Gå til innhold

Macro: hvordan ta bilder av insekter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på hvordna man tar bilder av insekter med macro objektiv?

Bruker man blitz?

Vil ha så mange tips som mulig?

Mine tips er:

1. Stativ og fjernutløser for å minske vibrasjoner.

2. 150mm makro ++ (Er fordel ed litt avstand til insektet)

3. Tålmodighet og god tid :)

Jeg bruker ikke blitz, men kan ikke snakke for andre.

Andreas

Lenke til kommentar

Både jeg og Marius er motstander av blits i insektsfotografering, hvor Marius er langt mer ekstrem enn meg. Han kommer til å skjelle deg ut hvis du vurderer det! :p

Men som nevnt:

- Stativ (og fjernutløser. Jeg liker det, ikke Marius)

- Gjerne 150mm (jeg har 105, og det går greit, men ikke optimalt)

- TOLMODIGHET til de grader! Bare å vende seg til å få en brøkdel av bildene med skikkelig fokus.

Lenke til kommentar

Selv om dere alle sier nei til blits så er vell lyst HØYST nødvendig når man skal ta bildet kjapt og blits vill jo fryse insektet i tid bedre enn fast lys...

Når man bruker blits på en lengre eksponering vill det som blir opplyst være MYE klarere og fast posisjoner enn det som ikke får det, om noe beveger seg vill kamera MEST lese det millisekundet du utløser blitsen.

Jeg sier ikke dette for å irritere marius hvem enn han er men inser at det kan være det skjer :)

Lenke til kommentar
Både jeg og Marius er motstander av blits i insektsfotografering, hvor Marius er langt mer ekstrem enn meg. Han kommer til å skjelle deg ut hvis du vurderer det! :p

Men som nevnt:

- Stativ (og fjernutløser. Jeg liker det, ikke Marius) Problemet med fjernutløser er at man kun får èn hånd på kamera/objektiv, og derfor ikke stabilitet nok tilå holde ut 1/10 eksponeringer.

- Gjerne 150mm (jeg har 105, og det går greit, men ikke optimalt) Sålenge insektene tillater det vil så lav brennevidde som mulig være å foretrekke.

- TOLMODIGHET til de grader! Bare å vende seg til å få en brøkdel av bildene med skikkelig fokus.Godtar man å bruke 2 timer i pøsregn uten et resultat, og 4 timer senere samme dag i opphold i visshet om at det beste man får er maks 2 bilder som duger, så har man et realistisk syn på det. Det er 10% dyktighet og 100% tålmodighet, å gi opp er ikke et alternativ.

Jeg sier ikke dette for å irritere marius hvem enn han er men inser at det kan være det skjer :)

Halla... Irritere meg gjør du ikke... Jeg vet hva jeg vil ha, og hvordan jeg skal få det. Hva andre velger å gjøre berører ikke meg, jeg lever i visshet om at de aldri vil få samme resultat som meg ;)

Lenke til kommentar

Sakset fra fotokompendiet:

Makro

Begrepet makrofotografering betyr ganske enkelt å ta nærbilder av små ting, nærfotografering. Skal man ta gode makrobilder er det viktig med riktig utstyr, litt kunnskap og erfaring og mye tålmodighet. Ved makrofotografering bruker man linsene på en slik måte at det sjelden har noen hensikt og fokusere med linsen. Beveg heller kameraet frem og tilbake. Slå av autofokus. Benytt kameraet mest mulig manuelt. Det er ofte snakk om store lystap innen makrofotografering, så stativ er en absolutt nødvendighet. Noen viktige elementer og begrep innen makrofotografering:

· Dybdeskarphet. Det første som forsvinner når man beveger seg tett innpå et motiv er dybdeskarpheten. Her må man bruke liten blenderåpning, noe som fører til lange lukkertider og som gjør stativet til en nødvendighet.

· Bakgrunn. Et makrobilde har veldig lett for å se rotete ut, derfor er bakgrunnen meget viktig. Denne skal være som en ren flate av farger. Rydd gjerne unna alt som ikke trenger å være med; kvister, gresstrå etc. Sats på å få med så få elementer som mulig. Kanskje kan medbrakte ting fungere som bakgrunn; papplater, ensfargete klær, den røde toppluen din...

· Lyssetting. Lyssettingen bør være bløt. Ikke sollys. I overskyet vær kan en hvit plate (eller sølvpapir) fungerer meget godt som refleksplate til å reflektere lys. En svart plate kan skape nødvendige skygger til å skape liv i bildet. Et lite "tjuvtriks" kan være å belyse med en lommelykt, da kan man selv bestemme lyssettingen, skape dramatiske skygger osv. Men, se opp for lysfargen. Ei lommelykt gir et meget gult lys.

· Komposisjon. De vanlige komposisjonsreglene gjelder her også. Men når man beveger seg i makroområdet så er det ingen som legger merke til om man vipper litt på kameraet for å få en blomst til å danne en fin diagonal, eller om man holder kameraet opp ned for å ta bilde av en flue. Ta deg frihet til slikt. Og sist men ikke minst: Lag bildet enkelt.

· Tålmodighet. Ta deg god tid. Se mye inne i søkeren. Er alt som det skal være? Komposisjon, bakgrunn, belysning, dybdeskarphet... Ta gjerne flere bilder, alternative eksponeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...