av at Norge er i så dårlig forfatning at halvparten av befolkningen er sprøytenarkomane. Dette er jo bare å prøve og pynte på faktaene. Norge er om ikke det landet så et av de landene med flest absolutte antall sprøytemisbrukere i Europa. Narkomane preger bybildet i Oslo, så hvorfor skal de ikke få lov til å være med i fremstillingen av byen? Og hvis målet er å fjerne dette bildet, så hvorfor ikke presse en selv til å ta et tak i stedet for å dytte de vekk fra offentligheten? Å bruke tunge narkotiske stoffer som garanterer et uverdig liv og en tidlig død er ikke noe som bør fremstilles som akseptabelt eller normalt, og det ferdes tross alt barn og ungdom foran Stortinget. Skulle tro at ansvarlige politisjefer var opptatt av å ikke bidra til økt rekruttering til rusmiljøet. Jeg ville tro at det ferdes minst like mange barn og unge inn og ut av Oslo S som det gjør inn og ut av Stortinget. Det er en ting jeg ikke skjønner. Når jeg gikk på skolen så hadde vi en del eks-narkomane på besøk som fortalte sin livshistorie og hvordan de opplevde livet som narkoman. Det var derimot møter med narkomane som gjorde inntrykk på meg og som virkelig fikk meg til å skifte syn fra at de var noe kriminelt og et problem til at de faktisk var mennesker som trengte hjelp. Jeg tviler at noen ser på en sliten gjeng som står og fryser ute i vinterkulda som noe forbilde eller noe å lengte etter, og at dette ikke fører til særlig med rekruttering til miljøet direkte. Å derimot la de narkomane fortelle sin historie og hvilke valg de tok og samtidig opplyse om alternative valg en selv kan gjøre er mye mer prevantivt enn å skjerme barn og unge for realiteten. Det er jo galskap å putte dem der. Skal de narkomane være foran et av norges viktigste bygninger, midt på Karl Johan. Det holdes også masse domonstrasjoner og taler der. Det kommer sikkert til å hjelpe turistnæringen å få masse narkomane på norges mest kjente gate.tongue.gif Det holder med prostituerte og de ferdes bare om kvelden. Plata var ihvertfall et sted hvor de fleste ikke trengte å gå forbi. Alle går på Karl Johan. Her viser du jo også den misforståtte holdningen som fører til at narkomane føler seg utestengt fra samfunnet de lever i. Ikke er de gode nok til å vise seg i bybildet når utlendinger kommer og ser på, ikke skal de få lov til å preke det levende politiske fora utenfor Stortinget, og gud forby om de skulle henge utenfor Stortinget! Jeg mener, hva har vel de å gjøre der uansett?! Jeg skjønner at jeg drar poenget ditt litt lengere enn nødvendig, men jeg gjør det for å vise poenget mitt. Hvis vi ikke vil at narkomane skal prege bybildet så hjelper det ikke å dytte de vekk. Out of sight, out of mind er en meget farlig tankegang når det kommer til ruspolitikk, en meget farlig tankegang når det kommer til politikk i det heletatt. Jeg er ganske sikker på at hvis Stoltenberg og co måtte pløye seg igjennom Oslos narkomane hver gang de skal på jobb, eller om hver eneste journalist måtte gjør det samme når de skal inn på Stortinget, så ville de narkomane iallefall ha kommet på dagsorden. Det blir litt som det samme som at alle på "landet" (dvs alle i Midt- og Nord-Norge) føler seg litt glemt når besluttninger taes i Oslo, politikere ser ikke så langt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) 1. Hvorfor i alle dager skulle de bli en del av samfunnet, fordi vi putter dem ut som utstillingsobjekter og til spott og plage midt på Karl Johan som brukes av 100k hver dag? Hadde jeg vært narkoman hadde jeg ønsket å være mer eller mindre i fred. 2. Fordi at en del turister blir skremt vekk på grunn av bybildet skal vi skremme vekk enda flere? 3. Ja, men de var på Plata, ikke Oslo S. Jeg har aldri besøkt Plata, men jeg har besøkt Oslo S mange ganger (minimum 100 ganger). Sannsynligvis er det bare Karl Johan jeg har besøkt mer i Oslo sentrum. Jeg var ikke helt enig med han i det om rekruteringen siden det skjer andre steder uansett, men det er stor forskjell å høre fra en narkoman på skolen, enn å se dem liggende rundt i søla, mens sprøytespisser liger rundt. 4. Jeg vil heller at narkomane på gata skal føle seg misforstått enn at vi skal ødelegge den mest kjente gaten i Oslo, gi turister et mye verre bybilde av Oslo. De kommer til å få skjokk når de ser narkomane ruse seg rett foran Stortinget. Fjerne muligheten for å holde taler, demonstrasjoner og sosiale treff i området. Dette er et av de verste stedene man kunne finne på å plassere narkomane. Hvis det er så viktig å oppvekke oss og forstå situasjonen deres. Hvorfor ikke la dem blokkere inngangen til Stortingets T-banestasjon og nedlegge nasjonalteateret og Jernbanetorget stasjon sånn at ingen prøver å gå unna dem. Alt for hjemløse narkomane, ikke sant? Dette forslaget fører bare til tap i turistnæringen, en ødelagt plass som er ekstremt mye brukt for kjærester, venner, demonstrasjoner, taler, etc. Det fører til at folk må vandre oppi dem når de skal over plassen, eller gå rundt. Det fører til forsøpling av Karl Johan med sprøytespisser og lignende. Den eneste fordelen jeg kan se er at politikerene kan bli presset til å gi dem behandling, men det vil bare bety at de hjelper dem istedenfor noen andre. Jo, det hjelper absolutt å la dem være et sted hvor de plager ingen. Det er også utrolig mye annet som burde komme på dagsorden. F.eks. å hjelpe depresive folk som ikke er hjemløse narkomane, men kanskje narkomane eller bare depresive. Hva med å ta hånd om den økende krimnaliteten, å forbedre skolene, å få vekk prostitusjonen. Det er nok av viktige tiltak, men for dette ene lille tiltaket skal vi plage hele Oslos befolkning og turistene sånn at politikerene kan bli presset til å gjøre noe. Endret 16. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Du gjør ikke annet enn å bekrefte det jeg trodde. Det du viser her er et syn på at Oslos narkomane er noe bør gjemmes bort i navnet til turisme og sjeanse. At du og mange andre ikke klarer å begripe at veldig mange av disse menneskene ikke kommer seg ut av narkokjøret og inn i samfunnet igjen er fordi holdninger du og mange andre har holder de nede. Jeg kunne ikke brydd meg stort mindre i om det kommer ferre turister til Norge som resultat av at Oslo har så mange narkomane som byen faktisk har. Det er jo helt banalt å la denne turistnæringen komme forran menneskers liv! At en blir plaget av å se på disse narkomane vitner bare om at en burde ta en grundig titt inn i speilet og tenke seg litt om om hvordan en ser på disse menneskene. Er de søppel som forpester bybildet eller de syke mennesker som trenger hjelp? Jeg vet mange ønsker å mene det sistnevnte, men sliter med å ta det steget som trengs. Det går ikke an å ha en mening om hvordan en skal bedre rusomsorgen og samtidig mene at de rusomsorgen angår ikke er verdt å ha med i bybildet. Det er, etter min mening, et grusomt menneskesyn. En start hadde jo vært å ikke legge ned sprøyterommene, hvis det å se andre mennesker ruser seg er så fyrkeltig forferdelig. En annen start hadde vært å ikke legge ned tilbud om rehabilitering for de som ønsker å komme seg ut. Men først å fremst må en klare å innse at disse menneskene er faktisk mennesker og fortjener å bli behandlet med respekt! Og det innebærer at en ikke har et ønske om hvor de skal oppholde seg med tanke på turisme og sjenanse, eller mene at forsøke på å la de bli sett av myndighetene ikke er annet enn et virkemiddel i politiets lønnsforhandlinger. Kan jo forøvrig legge til at dere trygt kan henge utenfor Stortinget uten å måtte komme i kontakt eller se på disse ekkle kriminelle og narkomane menneskene. At det finnes andre tiltak er jo helt klart, men hvis et velferdssamfunn måles ut i fra velferden til de på bunnen tror jeg du skal lete lenge etter en mer stigmatiser og fordømt gruppe som narkomane som bor på gata. Jeg blir nesten kvalm av noen av holdningene som har kommet frem her, og viser jo kun hvorfor flere narkomane føler seg sett på og behandlet som søppel, slik det ble uttalt i sommer. Og til slutt vet jeg ikke helt hvem det er best for å la narkomane være et sted hvor ingen ser de og slipper å ha kontakt med de. Er det for din del eller tror du virkelig at å stenge disse menneskene mer ut av samfunnet virkelig skal hjelpe de med å slutte avhengigheten og skaffe seg en jobb og et liv? Endret 16. november 2008 av smoothie Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Nå ble jo ikke denne politiske aksjonen mot narkotika noe av, heldigvis. Synes tankene i denne posten beskriver rimelig godt hva jeg synes om saken... Politiet tar til fornuften Virker på en måte som om folk har glemt at narkisene også er folk, selvom de kan være plagsomme / stygge å se på... Når ble vi nordmenn så jævlig fine på det a? Må alt være perfekt hele tiden eller? Endret 16. november 2008 av Daddlemannen Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) smoothie: Jeg blir sjokkert og kvalm over noen av meningene som kommer frem. Ja, de burde skyves vekk fordi jeg ønsker et godt bybilde. Har du lyst til at vi skal putte plata i din hage, eller føler du at det vil ødelegge din hage? Det er ikke fint med folk som ligger i søle, ruser seg og forsøpler med sprøytespisser og andre ting. Det er langt ifra mine holdninger som fører til dette. Grunnen til at de ikke kommer seg tilbake er fordi de er rusmisbrukere og ikke får behandling. Ikke, fordi at de ikke kan ødelegge vår mest kjente gate. Er ikke turister mennesker? De narkomane vil få det verre på Stortinget fordi de blir utstilingsobjekter, hele oslos befolkning vil få det verre, og alle turistene. Den eneste grunnen er at hvis de er der vil kanskje politikerene gjøre noe mer. Kanskje vi skal plassere alle på Gaustad rundt om i byen sånn at vi husker hvordan de har det? Utvilsomt kan man ha en mening om ruspolitikken uten å støtte å plage narkomane, hele oslos befolkning og turistene for at politikerene skal sette narkomane på agendaen. Om vi skal gjøre alt for rusmisbrukerene og at vi kan se deres hverdag. Hvorfor kan vi ikke plassere dem på oppgangen til Stortinget, og stenge Nasjonalteateret og Jernbanetorget? La oss stenge alle veier inn til sentrum, og alle busser og trikker sånn at alle må gå over dem. Alt for hjemløse narkomane, ikke sant?. Det er faktisk flere grupper som trenger hjelp, og jeg synes det er en helt skamslått ide å ødelegge Karl Johan fordi at da vil politikerene kanskje gi mer penger til rehabilitering og ta fra noen andre som trenger det like mye. For å nevne det: Hvem vil holde demonstrasjoner/taler bland masse narkomane og sprøytespisser? Hvem vil sette seg på sktine benker? Hvem er det som kan hygge seg når utsikten er sprøytespisser? Er det vi ønsker at barna våres skal se når de er sentrum, narkomane og elendighet. Endret 16. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Camlon: Nå er det faktisk ikke slik at om en rusmisbruker står på en vei at du må gå rundt fordi det er en rusmisbruker der. Det er fullt mulig å gå på samme vei. Jeg lurer på hvordan du kan sette til side norske rusmisbrukeres velferd for at de stakkars turistenes sarte øyne skal spares for alt som er galt i norge, spesielt SPRØYTESPISSER!!! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Camlon: Nå er det faktisk ikke slik at om en rusmisbruker står på en vei at du må gå rundt fordi det er en rusmisbruker der. Det er fullt mulig å gå på samme vei.Jeg lurer på hvordan du kan sette til side norske hjemløse rusmisbrukeres velferd for at de stakkars turistenes sarte øyne skal spares for alt som er galt i norge, spesielt SPRØYTESPISSER!!! En rusmisbruker. Her er det snakk om mange rusmisbrukere. Hvis målet er å få oss til å legge merke til rusmisbrukerene. Hvorfor ikke da putte dem på oppgangen til Stortinget T-bane og stenge Nasjonalteateret og Jernbanetorget. Samt stenge alle veier ned til byen, stenge alle busser som går til byen og trikker og forby sykkel i byen sånn at alle må gå over dem. Fordi hjemløse narkomane skal gå foran rettighetene til alle andre, ikke sant. De skal få lov til å ødelegge en av de mest populære plassene i Oslo, og for turister fordi de er misforstått og får ikke den hjelpen de trenger og hvis de bli plassert der så vil de sannsynligvis få hjelp. Fordi folk vil ha dem vekk derifra. Om, rusmisbrukerenes velferd er så mye viktigere enn alle andres velferd. Hvorfor ikke heller argumentere for å bevilge penger til dem istedenfor å løpe rundt å kreve at vi skal ødellegge Karl Johan. Endret 16. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå