Gå til innhold

Spørsmål om allmenn

bruktCDplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går studiespesialisering på VG2 nå, og jeg er glad for at jeg valgte dette. Som sagt, lekser varierer. Hvis du er skolelei og syns fag som matte er vanskelig burde du ikke velge almenn. Og hvis jeg skal tilføye noe, så må det være at vi går igjennom stoff omtrent dobbelt så fort som på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

- Mye lekser i uka?

Som sakt varierer dette, men mindre enn jeg trodde.

- Mange prøver i uka?

Litt flere enn på ungdom skolen.

- Vanskelighets nivå i forhold til yrkesrettet linje?

Et par ganger vanskeligere.

- Kjedelig stoff?

Kommer an på. Hvis du liker matte, blir matten interesant. Slik er det med alle fag.

- Genrelt om allmenn?

Går på allmenn nå, og synest det er gøyere enn ungdomskolen. Du kan jo i tilleg få støtte av lånekassa hvis du vil være utvekslingsstudent i Vg2, noe som jeg har planlagt.

Sum: Har du hjerne nok, så ta deg sammen å invister tre år på allmenn. Du kommer ikke til å angre når du har studert ferdig og har bra jobb ;)

Lenke til kommentar

De fra skolen min som begynte på studiespesialisering i år mener det er lettere enn ungdomsskolen og det er mindre å gjøre. Noen fra en annen skole i nærheten mener det er mye mer å gjøre og er mye vanskeligere. Jeg tror nivået på ungdomsskolen din har mye å si for hvor mye mer lekser det virker som det er, og om det er vanskelig.

Lenke til kommentar

- Mye lekser i uka?

Har fått inntrykk av at det varierer veldig fra skole til skole, men du må nok regne med å jobbe en del hjemme hvis du vil gå ut med gode karakterer.

- Mange prøver i uka?

Vi har 1-2 prøver hver uke. Sjelden det er en uke uten prøver. Men det er ikke så ille som det høres ut som.

- Vanskelighets nivå i forhold til yrkesrettet linje?

Har jo ikke gått yrkesrettet linje, men jeg vil tro at det er noe vanskeligere..

- Kjedelig stoff?

Ikke hvis du velger fag som interesserer deg. Du må jo ha ekstremt kjedelige fag som norsk, men så kan du jo velge fag som kjemi, rettslære, økonomifag, alt etter hva du finner interessant. Da er det nok ikke så ille.

- Genrelt om allmenn?

Lurt dersom du tenker på videre utdannelse, ikke lurt dersom du er veldig skolelei.

Endret av Ad
Lenke til kommentar

Hvis du skal studere videre i livet, er det fullt mulig å ta yreksspesialiserende for deretter å ta allmenn påbygging også. Tar man ikke læretiden, så er studiene like lange ca.

Slik at studiespesialiserende er ikke eneste veien til generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvilken vgs du velger. Noen er helt for jævlig andre ikke. Matten behøver ikke å være så vanskelig på vgs, kan bare velge å ta p matte, og da burde du klare å slappe av.

Prøver og sånt, det verstejeg har opplevd er 3 prøver, og 2 framføringer + en innlevering på en uke. En annen klassiker er å ha 4 heldagsprøver på en uke rett etter hverandre.

Kan være kjedlig til tider, men kommer helt an på om du velger å ta realfag eller samfunnsfaglig spesialisering. Jeg chillern i år, med rundt 25 timer i uka nå i vg3, noe som er helt utrolig deilig.

Lenke til kommentar

Godt over 5 i snitt, fordypning i engelsk, sosialkunnskap og rettslære. Eventuelt fysikk, kjemi og matematikk (eller en kombinasjon av språk og realfag), så får du litt hjelp med å heve poengsummen din, så du lettere kommer inn på skolen. Det du eventuelt måtte lære i rettslære, vil du gå i gjennom vanvittig fort på jusstudiet uansett.

Lenke til kommentar
Godt over 5 i snitt, fordypning i engelsk, sosialkunnskap og rettslære. Eventuelt fysikk, kjemi og matematikk (eller en kombinasjon av språk og realfag), så får du litt hjelp med å heve poengsummen din, så du lettere kommer inn på skolen. Det du eventuelt måtte lære i rettslære, vil du gå i gjennom vanvittig fort på jusstudiet uansett.

Ikke helt riktig, holder massevis med generell studiekompetanse. Rettslære fra videregående kan ikke sammenlignes med jusstudiet. Til det er rettslære alt for overfladisk.

Jusstudiespørsmålet er uansett godt besvart i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...