Dr. Chaos Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg er relativt ny til programmering og leker litt med variabler og veldig basice ting. Prøvde å søke rundt, men finner ikke hva som er feil. Problemet er at når jeg taster inn tallet for variablene blir de automatisk til 0. Programmet sier at variabler er 0. Det fungerte fint når jeg brukte int. Dette er koden: #include <stdio.h> float main() { float x; float y; printf( "We here have a variable: x. Give it a value: " ); scanf( "%d", &x ); printf( "You entered %d for the variable x, enter y to proceed: \n", x ); while( getchar() != 'y' ); printf( "Let's add it with the variable y! \nEnter the value for variable y: " ); scanf( "%d", &y ); printf( "You entered %d for the variable y, enter y to proceed: \n" , y ); while( getchar() != 'y' ); printf( "Let's add it with the variable X... enter y to proceed: \n" ); while( getchar() != 'y' ); printf( "%d + %d, enter y to view the sum: \n", x , y ); while( getchar() != 'y' ); printf ( "The sum of x + y is %d. Please press enter to exit the program.", x + y ); getchar(); getchar(); return 0; } Takk på forhånd. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 %d er bare for heltall. Dersom du skal taste inn flyttall bruker du %f eller lignende Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Aa, saa det fungerer slik! Jeg burde tenkt paa det. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 scanf vet teknisk sett ikke hva slags data som du gir den i parameterne (utenom format parameteret) Derfor må format parameteret fortelle den hva som ligger der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå