johnm76 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Får feilmelding når jeg forsøker å ta bilde med ovenfornevnte utstyr. Det skjer av og til. Bruker jeg et annet objektiv og skifter så tilbake kan det hende jeg rekker å skyte et titallsbilder med 85'en før feilmeldingen kommer igjen. Hva er galt? Objektivet eller kameraet eller begge deler? Hører med til historien at feilmeldingen utelukkende kommer ved bruk av dette objektivet -- de to andre jeg har genererer ingen slik feilmelding. Noe jeg kan gjøre selv eller må jeg levere inn for service? Og til slutt: Objektivet er kjøpt her i Norge - er det vanlig med ett eller to års garanti på objektiv? Håper på siste Takker og bukker for svar Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Du har vel lovfesta rett til å få et nytt objektiv hvis du finner produksjonsfeil ved det innen 5 år etter kjøp, tror jeg. Tror du bør ta kontakt med butikken hvor du kjøpte det, men du kan også prøve det på et annet kamera og se hva som skjer da. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) fEE kommer gjerne grunnet dårlig kontakt mellom objektiv og kamera, har du forsøkt å rense kontaktene på objektivet? Kan også være et problem med den "hendelen" på kamera den som sitter i toppen av mounten og som blir flyttet på av objektivet. Har hatt samme problem på mitt kamera med et AF-D objektiv, fikk fEE, fant ut at hvis jeg dyttet litt på den hendelen med objektivet på så forsvant meldingen, alle andre (AF-S) objektiver virket bra, men ikke objektiver som bruker den hendelen.. Prøv med et annet AF-D og se om det er samme der, da er feilen på kamera. Endret 15. november 2008 av Actibus Lenke til kommentar
johnm76 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 fEE kommer gjerne grunnet dårlig kontakt mellom objektiv og kamera, har du forsøkt å rense kontaktene på objektivet? Ja og nei - det vil si jeg har brukt en antistatisk klut og gnidd på kontaktene uten hell. Dersom jeg må ty til kjemikalier - hva bør jeg bruke? Vann (som i vete en klut) ok? Takker! Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) jeg har brukt teknisk sprit, men litt vann funker sikkert greit det og. men lurer på om ikke det er mer sannsynlig det andre jeg skriver som er problemet siden det virker på dine AF-S objektiver.. prøv et annet AF-D objektiv før du gjør noe med 85mm'n Endret 15. november 2008 av Actibus Lenke til kommentar
johnm76 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 jeg har brukt teknisk sprit, men litt vann funker sikkert greit det og. men lurer på om ikke det er mer sannsynlig det andre jeg skriver som er problemet siden det virker på dine AF-S objektiver.. prøv et annet AF-D objektiv før du gjør noe med 85mm'n Sprøtt. Det ser ut til å virke. Har knipset som en gal, skiftet objektiv og klarer ikke å fremprovosere feilmeldingen. Takker og bukker!! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hm. Er ikke fEE feilmeldingen du får når blenderringen på objektivet er stilt på noe annet enn minste blender? Mulig du bare har vridd blenderringen litt ut av posisjon og så vridd den tilbake igjen uten å ha lagt merke til det. Lenke til kommentar
johnm76 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Hm. Er ikke fEE feilmeldingen du får når blenderringen på objektivet er stilt på noe annet enn minste blender? Mulig du bare har vridd blenderringen litt ut av posisjon og så vridd den tilbake igjen uten å ha lagt merke til det. Det er ikke umulig -- det vil si jeg har ikke lagt merke til dette. Jeg tar så og si aldri bilder på auto, men jeg bruker ofte lukkerprioritet. Burde ikke da blenderringen være irrelevant i så måte, eller vil den alltids "overstyre" dersom den ikke står i posisjon? Det virker nemlig som om feilmeldingen oppstår uavhengig av programvalg. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 På lukkerprioritet får du den i hvert fall, for da styrer jo kameraet blenderen for å få riktig eksponering med din valgte lukkertid. Men på D70, D80 og tilsvarende tror jeg du får den feilmeldingen uansett (unntatt på "M"). Du må vel opp i D200-klassen før du kan bruke blenderringen med automatikk, og da er det vel kun i blenderprioritetsmodus. Lenke til kommentar
johnm76 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Dette var nyttig å vite! Enda et argument for å prioritere D300-sparefond Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Regnet nesten med han hadde sjekket blenderingen, er jo relativt vanlig feil at den er ute av stilling.. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Du har vel lovfesta rett til å få et nytt objektiv hvis du finner produksjonsfeil ved det innen 5 år etter kjøp, tror jeg. Da tror du feil. Man har fem års reklamasjonsrett, hvilket betyr at selger/produsent ved produksjonsfeil har to forsøk på å reparere samme feil vederlagsfritt. Den tredje gangen den samme feilen dukker opp har du krav på nytt produkt. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Aha, greit å vite. Jeg er ikke flink med regelverk, så sånn sett burde jeg holdt kjeft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå