657 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 De sei eg treng nettverkskort som støtter 1 gb switcher. Visst eg då ikkje har det? Kva då? Lenke til kommentar
covah Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Da kjører du på det nettverkskortet støtter. Normalt 100 Mbit/s. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Står på spesifikasjonene til switchen hva den støtter av hastigheter. De fleste støtter både 10/100/1000 Mbit , 1000Mbit=1Gigabit. For å slippe og tenke på kabler så kan dere si at alle tar med seg lange nok nettverkskabler hjemmefra, og kanskje invistere i det selv etterhvert, var slik vi gjorde det for å slippe og invistere store summer i starten. Er dere privat eller kommunal fritidsklubb? vet at enkelte kommuner deler ut penger til lokale lag og foreninger, her i kommunen søker man en gang i året på slikt, kan hjelpe på til og spare en del penger. Endret 18. november 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
657 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Ungdomsklubben er privat, trur eg. Men sjølve lokalet ligg i kjellaren på ein skule. Det med kablar tenkte me og på, men me kjem til å kjøpe inn nokon, så får nokon ta med seg sjølv. Eg tenkte faktisk på å søke om penger. Det er ingen plassar i kommunen vår som tilbyr nokon som dette. Eg og vennane mine ser fram til dette. Eg tenker å reise til Bergen og kjøpe utstyret i helga. Endret 18. november 2008 av 657 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Selv om kommunen ikek har noen ordning så kan dere uansett ta kontakt med ordfører eller annen politiker og høre om de kan gi støtte til barne og ungdomstiltak. Er ikke snakk om store summene så skader ikke og spørre før eller etter utstyret er kjøpt. Da vi startet opp her brukte vi min private 8 ports 100Mbit hub og var 4stk på lan, nå regner jeg med at vi har utstyr for minst 50-75000, dette er nettverksutstyr og servere. vi invisterte etterhver også inn eget strøm utstyr som bruker 3 fase. så nå kan vi kjøre treff for 100 stk om vi bare har plass til det noen plasser. vi fikk noe støtte fra kommunen i starten men siste 6 årene har vi vært selvfinansiert. Er normalt 30-50 stk på treffene som vi tar 200kr i inngang på. Lenke til kommentar
657 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Kva er det de vaneligvis gjer på? Og kor er det? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Flesteparten spiller forskjellige ting. nå går det mye i wow desverre. Så synes noe av det sosiale fra starten er gått tapt. Da vi startet så gikk det i alle mulige former for strategispill med starcraft som det som ble spilt mest. half-life, counterstrike, unreal tournament og mange andre, det meste av spill ble iallfall prøvd. Har faktisk tatt seg opp med flere jenter siste årene, de er ganskje ikek så aktive gamere men gjør mye annet. Er fra Hammerfest. Lenke til kommentar
657 Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Visst eg då kjøper Cat6 kabler med tanke på at me får oss internetforbindelse og seinare bruk. Eller burde eg gå for Cat5e? Og er det mykje forskjell på Cat5 og Cat5e? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er litt forskjell på Cat 5 og cat 5e ja, gå for minimum cat5e, helst cat6. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 5e takler Gb nettverk men har du penger så invister i cat 6, sjekket på komplett og en 10m cat 6 koster nesten 250 mens samme lengden cat 5e koster 109. . Lenke til kommentar
657 Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Kva er skjerma og uskjerma kablar? Og kva av dei bør eg kjøpe? Endret 19. november 2008 av 657 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) http://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel STP, en förkortning av Shielded Twisted Pair, består av fyra par tvinnade koppartrådar varav varje par har en skärm runt sig för att motverka störningar, samt en yttre skärm runt hela gruppen för att förstärka skyddet. Nackdelen med STP-kabel är att den måste jordas och är dyr att tillverka, men den har bäst skydd mot elektriska störningar. Denna kabeltyp är mycket ovanlig i nyinstallationer. Miljöer som kan medföra stark elektromagnetisk störning hanteras i stället med fiberoptisk kabel, som är helt okänslig för sådant. Det är viktigt att jordningen görs korrekt, annars ökar, snarare än minskar risken för att drabbas av störningar. Tror ikek du har behov for skjermet kabel. Endret 19. november 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Skjermet kabel blir ofte lagt i vegger hvor strømlednigner kan forårsake støy. Disse kablene er også mye stivere. Så jeg ville bare gått for vanlig TP kabel. Lenke til kommentar
657 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Eg har for ei stund sia kjøpt ruter og ein del kablar. Men dei hadde ikkje nok kablar eller switch. Me har derfor bestemt at me satser på å bestille via internett. Me hadde trengt: 100 meter Cat6 kabel og RJ45 kontakter, 3-4 1 gb switcher. Veit nokon om ei side eg kan bestille dette på? Eg har også fått klarsignal til å få leigd inn folk til å legge kabel ned i lokalet vårt. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 upatchede kabler kan du bestille her http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=pat...=10189&mfr= plugger og tilbehør http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=rj-...=10186&mfr= men sjekk andre plasser slik som netshop.no, ps.data, amentio.no(er noe rotet meny) kan hende du får det billigere derfra og kanskje du finner switcher der også så du får bestilt alt fra samme plass. Lenke til kommentar
657 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Når eg ser på for eksempel desse to kontaktane: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=119860&sku=118491 På eine står det Cat5e, har dette noko å seie visst eg koblar dei til Cat6 ledning? Og kva betyr bulk? Endret 3. desember 2008 av 657 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 bulk betyr minimal emballasje og slikt. lydkort bulk feks kommer uten drivere, kabler og lignende som regel uten eske ogs kun i antistatisk pose. dette er for å få billigst mulig. Ring kompeltt og snakk med dem for å vøre sikekr. men tror de kan brukes på cat 6 kabler. Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Bulk kan være like bra som retail Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå