Gå til innhold

Den store guiden for multiboxing

Anbefalte innlegg

**Denne guiden er nylig påbegynt og under kontinuerling endring, forslag til forbedring og endringer mottas gjerne.

Multiboxing, hva er det?

Multiboxing innebærer å kontrollere flere spillfigurer i et spill samtidig, det kommer i mange former og varianter. Denne guiden tar for seg software multiboxing i spillet World of Warcraft. Multiboxing bryter ikke mot noe regelverk i spillet og er noe Blizzard tillater. Jeg vil holde guiden kort og effektiv, hensikten er både å øke forståelse for hva multiboxing er og å virke som inngangsportal for andre som ønsker å prøve dette.

Multiply Boxing while not common, has been done in many MMO's, and as long as you steer clear of using Third Party Programs to automate the game play it is a perfectly legitimate practice.
Kilde: WoW-Forums

Hvorfor multiboxe?

Det er rett og slett veldig moro og du kan holde på mer eller mindre uforstyrret på PvP-servere siden andre spillere generelt sett ikke lenger utgjør noen trussel mot deg.

Generelt om multiboxing

Det finnes to måter å multiboxe på, gjennom software eller hardware. Forskjellen er at hardware-oppsettet krever KVM-switcher for å linke tastatur og mus til flere PC'er mens software-oppsettet bruker et vanlig LAN-nettverk. Som nevnt tidligere er det software-oppsettet jeg skal gå i dybden på, dette er fordi jeg mener dette er den beste løsningen. Det er smidig, lettvint og ikke minst uten ekstra kostnader - samtidig som du slipper å ha unødvendig masse kabelrot på skrivebordet som allerede kanskje er overfylt av PC'er og skjermer. Softwaren du trenger (Octopus og KeyClone) er gratis og linket til i bunnen av guiden.

Innhold:

del 1: Hvordan starte

del 2: Makroer og keybinds

del 3: Tips og triks

del 4: Nødvendig addons og software, linker

Del 1: "OK - hvordan begynner jeg?"

Denne guiden tar for seg software-multiboxing, kravene til dette er skalerbart alt etter hvilken hardware du sitter med og hvor mange kontoer/karakterer du ønsker å kontrollere på en gang. En datamaskin kan kjøre en enkel eller flere instanser (wow-vinduer) samtidig, her er det hardwaren din som setter grensen. Programmet KeyCloner kan klone tastetrykk og sende dem til så mange instanser samtidig som du ønsker. Det er ikke så komplisert som det kan virke som - det finnes to varianter av software multiboxing og i praksis er det ikke mye som skiller disse to når det gjelder oppsett eller konfigurering.

1. En PC med mange instanser

2. Flere PC'er hvor hver maskin kjører en eller flere instanser.

Variant 1 krever at du åpner et wow vindu for hver av karakterene du vil styre og så åpner filen KeyClone.exe (link til programmet er i bunnen av guiden). KeyClone behøver ingen konfigurering men jeg anbefaler at du inne på Setup i programmet stiller inn hotkeys for å både slutte og starte med å klone alle tastetrykk (override settings) - det er ikke alltid du ønsker å klone tastetrykkene dine.

Variant 2 krever at du bruker et program som Octopus for å sende tastetrykk videre fra en maskin til flere andre, hvis maskinen kjører flere instanser må filen KeyClone.exe åpnes på disse maskinene (programmet ordner alt nødvendig selv).

Jeg anbefaler en egen WoW-mappe til hver av kontoene du vil bruke og hvis mulig bør disse være plassert på ulike harddisker. Dette bedrer ytelse og spesielt loadingtider betraktelig.

Dersom du bruker variant 1 skal du nå ha åpent flere instanser av WoW og programmet KeyCloner åpent - du er nå klar til å begynne å levle opp mens du lager makroer.

Hvis du går for variant 2 må du sette opp Programmet Octopus på alle maskinene før du er klar til å fortsette. Dette er den vanskelige delen, av praktiske hensyn linker jeg til en annen guide fremfor å skrive en ny selv. Guiden til å sette opp Octopus finner du her. I starten av guiden står det forklart hvilke andre programmer Octopus er avhengig av for å fungere, disse må du installere først.

Når du er ferdig med å sette opp Octopus vil du (dersom du fulgte guiden) fra hovedmaskinen kunne velge "run all instances" - dette vil starte opp WoW på alle maskinene du bruker og resize og plassere vinduene slik du har angitt. Du vil også ha en knapp (anbefaler TAB-tasten) som sender tastetrykk videre til de andre maskinene når du holder den knappen nede.

Octopus er installert og konfigurert, WoW-instansene du skal kontrollere er åpent og KeyClone.exe åpent på de maskinene som kjører 2 eller flere instancer - du er nå klar til å gå løs på makroer.

Når det gjelder addons så anbefaler jeg Automaton og Multiboxer, i tillegg til Scrolling Combat Text. Scrolling Combat Text kan du stille inn til å vise all skade hele partyet gjør, det er ganske gøy å se skaden fra 5stk fireballs på skjermen. QuestHelper vil også være med på å gjøre ting lettere.

del 2:

Makroer og keybinds

Det er flere måter å sette opp makroer på, de fleste formene innebærer at du har en leder med flere "slaver" på slep som assister lederen.

Den mest grunnleggende formen for macro ser slik ut:

/assist Multiboxleader

/cast Fireball

Hvis slavene er mages og har denne på actionbar-knapp "2" vil alle magene targete det du (lederen) targeter og prøve å skyte en fireball.

Men det første du skal gjøre er å unbinde en rekke knapper på slavene og lederen, for eksempel alle knapper som er hotkeys til UI-vinduer som talent tree (N), character window © og lignende. Du styrer muligens flere ulike klasser og du vil trenge plass til et stort antall keybinds. På alle slavene må du unbinde movement keys som du har på lederen (normalt WASDQE), ellers vil du få et problem med å kontrollere slavene. Slavene beveger seg ved at de har follow på deg og følger etter deg (uten follow-funksjonen hadde det ikke vært mulig å multiboxe).

Jeg anbefaler å fylle ut 3-4 actionbars med direkte hotkeys med en gang slik at du ikke trenger å gå innom keybindings på alle karakterene hver gang du får en ny spell.

Med makroer velger vi å bruke metoden med focused target fordi det fungerer greit og er ukomplisert.

/targetexact Nojustice

/targetexact Nohealer

/targetexact Nocritz

/target [target=targettarget]

/focus

Denne makroen har jeg bindet på tast 0 på tastaturet på slavene, den gjør at slavene targeter en av mine lederkarakterer og setter den lederen som focus target. Hvis lederen targeter en annen person (f.eks. en tank i et raid eller gruppe) vil alle slavene sette den andre personen som focus target istedenfor.

/target focus

/follow

Denne makroen gjør at alle slavene setter follow på focustarget.

Alle spells slavene bruker blir sendt mot targetet til focused target. Makroene ser ut som vist under:

/target focus

/cast [target=targettarget] Fireball

Denne makroen vil gjøre at alle magene bruker denne spellen mot det lederen sikter på. For å få spells til å bli kastet i tur og orden bruker du /castsequence med kommategn for å skille slavene fra hverandre.

slave nummer 1 (av 4 mager)

/target focus

/castsequence [target=targettarget] reset=24 Counterspell,,,

slave nummer 2 (av 4 mager)

/target focus

/castsequence [target=targettarget] reset=24 ,Counterspell,,

Hver slave trenger da en egen macro, hvert komma gjør at tastetrykk "hoppes" over, begge de to overnevnte macroer vil caste 1 counterspell for hvert 4. klikk på macroen - men med kommaene ulikt fordelt vil alle de 4 magene caste Counterspell i tur og orden. "reset=24" i makroen betyr at makroen resettes etter 24 sekunder (altså når cooldown på spellen er ferdig).

del 3:

TIPS OG TRIKS

Det samme vi gjorde i del 2 med Counterspell-makroen kan du gjøre med Frost Nova og Polymorph. Jeg anbefaler å blande slavene med hvem som er først til hvilke spells. Hvis en slave er førstemann til å kaste Counterspell, Polymorph og Slow er dette dårlig effektivisering da du må vente på global cooldowns før du får kastet alle tre - det er bedre å la 3 forskjellige slaver gjøre de 3 tingene slik at de skjer så fort du klarer å trykke på knappene uten at du må tenke på global cooldown. Du kan kombinere mange spells slik at du får gjort mye på en gang, gjerne flette inn Slow og Spellsteal til Polymorph-makro og lignende. Men la det være plass og tid imellom hver handling når du fletter det sammen, Heller /castsequence Slow,,,Counterspell enn Slow,Counterspell,, - ellers risikerer du at du ikke får kastet en spell grunnet global cooldown.

Når du targeter noe må slavene vente på oppdatering fra server før de targeter det samme, det tar ikke lang tid men det det er en viss "lag" der som en må venne seg til.

Med Octopus kan du kopiere tekst fra ledermaskinen og paste det på slavemaskinene. Det er litt finurlig å skrive eller paste fra ledermaskin til slavemaskiner men det er mulig - først må du passe på at KeyClone er det aktive vinduet på slavemaskinene. Altså at det var det du trykket sist på med musen, hvis ikke vil en av instansene motta dobbelt så mange klikk som det skal. Nedenfor har jeg beskrevet nøyaktig hva du må trykke på for at slavene skal motta korrekt noe du ønsker å copy og paste.

ENTER

"/greetings "

CTRL-A

CTRL-C

BACKSPACE

ENTER

TAB-ENTER

TAB-CTRL-V

TAB-BACKSPACE

TAB-ENTER

og vips - så vil alle 5 karakterene dine hilse samtidig. Samme metoden kan og brukes til å whispere en annen person du vil plage med å spamme fra 5 chars samtidig.

Dette er også noe du kan bruke for å equippe items "/equip Warstaff " eller andre kommandoer som /sit, /dance, /Script RetrieveCorpse(); og lignende.

Du kan lage ulike formasjoner ved å binde knapper ulikt, hvis mage 1 og mage 2 strafer til venstre med henholdsvis o og p samtidig som mage 3 og 4 strafer til høyre med de samme knappene (o, p) kan du enkelt få alle til å stille seg i en linje. Tilsvarende kan du binde strafe left, høyre, bakover til ulike mager men samme knapp for å lage en kors-formasjon. Mulighetene er mange, bruker du movement-knapper til å få avstand og follow-knapp til å innhente lederen igjen kan du lage halvsirkler, firkanter og mye forskjellig.

del 4:

Nødvendig software og addons

Software:

KeyClone

Octopus

Addons:

Automaton

Multi-boxer

Quest-helper

Nyttige linker:

http://www.dual-boxing.com

Octopus guide

Felles SCT for hele party

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganam, Med Automaton og Multiboxer addonene (tror begge støtter det) vil slavene repetere det lederen gjør i dialoger. Hvis du flyr en plass, mottar en quest eller leverer inn en quest (og velger reward) vil slavene gjøre akkurat det samme. Men - de åpner ikke opp dialogvinduer automatisk, dette må du gjøre selv. Hvis du kjører en instans på hver PC kan du automatisere dette ytterligere, med litt øvelse vil du kunne løpe bort til en NPC og trykke på en macro som da vil åpne opp dialogvindu på alle slavene. Macroen er ganske basic men virker, når jeg brukte denne kunne jeg fint gjøre gathering-quests (plukke opp x antall items fra corpses eller fra bakken) - jeg bare løp bort til det som skulle lootes og trykket på macroen og da forsøkte alle slavene å loote quest-item. Macroen fungerer som et høyreklikk på musen, har du stilt inn kameravinkel og plassert pekeren på rett sted fungerer det veldig bra.

Men det nest beste er å styre unna gathering-quester og bare åpne dialog med NPC du skal snakke med på alle slavene (slik at snakke-vinduet er åpent) - derfra vil slavene kopiere det du gjør på lederen, til og med velge samme quest-reward.

MACRO 8 "Quest" Spell_Holy_HolyBolt

/script SetView(1);

/script SelectGossipAvailableQuest(1)

/script SelectGossipActiveQuest(1)

/script CompleteQuest()

/script GetQuestReward(1)

/script SelectGossipOption(1)

/script AcceptQuest()

Denne macroen tror jeg du kan bruke også, men jeg tror du trenger høyreklikksmacroen også - denne skal jeg legge ut når jeg får anledning.

MACRO 3 "OK" INV_Misc_QuestionMark

/script AcceptGroup();

/script AcceptQuest();

/script AcceptTrade();

/script RetrieveCorpse();

Ellers er denne makroen grei og ha for å slippe å trykke "ok" på dialoger som popper opp.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Hvorfor multiboxe?

Det er rett og slett veldig moro og du kan holde på mer eller mindre uforstyrret på PvP-servere siden andre spillere generelt sett ikke lenger utgjør noen trussel mot deg.

Bedre kjent som PVE realm :)

Kunne ikke dy meg... neia, det funker jo fett nå med flerkjerne PC'er osv. men fy for noen bortkasta penger og energi.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jeg prøvde dette i starten med to gnome mages.

Men jeg synes det var tunvindt å tabbe inn og ut hele tiden for å ta quests på den andre toonen.

Egentlig synes jeg det bare ble dobbelt arbeid alt sammen, men selve drepingen var grei.

Jeg er heeelt ny på dette, så tar gjerne imot forslag til forbedring.

- Ken

Lenke til kommentar
Kan også bruke AutoHotKey, som er gratis. Dette krever litt tid for å sette opp (med mindre du får et ferdig script av noen), men om du ikke skal ha noen avansert form for multiboxing (f.eks. bare ha en healbot diltende etter) funker denne fint

Jeg har to kontoer. Og med konto A rekruterte jeg meg selv, konto B. Så nå lvler jeg en mage på konto A og priest på konto B med RAF-fordelene. Er det noen som kan fortelle meg nøye hvordan man kan sette opp autohotkey scriptet og eventuelt programmet slik at det jeg gjør på konto A (mage) kopierer priest på konto B? :) Bare noe enkle greier, slik som at når jeg bruker Frostbolt med mage så bruker priest Smite (begge er plassert på action button nr 1)

Mitt nåværende ahk script er (noe jeg fant på en tråd på catch-gamer.no):

http://www.catchgamer.no/?module=forum&amp...threadId=106003

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Takk til dere som svarte.

I går snakket jeg med en gamemaster som sa jeg måtte slutte å bruke keyclone, så er litt skremt nå..

Han sa det ikke direkte, for da måtte han banne meg sa han også indirekte.. har screenshots hvis noen vil ha :)

Hvertfall, blir jeg banna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...