Gå til innhold

Nå skal jeg bygge min første PC

Anbefalte innlegg

..dere? Nå trenger jeg massevis av hint, tips, råd og erfaringer. Hvilke feiler burde jeg lære av? Komponentene trenger dere ikke å bruke tid på. Jeg vet hva jeg skal ha. Men det som er nytt for meg er tilpassningen og monteringen av de forskjellige delene. Justeringer osv. Setter stor pris på det om dere har tid til å komme med deres erfaringer.

Tårnet her er et [ANTEC PLUS1080AMG]. Strømforsyningen er en 400Watts fra Enchance med doble vifter.

Kom igjen smartinger [.....]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..Du kan si det slik at jeg har ikke kjøpt inn alle delene ennå. Hovedkort og prosessor vil jeg ta en research på når jeg vet jeg er kjøpesterk nok. Det kommer stadig noe nytt.. Men om jeg skulle kjøpe idag ville det blitt hovedkortet ASUS A7N8X Deluxe. Systemet skal sparke godt ifra.

Men det jeg primært er ute etter er deres erfaringer.. "..da svidde jeg hovedkortet mitt.." osv.. og tips og råd.. :)

Lenke til kommentar

Du spør alt for generelt. Det er nesten som å spørre om råd til kjøp av bil. Du må i det minste komme med hint på noen av disse tema:

- Pris - hva er maks grensen

- Hva du skal bruke PCen til (spilling, kun surfing, LAN parties, kontor PC etc)

- Hvor mye peiling har du på PC? Har du bygget PC i det siste? Skal du bygge alt selv?

- Skal du modde mye? Liker du å bruke Dremel og loddebolt?

- Betyr støy noe?

- DVD brenning? CD brenning?

- Trenger du raid eller andre backupløsninger?

- Hva har du av utstyr fra før av som du ønsker å benytte. Kun kabinettet og PSU?

- Hvor skal PCen så? På gutterommet eller i stua ved stereoanlegget?

- Skal PCen kobles til TVen eller en LCD skjemr? Eller CRT skjerm?

- Foretrekker du Intel eller AMD?

- Hvor lenge har du tenkt å beholde PCen uendret? Eller vil du oppdatere ofte?

Du skriver du vet hva du skal ha, men det vet jo ikke vi...

Lenke til kommentar
Du spør alt for generelt. Det er nesten som å spørre om råd til kjøp av bil. Du må i det minste komme med hint på noen av disse tema:

- Pris - hva er maks grensen

- Hva du skal bruke PCen til (spilling, kun surfing, LAN parties, kontor PC etc)

- Hvor mye peiling har du på PC? Har du bygget PC i det siste? Skal du bygge alt selv?

- Skal du modde mye? Liker du å bruke Dremel og loddebolt?

- Betyr støy noe?

- DVD brenning? CD brenning?

- Trenger du raid eller andre backupløsninger?

- Hva har du av utstyr fra før av som du ønsker å benytte. Kun kabinettet og PSU?

- Hvor skal PCen så? På gutterommet eller i stua ved stereoanlegget?

- Skal PCen kobles til TVen eller en LCD skjemr? Eller CRT skjerm?

- Foretrekker du Intel eller AMD?

- Hvor lenge har du tenkt å beholde PCen uendret? Eller vil du oppdatere ofte?

Du skriver du vet hva du skal ha, men det vet jo ikke vi...

Jeg har ikke tenkt å modde boxen. Men den skal være oppgraderbar så i den grad det lar seg gjøre. Blir endel spilling og mekking på bilder etc. Men det er uvesentrlig her. Det jeg spesifikt spør om er hva skjedde med dere da dere bygde deres første datajævel! CD-rom og hardisk no problemo. Det kan vel de fleste montere. Men hovedkort, cpu osv.. Takk for svar by the way :)))

Lenke til kommentar

Her er en feil du IKKE burde gjøre:

Første gang jeg skulle bygge pc, det var vel på den tiden p200mmx var det råeste du kunne få, ble jeg litt VEL ivrig på å få systemet opp og gå fortest mulig. Hovedkortet var ikke ordenlig montert i toweret, og noe av kortet lå faktisk innat metallplata i toweret sånn at masse punkter ble kortslutta. Griseflaks som jeg hadde, pc'en var oppe og gikk så fort jeg fikk skrudd hovedkortet ordentlig på plass.

Lenke til kommentar
Her er en feil du IKKE burde gjøre:

Første gang jeg skulle bygge pc, det var vel på den tiden p200mmx var det råeste du kunne få, ble jeg litt VEL ivrig på å få systemet opp og gå fortest mulig. Hovedkortet var ikke ordenlig montert i toweret, og noe av kortet lå faktisk innat metallplata i toweret sånn at masse punkter ble kortslutta. Griseflaks som jeg hadde, pc'en var oppe og gikk så fort jeg fikk skrudd hovedkortet ordentlig på plass.

Endelig en som forsto topicen he he :) Gruer meg litt til hovedkortet, kople strømforsyning osv.. :)

Lenke til kommentar

Jeg bygde min første PC for ca 1 mnd siden.

Det var for det meste bare å smokke sammen. Sørg for at hovedkortet sitter godt fast inne i kabinettet og ikke er innatt noe metall.

Jeg startet maskinen etter at alt var satt i, men den nektet å starte. Vifta i strømforskyninga gikk ikke rundt, og ingen lys eller aktivitet noen steder.

Da var det bare å dra ut en etter en kabel til maskinen startet opp.

Det viste seg at USB portene i fronten av kabinettet mitt kun var USB1-kompatibelt og ikke støttet å bli plugget i USB2 kontaktene på hovedkortet (ingen som vet om en måte å løse dette problemet uten å kjøpe nye USB2-kontakter i fronten???)...

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis bygde en pc for første gang i vinterferien. Det gikk delvis greit. Det eneste vi plagdes med var LED'ene (vi brukte 6 timer på å finne ut hvor de skulle plasseres :p ), men det ble 100% riktig til slutt :wink:

Forresten så har hardware.no en pc bygger guide. Den kan være smart å lese igjennom før man starter.

http://www.hardware.no/guider/byggepc/index.html

Men husk at tålmodighet er viktigst av alt! "It's better to be safe than sorry!"

Lenke til kommentar

Jeg har satt sammen en 6-7 PC i løpet av det siste året, så litt erfaring får man. Alle er dog AMD baserte, unntagen et par gamle ombygde Pentium 150-200MHz "vrak". Her er mine tips til en "nybegynner":

1. Dokumenter alt du gjør, med løsninger på alle problemer som måtte oppstå. Skriv det ned i et dokument (etter hvert).

2. Les tilgjengelig info på hw.no for selvbygging som nevnt av andre her.

3. Sett i minne og CPU/kjøler på hovedkortet før du setter det i kabinettet. Sett det oppå "konvolutten" som hovedkortet ligger i.

4. Vær nøye med kjøleren til CPU, den må monteres riktig. Kjølepasta eller kjølepute (termal pad) må være på (en av delene).

5. Minnebrikkene sitter ofte ikke hard nok i, det har skjedd mange ganger.

6. Sett i CD spiller/harddisk/diskettstasjon men ikke koble dem til med en gang. Om dette gjøres før eller etter hovedkortet er montert er ikke så nøye. Er det enklest, sett dem inn etterpå. master og slave opplegget må du tenke på. På hver IDE kabel kan det sitte to enheter. I enden er master, på midten slaven. Husk 80 pins kabler til harddisk. Har du bare CD spillere på en kabel, kan den være av den gamle 40 leders typen. Hardisk 1 må være master. Bruk to kabler selv om du kun har harddisk + CD. Det er lettest å sette dette før det monteres i kabinettet.

7. Alle "leds" til kabinettet bør settes på. Bruk manualen til hovedkortet for å finne nøyaktig hvilke pinner som skal til hva.

8. Sjekk om det er noen jumpere på hovedkortet som må stilles til din CPU, det er relativt sjelden nå for tiden.

9. Sett i grafikkort og trykk dette også på plass skikkelig.

10. Kobl til skjerm og tastatur og strømledning, men ikke diskettstajon, harddisk eller CD. Nå kan du boote og se om du får liv i skjermen. Dette er det mest kritiske øyeblikk. Hvis du ikke får liv, ta ut strømkontakten igjen. Sjekk over alt igjen. Prøv på nytt.

11. Er det liv, gå inn i bios bar efor å sjekke de første tegn til liv.

12. Ta vekk strømledningen igjen og koble opp alt av diskettstasjon, harddisker og CD spillere.

13. Boot opp igjen og se om det er liv.

14. Hvis det var liv, er det klart for operativsystem. Er det Windows, er det bare å sette i en CD, så bootes det derifra. Noen ganger må dette settes på i bios.

15. Hardisken må formateres, dette gjøres i Windows installasjonen. Du kan ev. lage flere partisjoner.

16. Etter at e.g. Windows er installert, så kommer all "moroa" med å få alle drivere til skjermkort, printere og annet snacks til å virke, men det er vel en annen historie... Skriv ned alt du gjør her også.

17. Senere når alt virker, så kab du begynne å eksperimentere med støydemping. Kabinettevifter, 7V modding av PSU vifter, støydempematerialer er ingredienser her. Dette er moro!

Lenke til kommentar

YES!! Se der :) Mange takk for å ha gitt meg det beste svaret hittil. Suuger til meg lærdom. Det er nesten som første gang man hadde s.e.x. dette med pc-bygging. "..hvor er 'knappen'? Skal jeg trykke på den?..", "..hvor langt inn skal denne greia..", "...hva i f.. er det der?..", . Felles for dem begge, er at dette kan ende med et smell. I det ene tilfellet er dette positivt og skal være sånn.. men i det andre tilfellet - definitivt IKKE!

FLERE?

Lenke til kommentar
Jeg og en kompis bygde en pc for første gang i vinterferien. Det gikk delvis greit. Det eneste vi plagdes med var LED'ene (vi brukte 6 timer på å finne ut hvor de skulle plasseres :p ), men det ble 100% riktig til slutt :wink:

Forresten så har hardware.no en pc bygger guide. Den kan være smart å lese igjennom før man starter.

http://www.hardware.no/guider/byggepc/index.html

Men husk at tålmodighet er viktigst av alt! "It's better to be safe than sorry!"

Har allerede lest den flittig. Det jeg søker er detaljer. :) Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Jeg bygde min første PC for ca 1 mnd siden.

Det var for det meste bare å smokke sammen. Sørg for at hovedkortet sitter godt fast inne i kabinettet og ikke er innatt noe metall.

Jeg startet maskinen etter at alt var satt i, men den nektet å starte. Vifta i strømforskyninga gikk ikke rundt, og ingen lys eller aktivitet noen steder.

Da var det bare å dra ut en etter en kabel til maskinen startet opp.

Det viste seg at USB portene i fronten av kabinettet mitt kun var USB1-kompatibelt og ikke støttet å bli plugget i USB2 kontaktene på hovedkortet (ingen som vet om en måte å løse dette problemet uten å kjøpe nye USB2-kontakter i fronten???)...

Jo flere kokker, jo mere søl. Flere å skylde på, flere å anklage :) Tror nok det er et godt poeng det en kar her oven nettopp nevnte om å ikke kople til mere enn høyst nødvendig. En tidlig elemineringsmetode eller hva man nå enn skal kalle det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...