Microbin Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Står foran en investering i videoutstyr og lurer på følgende: Jeg driver å lager store rapporter og manualer for andre firmaer og i disse manualene inngår det en god del bilder. Når jeg reiser på inspeksjon av en bedrift, prøver jeg å få tatt de bildene jeg trenger med mitt digitalkamera (stillbilder). Men når jeg kommer tilbake på kontoret og starter å utarbeide manualene finner jeg selvfølgelig ut at jeg har tatt alt for lite bilder, eller bilder jeg egentlig ikke behøver. Da slo det meg noe: Hva om jeg hadde med et videokamera, filmet mest mulig når jeg var på inspeksjon, satte meg så ned på kontoret og tok ut akkurat de bildene jeg trengte fra filmen. Er dette en god løsning, og er det gjennomførbart? Når jeg først var inne på denne ideen, har jeg også tenkt mer og mer på følgende: I tillegg til manualene i papirform, kunne jeg kanskje også levert en liten filmsnurt til bedriftene jeg jobber for. Jeg kunne også ha tenkt meg å lage en liten presentasjon av firmaet mitt som jeg kunne bruke i markedsføringssammenheng. Da trenger jeg også noe å redigere med. Skal kjøpe komplett utstyr, nytt DV-kamera, samt Videoredigeringsutstyr. Hva anbefales? Kameraet bør vel ha DV-utgang? Annet å tenke på når det gjelder kameraet? Sett litt på Pinnacle Studio Deluxe Versjon 8, hvordan hadde det fungert? Noe billigere alternativ som kunne vært like bra? Skjermkortet jeg har i PC'en er dårlig. Trenger jeg et supert ett, eller holder det med midt på treet kort? Har rimelig god greie på data, men har ikke peiling på videoredigering i det hele tatt, derfor disse spm. Har søkt litt rundt på forumet og funnet ut forskjellig, men tenkte å spørre før jeg gikk til innkjøp av såpass kostbart utstyr. Takker for alle som vil svare... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Du kan ikke forvente bra kvalitet fra stillbilder fra DV-film, det blir ikke i nærheten av de bildene du får fra et digitalt fotoapparat for å si det sånn. Du trenger ikke noe bra skjermkort. Når det gjelder hardware for redigering, er det eneste du trenger en firewire (IEEE1394) port. Så hvis du har firewire på f.eks hovedkortet har du alt du trenger. Videre trenger du software, Pinnacle Studio 8 er bra for nybegynnere. Adobe Premiere er bedre og har flere funksjoner, men er litt vanskeligere og er mye dyrere. Lenke til kommentar
Microbin Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Jøss, flere enn meg som er natteravner ser jeg :smile: Regnet med at kvaliteten ble noe dårligere ja. Mitt kamera nå er på 2,1 Megapxl, blir det veldig mye dårligere? (Kjører kameraet på lav kvalitet). Bildene i manualen er ganske små (ca 5x5 cm +/-) så jeg trenger ikke noe superoppløsning. Har ikke Firewire på HK, dessverre, men alt jeg da trenger er et firewire kort og software. Behøver altså ikke å kjøpe noe komplett pakke med PCI kort og diverse, kun softwaren, sparer en del kroner på det 8) Tror jeg går for Pinnacle Studio 8, får heller kjøpe Adobe Premiere når ferdighetene skulle tilsi dette. "Det enkle er ofte det beste" som det heter Takk for svar! Lenke til kommentar
Microbin Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Bør kanskje legge litt ekstra penger i et skikkelig DV-kamera kanskje? Sett litt på JVC GR-DV4000, hva menes om det? Lenke til kommentar
madbertha Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 det du trenger er en rask cpu, stor harddisk og masse ram. Skjermkortet har ingenting å si hvis du ikke vil kjøre med to forskjellige skjermer. Men det bør støtte høy oppløsning, så du får mer system i programmet. Nå vet jeg ikke hva et vanlig digitalkamera har i megapixels, men jeg vet at et vanlig foto digitalkamera har mye bedre. For når du operer med dv-film så er de mest vanlige oppløsningen under 800*600. Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Bør kanskje legge litt ekstra penger i et skikkelig DV-kamera kanskje? Sett litt på JVC GR-DV4000, hva menes om det? Hei jeg har GR-DV3000 og er meget fornøyd. DV4000 har akkurat kommet og det helt sikkert et kjempe kamera. men koster litt da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Mitt kamera nå er på 2,1 Megapxl, blir det veldig mye dårligere? Å, ja... vanlig video gir deg vel noe rundt 0,4 megapixels oppløsning. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Det høres ut som du er på rett vei! Når det gjelder stillbildene: Du sier dem ikke blir større enn ca 5x5 cm? Da blir det ca 2x2 tommer, og 600 (gjennomsnittlig oppløsning horisontalt og vertikalt) del på to er 300 (300 DPI altså), altså vil stills tatt fra video holde, og vil sannsynligvis holde til dobbelt så store utstkrifter som det. Så dette kan du satse på. Men da må du ha et kamera med gode videobilder også da! Når det gjelder redigeringsprogram: får jeg foreslå Windows Movie Maker? Et forferdelig avskydd program blant folk med litt erfaring innen videoredigering. MEN jeg vet det har kommet i versjon 2.0, og vil da sannsynligvis ha noen nye funksjoner. Så vidt jeg vet, holder det til enkel redigering, og det er kanskje ikke mer du trenger? Det er altså gratis, og følger med Windows XP. Eller du kan laste ned nyeste versjonen av programmet fra www.microsoft.com en plass. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå