Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken funker ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hva slags type harddisk er det. Sata eller IDE?

Vis det er sata disk prøv en annen sata kabel, hadde det problemet selv og så bare prøvde jeg en annen sata kabel etter og ha lest det et sted, og da fungerte det igjen.

Hvor gammel er harddisken din? kanskje den har tatt kvelden.

Sjekk at disken blir funnet i BIOS også

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Hva slags type harddisk er det. Sata eller IDE?

Vis det er sata disk prøv en annen sata kabel, hadde det problemet selv og så bare prøvde jeg en annen sata kabel etter og ha lest det et sted, og da fungerte det igjen.

Hvor gammel er harddisken din? kanskje den har tatt kvelden.

Sjekk at disken blir funnet i BIOS også

Mvh donnieakalefty

Det er en IDE harddisk, den er vel noen år gammel.

Det er rart, den feilmeldinga kom opp før også.

Men da bare restarta jeg, så var alt i orden att.

Kan det ha noe med att den er på samme kabel som CD stasjonen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har lest noen steder at man ikke kan blande cd,dvd brennere/lesere med IDE harddisk på samme kabel for det kan danne problemer.

Men kan hende dette problemet er fikset for jeg har 1 dvd brenner og 1 IDE harddisk på samme ledning og det fungerer kjempe bra det.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Når jeg skrur på datan kommer denne feilmeldinga: INSERT SYSTEM DISK, AND PRESS ENTER.

Jeg har prøv og sette in Hovedkort CD'en og Windows XP CD'en uten hell...

Noen som vet feilen? :dontgetit:

Takker for all hjelp! :!:

Først et lite spørsmål - skjedde dette helt av seg selv, eller hadde du gjort noen endringer på maskinen først ? Satt inn/tatt ut disker/CD/DVD stasjon, satt inn USB minne, disk, eller ortet i BIOS?

Hvis du ikke har gjort noe, kan det skyldes en DØD disk, eller en kabel som har løsnet.

Om du har byttet om på ting - sjekk master/slave settinger og selvfølgelig boot order i Bios.

Lenke til kommentar
Nå funker harddiksne igjen, men når jeg kommer på bootscreen, så stopper den halv veis.

Så kommer feilmedlinga: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Vet noen hva som er galt? :ohmy:

Høres ut som om HDD er iferd med å kræsje. Jeg har selv opplevd at en HDD gradvis har blitt dårligere. Bruk en Ubuntu live-CD(hvis mulig) om det er noen filer du vil kopiere fra HDD.

Lenke til kommentar

For sikkerhets skyld burde kanskje trådstarter laste ned et test program for sin disk, og kjøre dette.

For å evt finne ut om disken ikke er helt bra lengre.

Selv bruker jeg drive fitness test (DFT) som er lagd for fujitsu og hitachi disker, men funker også for andre merker :) dette programmet ligger på ultimate boot cd.

PS, det funker også på SATA disker.

Om du får en error code, så må du laste ned manualen til programmet og sjekke koden der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...