Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips For Overklokking a 6000+?

Gjest medlem-156924

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-156924

Noen som har noen ekstra tips til overklokking her?

er det noe program som kan sjekke stabiliteten på cpu? eller er det bare noe man må finne ut av med blå skjerm? hehe noe jeg ikke har fått enda.

om den kjører spill greit Osv?

har en phenom 9850 som kjører på 2.8 stabilt.

men ble litt morsomt her fordi jeg prøvde og oveklokke 3.0ghz 6000+ prosessoren til 3.4 på 1.4v har ikke prøvd noe spill eller noe enda men den har vært fin på3.2 før. vanlig volt. 1.350

klokke mest bare FSB, men er det lurt og bruke multiplier videre?

noe mer jeg burde stille i tilegg?

Den ligger nå på 35c idle. 3.4ghz Zalman9700 (nvidia modell)

Bilde CPUz

screenshot.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å teste stabiliteten funker Orthos greit. Kjør denne testen og følg med på temperaturene samtidig for å holde de nede. Til temperaturovervåkning kan du for eksempel bruke Everest.

Øk FSB i mindre steg og test stabilitet mellom økningene. Finn først ut hvor langt du kan presse den på stock vcore og sett deretter opp spenninga om temperaturene tillater det. Multiplieren kan egentlig bare stå, iallefall til å starte med. Når du nå øker FSB er det hovedsaklig to ting som kan holde igjen klokken bortsett fra CPU'ens egen begrensning, HT og minnet. Som regel takler hovedkortene litt overklokk av HT, mens noen nekter å operere mye over 1000mhz. Minnet kan også holde igjen hvis du ikke har minnebrikker av litt skikkelig kvalitet, men også disse takler som regel litt overklokk. Det beste er derfor å slakke litt på minnet samt HT og deretter finne CPU'ens begrensning, for deretter å justere HT og minnet etterpå til det som passer best.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924

ja 3.4 gikk greit måtte ha 1.500v på den for og få den til og boote, men etter testing så er denne ikke stabil!. er det fint på 3.2 da!

Prøvde i 3.4 og stille tilbake ram til 4-4-4-12 og det gikk til helvette hehe!

Bios hadde tatt over på auto på ramen så den hadde helt merkelig timings, og etter 4-4-4-12 i på ram ville ikke pc'en Boote bios engang. takk og lov for 2 bios på kortet mitt og resetting Pin på kortet som redda meg hehe.

kjør 3.2! helt stabilt. ikke prøv på 3.4. 15x men det går faktisk ok med 14x!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924
Hva med 3,3Ghz da? Sett timings manuelt til fabrikkinnstillingene selv, istedet for å la den stå på auto.

Ikke sikkert du får klokket den så mye lengre enn 3,4Ghz, 6000+ klokker ikke så veldig langt.

Joda den stod Ikke på Auto! men av en merkelig grun (sikkert ikke så merkelig) så gikk den over på auto. noe jeg fant ut etter jeg hadde klokket til 3.4

da jeg så prøvde og sette til "vanlig" 4-4-4-12 som før med 2.0v så ville ikke pc'en boote. tror det bare toppa kaka!

nei 6000+går ikke så langt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klokka min AMD 6000+ fra 3.01 GHZ til 3.30 GHZ i går kveld.. Alt fungerte stabilt og greit, og CPUn fikk en ny temp. på ca 44 grader (med orginalkjøler)(ca det samme som før jeg klokka).. Satt FSBn på 220 og den andre greia på "auto" (da hoppet den opp til 15%)

Får ny kjøler i morra / overimorra, så da skal jeg prøve å klokke mer..

BTW: Leste (i Everest faktisk) at AMD 6000+ prosessorene kan klokkes til max 3.7 GHZ..

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg pleier å teste med 3dmark. En vil jo vite hvor stor forbedring det er for hver kneik man kommer seg over og i forhold til standard frekvensen.

Før jeg kjører 3dmark så tester jeg selvsagt stabiliteten. (jeg bruker prime95).

Kjører også temperatursoftware for å se hvor mye varmere den blir for hvert steg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...