Gå til innhold

[Løst]Ruter til bruk i ungdomsklubb

657

Anbefalte innlegg

Eg er med i ein liten ungomsklubb. Me ynskjer å sette opp eit nettverk så me kan spele spel som Battlefield, Age of Empire, CouterStrike via LAN/WLAN.

Ingen av oss har noko greie på kva krav ein ruter me skal bruke treng. Me tenker vel at me blir 10-20 stk der oppe å spiller sammen. Rekkevidden treng egeintleg ikkje vere meir enn 15 meter. Me har eit busjett på 3000 kr, men er det for lite kan me bruka meir.

For øyeblikket har me ikkje tilgang på internettforbindelse, eg har høyrd at me ikkje treng det for å bruke LAN.

Kan kanskje denne ruteren vere noko?

Ellers er eg open for andre forslag.

Takk!

Endret av 657
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

For og få utnyttet hastighet til N standaren må du ha trådløse nettverks kort som støtter N standaren.

3-4 1Gb switcher og en trådløs ruter med G standard burde være mer enn nok.

De billigste 1Gb switchene koster 200-300 kr og vis du skal ha mange koblet til via kabel så er en eller flere switcher det aller beste.

Men skal du ha 1Gb switch så må du også ha nettverks kort som støtter 1gb hastighet og Cat6 internett kabler.

PS: kjempe fint at folk gjør sånne ting for ungdom, fortsett med det.

Hvor er denne ungdoms klubben kanskje noen på forumet som er ungdommer vil være med tenkte jeg på.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Tydeligvis så burde eg visst mykje meir enn eg gjer om rutere.

Men etter som eg forstår så treng me som skal inn på nettverket eit nettverkskort som støtter N standard? Som kanskje ikkje alle maskiner har?

Det er meint at folk som skal vere med tar med sine egne laptoper.

Ungdomsklubben ligg i Vaksdal kommune, mellom Voss og Bergen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

De fleste bærbare støtter ikke N standaren enda.

Dyre pc modeller støtter kanskje N standaren men vanlige støtter B og G standaren.

G standaren gir 54mb teoretisk netthastighet via trådløst.

For og få utnyttet hastigheten N standaren gir så må du ha et nettverks kort som støtter N standard.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Så eg kan kjøpe ruteren og lett forandre innstillingene så ein kan bruke G standard på den? Men då ville det vert unødvendigt å kjøpt ein ruter som støtter N standard?

Og eg har nett lest litt om dette, berre for å vere sikker. Kan me bruke ruteren til å lage eit LAN i eit spill? og spille over det uten internettforbindelse?

Lenke til kommentar

Kanksje en Cisco ruter i 800 serien ? Med tanke på opptil 20 personer på nett så bør du kanskje gå for en beregnet på bedrifts markedet.

Det er en trådløs variant som jeg mener ligger i din prisklasse men den er muligens litt mer sær å sette opp, men du får det du betaler for.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Eg hadde tenkt meg noko eg kunne på tak i i ein expert, elkjøp eller ein anna butikke i nærheten.

Ruterene frå Cisco såg ut til å ha litt mykje unødvendige funksjonar. Ikkje at eg har noko greie på det, men det var ei lang og uforståeleg spesifikasjonsliste. Det såg og vanskelig ut i bestille og eg fant ingen prisar.

Lenke til kommentar

Funksjoner du ikke bruker vil du få uansett.

Jeg tenkte hovedsakelig på kraftigere og mer robust hardware i tillegg til stabilitet da jeg forslo Cisco.

Hos Amentio ser jeg de ligger på rett under 4000.

Men i dette nettet så vil kanskje den meste av trafikken være lokal mellom brukerene i bygget ?I så tilfelle så er det switchen som må stå for det meste av trafikken.

Men jeg kom på en ny Cisco modell som er kommet med trådløs n standard hvis du vil jeg skal sjekke den ut.

Lenke til kommentar

Eg veit egentlig ikkje heilt kva eg treng, derfor spør eg her.

Eg treng ein ruter som støtter 10 til 20 spillere på eit LAN. Visst de sei eg bør kjøpe ein Cisco så veit eg ikkje anna enn å gjere det.

Endret av 657
Lenke til kommentar

trenger ikke dyre cat 6 kabler for å få Gb nettverk. holder med cat5e kabler dersom du går for kablet nettverk.

Category 5e

Cat 5 e cable is an enhanced version of Cat 5 that adds specifications for far end crosstalk. It was formally defined in 2001 as the TIA/EIA-568-B standard, which no longer recognizes the original Cat 5 specification. Although 1000BASE-T was designed for use with Cat 5 cable, the tighter specifications associated with Cat 5e cable and connectors make it an excellent choice for use with 1000BASE-T. Despite the stricter performance specifications, Cat 5e cable does not enable longer cable distances for Ethernet networks: cables are still limited to a maximum of 100 m (328 ft) in length (normal practice is to limit fixed ("horizontal") cables to 90 m to allow for up to 5 m of patch cable at each end). Cat 5e cable performance characteristics and test methods are defined in TIA/EIA-568-B.2-2001.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

trenger ikke dyre cisco switcher heller for å spille 20 stk over lan. holder med og linke to rimelig greie switcher som ikke koster skjorta. er ikke så mye traffkk ved spilling som ved filoverføring.

edit, skulle vøre switcher og ikke router.

Edit 2, kan sette opp en windows maskin til og dele ut ipadresser i nettverket. trenger ikke en egen router for dette

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
trenger ikke dyre cisco routere heller for å spille 20 stk over lan. holder med og linke to rimelig greie routere som ikek koster skjorta. er ikek så mye traffkk ved spilling som ved filoverføring.

Antar du mener å bruke 1 ruter og en switch? Å bruke 2 rutere er unødvendig og kompliserer.

Men for all del, siden dette var postet i bedriftsforumet så ville jeg komme med noen rimelige alternativer beregnet til bedrifter for å bevisstgjøre de alternativene.

Filoverføring kommer du sjelden unna.Om det dreier seg om en patch, streame fra Youtube osv.

Med opptil 20 brukere vil det bestandig være nok for CPU og RAM å gjøre.

Lenke til kommentar

Har kjørt lan for 40+ stykker ved kun og linke to eller tre 24 porters Gb switcher med en egen maskin som router for internettdeling og utdeling av ip adresser.

Ved behov så kan de bruke ett trådløst aksesspunkt men med den erfaringen jeg har hjemmefra så har jeg opplevd lag og slikt over trådløst så har kvittet meg med det til spillmaskinen.

Signalkvaliteten dropper fort med pakketap som konsekvens selv over kortere distanser og dette øker jo mer som det trådløse nettet belastes.

Edit Den overføringslengden som står oppgitt på trådløse routere/aksesspunk er teoretisk ved helt åpne lokaler. skal ikke mange murvegger og hindringer til for at signalkvaliteten faller.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt det men brukergrensesnittet er muligens ikke like enkel som en beregnet til hjemmemarkedet.Så dette er det eneste som gjør meg i tvil.

Men hva anser du som realistisk bruk av linjen når det gjelder antall brukere, type fileoverføring osv ?

Skal dere spille mot hverandre på en egen server i lokalet og bare bla igjennom noen websider så ville jeg ikke kjøpt en dyr ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...